Nadat ik het blogje over het open businessmodel van podcasts (naar aanleiding van het interview met Neal Petersen) even liet lezen aan podcastcollega Jos stelde hij een vraag: misschien moet je een stukje schrijven over wat óns businessmodel eigenlijk is. Moeten we trainers mediatraining gaan geven?

Goede vraag natuurlijk. Ondernemer, oud-trainer en journalist maken samen een podcast. Ze moeten best even wennen in het begin, maar vinden het na een tijdje heel leuk om te doen. En dan? Wat gaan ze doen als ze een beetje publiek hebben opgebouwd? Dan moeten we – Pulizzi alike – op zoek naar de vragen van de luisteraars in combinatie met onze expertises. Zou er als iets te zeggen zijn over wat wij voor die mensen kunnen betekenen?

Te vroeg
Eigenlijk is het daarvoor nog een beetje te vroeg, is ons publiek nog te klein waardoor je niet weet wat ze van ons verwachten. Maar je kan wel anticiperen natuurlijk. Als ik het publiek zou moeten omschrijven, kom ik uit bij: innovatief, ondernemend, interesse in sport, interesse in media. Mensen die toekomstgericht zijn, ze staan open voor vernieuwing en hebben iets ondernemends.
En wij dan? Wat zouden wij te bieden hebben? Wat kunnen wij goed dat ons publiek zou willen weten? Een ondernemer in de marketingwereld die veel weet van PR, een journalist die net een boekje heeft gemaakt om freelancers en andere dromers te helpen met marketing en een oud-trainer met ondernemerservaring die graag directeur zou zijn van een profsportorganisatie.

Zou daar een bedrijfje van te smeden zijn? Zou dat publiek interessant zijn? Je kan natuurlijk zeggen: ze zijn zonder hulp een podcast begonnen waarmee ze een publiek opbouwden. Van niks iets maken met een beetje gevoel voor marketing, dat vinden wij alle drie leuk. Zou het iets zijn om mensen daarin een beetje te ondersteunen? Moeten we niet een soort Fizzle Show worden, een club waar ondernemers elkaar verder helpen zodat ze nog jaren vooruit kunnen. FC Mediacircus als Fizzle Show?

The Fizzle Show is niet alleen een podcast met tips voor ondernemers, maar ook een club waar je lid van kan worden als creatieve ondernemer. Je krijgt allerlei ondersteuning bij het ondernemen in de vorm van netwerkevents, videotrainingen en cursussen. Zou dat wat zijn? Dat Kleedkamer4 de voorbode is voor FC Mediacircus dat lijkt op The Fizzle Show. Zijn jullie er nog?

Ik bedoel dat ik alvast begin met die club waar je alles kan leren over contentmarketing voor freelancers en kleine ondernemers en dan kijken hoe de andere mannen zullen aanhaken? Ideaal toch? Ik ga gewoon alvast beginnen onder de noemer ‘Kleedkamer4’, vraag de mannen (die nu toch nog druk zijn met andere dingen) soms om advies en na een paar jaar schuiven we FC Mediacircus en Kleedkamer4 in elkaar. Makkie.  

Avatar

Door Bas Hakker