10 juli 2020
Kleedkamer4 als badkamerbouwer
Mijn vriendin en ik hadden net een lang gesprek gehad bij een badkamerbedrijf. De aardige verkoper vertelde over het bouwbedrijf dat de badkamers zou installeren waarmee ze exclusief samenwerkten. De keukenverkopers zelf tekenen de keuken, maar het bouwbedrijf komt uiteindelijk met de offerte voor het maken. Ze maken op die manier zo’n badkamer of zeven in de week dus dat bedrijf huurt ook weer allerlei mensen in. Op de terugweg hadden we het over die bouwers, laten we het ‘Brams Badkamers’ noemen. Mijn vriendin zei: ,,Dat is eigenlijk wat Kleedkamer4 ook is. Je neemt als hoofdaannemer allerlei klussen aan die je weer uitbesteed, maar jij bent dan verantwoordelijk voor het afronden van die klus.’’

Eigen Huis en Tuin in de badkamer (foto YouTube)

Ik hou van soortgelijke vergelijkingen, helemaal omdat er in de marketingwereld nogal hoofdstedelijk ingewikkeld wordt gedaan. Iedereen is agile en vooral woke en gebruikt termen als ‘funnels’, ‘reputatiemanagement’ en ‘crossmedia’ of zoiets. Maar de basis is altijd, zeker nu: je hebt een dienst of product en je moet ervoor zorgen dat mensen dat product willen kopen voor centjes. Kleedkamer4 is gewoon Brams Badkamers, een clubje van makers die blogs, podcasts en video’s gaan maken voor bedrijven. En ik ben dan natuurlijk Bram die overal met zijn voet tussen de deur moet zitten om te vertellen welke mooie spulletjes we allemaal in de aanbieding hebben.

En zo moet het gaan natuurlijk; Kleedkamer4 is een clubje van echte makers die aan de slag gaan voor verschillende opdrachtgevers. Wie die opdrachtgevers zijn? Traditioneel mikken veel reclamebureaus op de Top 100 adverteerders (want daar is geld), maar KPN of Hornbach gaat niet zo snel zaken doen met Kleedkamer4. Wel zullen ze deals maken met de grote reclame- en contentbureaus en ik kan me voorstellen dat die bureaus Bas Hakker bellen als er ergens een podcast, video of blogserie gemaakt moet worden. Dus de bazen en accountmanagers bij die bureaus zijn een belangrijke klant voor Kleedkamer4. Net zoals voor Bram de grote (keuken-)bedrijven – Mandemakers, Ikea, Praxis en De Keukenconcurrent – een forse klant kunnen zijn.  

Dat zijn dan de grote bedrijven, maar je hebt natuurlijk ook de start ups, freelancers, artiesten en ZZP’rs die ‘iets met content’ willen doen. Ze hebben geen budget, maar wel de ambitie om een publiek op te bouwen. Voor die groep zou Kleedkamer4 natuurlijk heel veel goede content moeten ontwikkelen waarmee ze verder kunnen; whitepapers over hoe je begint met podcasten, seminars over spullen verkopen met content en dat soort dingen. Misschien dat starters op de woningmarkt geen complete keuken inbouwen, maar met wat goede instructies kunnen ze een heel eind komen.

Qua groep daartussen is er nog een wereld te winnen, in het MKB wordt zeer nieuwsgierig naar contentmarketing gekeken, maar ondernemers weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Aan hen zou je dus goede kennis moeten leveren over content, maar je moet ook een beetje helpen met het maken ervan; goede formats ontwikkelen, wat middelen geven om de effecten te meten en alvast wat maken samen. Gewoon een beetje helpen bij het doen. Er zijn hele goede cases die bewijzen dat content maken werkt in het MKB; het Motorkledingcenter werd groot door videomarketing en Geert Klaver bouwde met zijn videoformats zijn makelaarskantoor uit. Het installatiewerk doe jij alvast als bouwer, maar die WC-pot plaatsen en het badkamermeubel in elkaar schroeven kunnen mensen prima zelf.

Nou ja, zo zal Kleedkamer4 gaan functioneren; kennis leveren voor de beginners, een zetje in de rug geven voor het MKB en bouwen voor de grote jongens. Meer is het niet, maar minder ook niet. We hebben er zin in. Mazzels.