Zonder mijn aardige en slimme uitgever was er nooit een boek gekomen

Een jaar of twee, drie geleden vroeg Managementboek me een verhaal te maken met Klaas Weima. Er was iets met een presentatie in het Rijksmuseum en daarom had ik wat contact met de uitgever. Iets met een ingewikkeld diner onder een schilderij. Nu ben ik niet zo van de reclamefeestjes (en de reclamefeestjes ook niet van mij) dus daar mailde ik een beetje over met uitgever Stella. Ik dacht wel direct: als zij zo aan het mailen slaat met een simpel vragenstellertje als ik dan moet het wel een goede uitgever zijn.

Wijn op een bierviltje

Plannen
Op een gegeven moment vertelde ik dus over mijn plannen voor een contentboek. Van de meeste uitgevers hoor je dan drie weken niets omdat ze zich nog door drie jaar boekvoorstellen moeten ploegen, maar Stella zei snel: dat klinkt interessant. Wat daarna kwam was nog leuker want ze zei ook zoiets als: je kunt het beter bij een andere uitgever onderbrengen want bij ons werkt het allemaal een beetje anders en in dit idee zal iedereen wel interesse hebben.

Ik dus mailen naar alle grote uitgevers van managementboeken, niemand toonde ook maar iets van interesse en ondertussen bleef ik een beetje mailen met Stella. Zij vertelde mij over hoe dat werkt bij S2. Je koop dus als schrijver gewoon alles in: drukken, opmaak, redactie en daardoor krijg je een groter aandeel van de opbrengst. Ondertussen zei een hele goede ondernemer dat hij die factuur op zou pakken in ruil voor een klus.

Ander spoortje
In de afgelopen twee jaar stuurde ik verschillende manuscripten naar Stella en ze zette me tweemaal volledig op een ander spoor. Omdat ik niet zo goed tegen kritiek kan, zat ik twee keer te mopperen achter mijn computer, maar ze had wel gelijk. De eerste keer zei ze na het lezen iets als: ‘Bas, je schrijft geinig, maar je moet bepalen voor wie je het schrijft. Maak een boek om freelancers te helpen, zij kunnen die marketingadviezen goed gebruiken. Bovendien spreek je dan uit eigen ervaring’.

Denkfoutje. Een jaar of vier had ik me al verdiept in contentmarketing en ik dacht vooral tijdens het schrijven: waar hebben ze nog een beetje geld te besteden? In het bedrijfsleven, dus daar moet het boek over gaan. Een denkfout natuurlijk want er zijn al heel veel goede contentmarketingboeken (oa. Aart, Cor, Carlijn, Patrick) geschreven voor die doelgroep en bovendien heb ik nooit zoveel met hoe grote adverteerders denken. Ik heb veel meer met kleine ondernemers, met mensen die elk klein beetje geld in hun bedrijf investeren. Vaak heb ik ze geïnterviewd en bovendien ben ik zelf al meer dan vijftien jaar freelancer. Lang verhaal kort: ik moest alles opnieuw opschrijven, maar deed dat met plezier.

De tweede verandering in het boek kwam een paar maanden later. ,,Bas,” zei Stella. ,,Er klopt iets nog niet helemaal. Je moet onderscheid maken tussen de mensen die geld verdienen aan de content zelf en de ondernemers die de content inzetten ter promotie van hun business’’. Ik weer boos en een dag later viel het euromuntje. Ze heeft natuurlijk gelijk; als jij meubelmaker bent dan ga je video’s maken om mensen te interesseren voor jouw meubels of jouw cursus meubels maken, maar als jij Sander Schimmelpenninck bent heb je een ander model. Dan zet je een podcast op samen met jouw vriend Jaap en dan ga je aan die podcast zelf wat geld verdienen. Je gaat wat sponsors zoeken, vrienden van de show werven voor de podcast en zo wat geld verdienen. Je hebt niet echt een product te verkopen.

Mijn stelling is wel dat de podcast van een meubelmaker en die van Sander steeds meer op elkaar gaan lijken. Sander verkoopt immers ook een beetje zichzelf als dagvoorzitter in de podcast, er is dus altijd een verdienmodel. Stella was het daarmee eens, maar zegt: de manier waarop je dan jouw contentmarketing opzet is heel anders.

Ik wilde maar even zeggen: het is goed om jouw gedachten en ideetjes te delen met anderen en open te staan voor kritiek. Niet voor iedereen, niet voor de mensen met de trucs en de simpele stappenplannen, maar wel voor de mensen die er verstand van hebben en die oprecht met jou meedenken. Mocht je dan ook als ondernemer een budgetje hebben en zin om een boek te maken dan kan ik Stella van harte aanbevelen.

Site Footer

Sliding Sidebar