Kort na de start van de Coronacrisis, op 23 maart, kwam er een mail binnen van Maartje Blijleven, zij helpt mensen met het opbouwen van online communities en ik had wel eens contact met haar gehad over een interview. Blijkbaar had ik haar verteld over mijn plannen voor Kleedkamer4 en ze vroeg iets als: hoe is het met jou en je ambities? Dus ik vertel erover dat ik mijn journalistieke verhalen wil combineren met iets anders; ondernemers helpen bij het maken van goede content. Waarop ze zegt: zullen we in deze lastige tijden diensten ruilen? Jij regelt een interview bij Parool en dan geef ik jou toegang tot mijn online cursus over een community opbouwen.

Kadootjes
Leek me een prima idee, maar ik ben niet zo van de kadootjes als zogenaamd serieus te nemen journalist (;-)). Toevallig was ik echter net bij Parool geweest en ik had daar beloofd om wat verhalen te bedenken. Dat liep echter niet zo lekker want ze betalen helemaal niks (bovendien wilden ze op de een of andere manier een verhaal over het grote gevaar van airco’s en daar kon ik niks mee) en dan loop je als freelancer niet zo hard. Maar ja, dit verhaal pluggen kan nog wel iets zijn en bovendien is Maartje een inspirerende ondernemer dus altijd leuk om mee te praten. Ik stuurde een mail en kon ermee aan de slag dus een paar weken later stond er een groot interview met haar in de bijlage van de courant. Okay, leuke case van het uitruilen van diensten, maar zo’n cursus leek me dan wel weer gedoe. Toch maar even inloggen en dat viel me allemaal niet tegen. Maartje kan alles prima uitleggen en het was leuk om te zien dat al die ondernemers met haar tips aan de slag gingen en elkaar helpen, dat proces beviel me wel. Ook omdat ik wel behoefte had aan een leuk groepje gelijkgestemden.

Dus ik logde een tijdje elke dag in voor een lesje en ergens tijdens de cursus verwees Maartje in haar video’s naar het invulscherm waarin je de strategie van de community kan bepalen. Het is een hele lange vragenlijst die gebaseerd is op allerlei marketingprincipes, maar tijdens het invullen dacht ik: als je hiervan een verkorte versie hebt dan kan je ook perfect de rode draad van jouw content bepalen. Ik zal even vraag 20 eruit lichten:

20. Hier komt de community strategie. Probeer deze in maximaal 1 alinea, liefst zelfs in 1 zin te omschrijven. Download via 
www.welovecommunities.nl/extra de strategie one-pager en vul hierin ook de andere onderdelen van jouw community strategie in.
Ik vulde alles in voor Kleedkamer4 en dat werkte prima. Mijn antwoord op vraag 20 was als volgt:
,,Willen met een groepje echte makers een community opbouwen dat de kennis verzamelt over het opbouwen van een publiek via podcasts, video’s en blogs. Deze groep makers gaat aan de slag voor onze ‘leden’ door geweldige podcasts te maken, briljante blogs te schrijven en door diensten te leveren die de leden kunnen afnemen in pakketvorm. We trekken met Kleedkamer4 de vergelijking door met een voetbalclub waar je verschillende soorten lidmaatschappen hebt. Iedereen is welkom voor de algemene content, maar als je zelf wilt spelen moet je wat gaan betalen. De community is de plek waar iedereen, de poort naar de vereniging waar de mensen van Kleedkamer4 aanwezig zijn om de mensen verder te helpen. Wij maken podcasts, blogs over contentmarketing, maar gaan ook aan de slag voor mensen.’’

Bierviltje
Vraag is of je het aantal vragen wat kleiner kan maken zodat alles op een bierviltje past. Wat is nu belangrijk bij iemand die je een beetje gaat volgen? Dat die persoon aardig is, betrouwbaar en gewoon leuk om te volgen, maar vooral dat je iets kan met zijn of haar adviezen, tips of verhalen; ze moeten wat impact hebben, jou vooruit helpen. Bedenk maar eens waarom je YouTube video’s kijkt, je abonneert op een nieuwsbrief of podcastjes luistert. Het is bijna altijd omdat je ergens meezit, iets ervaart wat je beter zou willen doen en je hebt er vertrouwen in dat die persoon dat probleem gaat oplossen. Als je goed de bovenstaande vragen leest van Maartje dan kom ze eigenlijk neer op: op welke manier ga jij probleem X op een originele manier oplossen? Welk talent zet je in van jezelf om dat voor elkaar te krijgen? Ik weet bijvoorbeeld dat er veel ondernemers, freelancers, journalisten, schrijvers, artiesten en coaches zijn die een manier zoeken om een publiek op te bouwen en ik zou het geweldig vinden om hen daar bij te helpen. Ik weet zeker dat mijn goede vriend Gijs het heel leuk zou vinden om mensen te leren om zelf meubeltjes te maken als een soort Zen.

Zelf aan de slag
Voor mij heeft de vragenlijst van Maartje enorm geholpen om verder te komen, om te bepalen wat ik precies ga doen. Mede door die vragenlijst ben ik kritisch gaan kijken naar de methode die ik had ‘bedacht’ voor het bedenken van content voor ondernemers. De kern is volgens mij dat je in jouw content oplossingen verstopt voor een probleem, voor een lacune bij een bepaalde doelgroep. Dat is wat iemand als Pat Flynn ook altijd zegt, toch wel een beetje een voorbeeld. Hij helpt ondernemers echter verder met het uitbouwen van hun klantenbestand via podcasts, blogs, nieuwsbrieven en video’s.

En toen werd het herfst (deel 2)
Een maandje of twee was ik bezig met de cursus van Maartje, maar ik deed het op een passieve manier (want ook stukken tikken voor geld natuurlijk als excuus). Keek haar video’s, maar had verder geen contact met de andere makers en bovendien was ik nog niet met een community begonnen, maar focuste op de nieuwsbrief (Mailchimp, ga ik allemaal nog uitleggen) en op het boek over contentmarketingachtige dingen. Er waren drie momenten/mensen die me weer op het goede spoor zetten:
1. Voor het boek heb ik contact met een uitgever, Stella heet ze, en zij retourneerde het afgelopen jaar steeds mijn manuscript met wat stevige opmerkingen. De kern van haar kritiek is dat ik mij op de verkeerde doelgroep richt. Ik had als uitgangspunt genomen dat het MKB en het bedrijfsleven mij gingen vragen voor contentklussen, maar Stella hamerde erop dat er al genoeg mensen en bureaus zijn die dat doen en dat ik start ups, ondernemers, hobbyisten, coaches en schrijvers moet leren hoe ze een publiek opbouwen. Past veel beter bij mij (omdat ik dat zelf ook doe) en daar is meer vraag naar. Kortom: mijn hele boek moest anders, ha ha en ook een beetje balen natuurlijk.
2. Op LinkedIn had ik een discussie met Miro met wie ik vroeger samenwerkte bij het AD Utrechts Nieuwsblad. Hij is tegenwoordig voorzitter van de freelance sectie van het NVJ, dat is de bond voor journalisten. Zijn stelling was: ‘als freelance journalist kan je niet leven van journalistieke opdrachtgevers alleen’ en ik was (en ben) het daar niet mee eens. Ik zei: als je een goed specialisme kiest en een beetje aan marketing doet, is er niet zoveel aan de hand en heb je een heel vrij en leuk leven. Dat is tenminste hoe ik het doe. Miro is een vrij rustige, slimme gast (die mij best een beetje een druktemaker vindt ;-)) en dus zei hij: kan je misschien een cursus geven aan journalisten over die ‘methode van jou’? Okay, ik dus aan de slag en afgelopen september gaf ik dus ‘marketingles’ aan een vijftal journalisten met als basis dat ze vooral een specialisme moeten nemen, een nieuwsbrief of podcast moeten lanceren en keihard hoofdredacteuren/klanten dus moeten lastig vallen (en verder niet zo moeten zeuren). Ik had dat nooit gedaan en vond het heel leuk om mensen een beetje uit te leggen hoe ze dat kunnen aanpakken. Dat uitleggen en aan het denken zetten was echt een ontdekking, heel leuk en bijzonder om hun verhalen te horen;
3. De derde aanleiding voor deze community gaf Maartje. Zij stuurde me een week of drie geleden een beeldberichtje (geen idee hoe je dat noemt) met de vraag waarom ik gestopt was met de cursus. Ik stelde dat ik me daar altijd een beetje een ‘bekijker’ heb gevoeld omdat ik immers gratis toegang had gekregen en als (zeer serieus te nemen) bewaker van de democratie/journalist niet zo van de kadootjes ben. Zij reageerde door te zeggen dat het onzin was want ik had toch gewoon ‘betaald’; het was gewoon een ruil van diensten, heel normaal. Had ze gelijk in natuurlijk en toen ben ik daarover gaan nadenken. Als ik dit zou doen moest ik er concreet mee aan de slag. En toen dacht ik aan die echte doelgroep voor Kleedkamer4 en de evolutie van het afgelopen jaar. Dat zoveel kleine ondernemers, journalisten en anderen met grote dromen het zwaar hebben in de crisis. Dat de ‘overlevers’ misschien wel de freelancers zijn met een eigen publiek waarop ze kunnen terugvallen in tijden van nood. En dat je dat publiek kan opbouwen met het maken van podcasts, nieuwsbrieven en video’s op basis van een goede strategie zonder ingewikkelde marketingtermen. Ik moest een clubje oprichten dat lijkt op die groep journalisten in september; mensen die een leven zonder baas nog jaren willen volhouden, maar zoeken naar een leuke, goedkopen en effectieve manier om een publiek en dus een bestaan op te bouwen. Ik moest op Facebook een community beginnen.

En dus struinde ik nog een keer door de eerste vijf delen van de lessen van Maartje totdat ik was aanbeland bij de eerder aangehaalde ‘community strategie’. Die had ik al eens ingevuld, maar ik moest het aanpassen omdat ik me nu op jullie richt en niet op het bedrijfsleven; veel leuker natuurlijk. Mijn ‘rode draad’ werd iets als: Freelancers, ondernemers, journalisten en coaches helpen bij het opbouwen van een publiek door het maken van podcasts, boeken, nieuwsbrieven, boeken, blogs en video’s. Ergens in deel 5 van de cursus had Maartje een briljant e-book geplaatst; in tien dagen 100 leden verzamelen voor jouw community. En daar ben ik nu zo’n beetje; elke dag nodig ik toen nieuwe mensen uit die precies in de doelgroep passen, maar ik zal vooral hele gave dingen delen. Dat doe ik in drie verschillende thema’s:
1. Achter de schermen (blogs zoals deze);
2. Verhalen uit de praktijk (cases uit andere podcasts en interviews met goede contentmakers);
3. Vragen over contentmarketing;
4. Een podcast over een publiek opbouwen.

   

Avatar

Door Bas Hakker