Het moet ongeveer een jaar of vier geleden zijn dat uitgever Derk Sauer bij de mannen van  ‘Een Podcast over Media’ zat. Het ging natuurlijk ook over de toekomst van media en daar had de voormalig hoofdredacteur van Nieuwe Revu een interessante visie op. Sauer gelooft in de toekomst van niches; dat je steeds minder mensen hebt die interesse hebben in het algemene nieuws en meer mensen die zich helemaal onderdompelen in bepaalde interessegebieden.

Hij gaf het voorbeeld van yoga en dat je je daar helemaal in kan verliezen; je gaat tweemaal per week naar de sportschool voor yogalessen, luistert de podcasts over dit onderwerp en leest zelfs een magazine met de nieuwste yoga-oefeningen en interviews met de grootste yoga-helden.

Niches
Net als Sauer geloof ik ook in de kracht van niches in media, in werelden bouwen waar mensen de verdieping krijgen die ze zoeken. Rond de eeuwwisseling werkte ik bij een vakuitgever in Wateringen; Lakerveld heette dit bedrijf. Ik werkte op de redactie van het vakblad Meubel en ze gaven nog verder bladen uit op het gebied van tankstations, parket, schoonheidsspecialisten en gehandicapte mensen. Het was allemaal heel overzichtelijk georganiseerd; elk magazine had een hoofdredacteur en een commerciële man/vrouw die iedereen kende in de sector. De hoofdredacteur bepaalde de verhalen en de commerciële gast wist precies wie er bereid was te betalen voor de advertenties. Met de uitgever had ik het wel eens over de kracht van zijn businessmodel en hij zweerde altijd bij die manier van werken; zo kon je echte diepgang brengen en ook nog eens mooi geld verdienen aan de abonnees en adverteerders.

Frank.news
Aan uitgever Ad en ook aan Derk moest ik een paar weken na mijn afspraak met een aardige man uit de marketingwereld denken. Hij wist dat frank.news/Candid.news zou stoppen, de website over media en marketing die ‘we’ in 2016 begonnen (ik was er iets later bij), omdat de geldschieter en bedenker andere plannen had. ,,Daar moet je mee doorgaan joh, mensen vonden dat leuk om te lezen, dat deden jullie goed. Maak een plan en kijk of je wat investeerders kunt vinden.’’ Toevallig zei een collega-journalist uit die redactie datzelfde; dat was een leuke club mensen, dat moeten we weer oppakken.’’

Eigenlijk was ik met andere dingen bezig, maar tijdens het bedenken van een plan begon het te leven. Diezelfde redactie vol geinige, talentvolle journalisten die wel iets weten van media en marketing zouden we wel weer bij elkaar krijgen. We zouden maandelijks vergaderen en verhalen bedenken die je nergens anders leest. We hebben een startbedrag nodig voor de website, podcast en om de freelancers te betalen en daarna moet er een businessplan komen. De eerste afspraken met mede-journalisten, mogelijke investeerders en uitgevers komen eraan en ondertussen wordt het plan steeds wat beter. Natuurlijk moeten we keuzes maken. Een meedenkende media-journalist zei tegen me: Bas, je moet vooral nadenken over hoe de inhoud past bij het verdienmodel. Als je kritisch bent dan vraag je geld van abonnees en als adverteerders betalen dan moet je wat meer meebewegen, kan ook. Ook zei er iemand met kennis van zaken: je moet wel iets bijzonders doen, wat is jullie unieke haakje qua format? Die bijzondere elementen heb ik trouwens even op een rijtje gezet:

  1. Onsaai en niche light
    Voor mij was het werken bij een vakuitgever destijds interessant, maar ook een beetje suf. De redactiemensen dompelden zich helemaal onder in die werelden en schreven van die serieuze stukken over de aanstaande crisis die altijd op de loer lag, de macht van de grote bedrijven en de jaarcijfers. Ik had altijd de neiging om een beetje lichtheid toe te voegen, even bellen met die flamboyante schrijver van een boek die het allemaal anders doet.
  2. Persoonlijkheid
    Bij een vakblad schrijf je altijd over een sector terwijl mensen het leuk vinden om ook persoonlijke verhalen te lezen. Waarom zou je in een verhaal over silo’s binnen een organisatie niet zelf wat ervaring toevoegen? Je kan natuurlijk schrijven over Mr Beast en wat hij allemaal verdient met zijn kanaal, maar waarom niet iets schrijven over hoe jouw kinderen naar hem kijken? Joe Pulizzi zegt altijd: natuurlijk luister ik naar de podcast van Professor Scott Galloway voor Prof G zelf, de combinatie van zijn persoonlijkheid en de inhoud maakt het sterk.
  3. Multimedia
    In het begin van de eeuw waren er nog gewoon bladen waar mensen een abonnement op hadden en die tijden zijn veranderd. Ik ben ervan overtuigd dat je geen niche meer kan veroveren zonder een eigen podcast. Bij FC Mediacircus leerde ik een beetje dat ook de combinatie van persoonlijkheid en een niche essentieel is. Op die manier kan je het namelijk hebben over inhoudelijke ontwikkelingen, maar ook iets van jezelf toevoegen. Zo’n podcast over niches zijn vaak een beetje saaie babbelshows met mensen die hun vakgenoten geen pijn willen doen, maar ik geloof dat je daar veel meer van moet maken. Je moet echt een duidelijk format kiezen en de persoonlijkheden naar voren schuiven. Wat als de podcast van frank.news nu een verlengstuk is van de redactieveragdering? We bespreken er inhoudelijke onderwerpen en verdelen de verhalen. Ik geloof ook in events, maar dan precies in de lijn van het format dus je doet het helemaal op je eigen manier.
Scott Galloway

Conclusie
Ik geloof erin dat frank.news 2.0 de blauwdruk is voor het nieuwe uitgeven op basis van het veroveren van niche voor niche. We beginnen met het claimen van ‘media en marketing’ op basis van: persoonlijkheid, durf, nieuws, opinie, multimedia en onsaaiheid en daarna gaan we verder met de volgende niche. Dat doen we op basis van de Kleedkamer4-/Joe Pulizzi methode. We zetten namelijk op een bierviltje wat we de mensen in de niche gaan brengen en daarna gaan we een publiek opbouwen via de website, podcasts en nieuwsbrief. Als we eenmaal een beetje publiek hebben dan gaan we wat geld verdienen aan adverteerders, events en de losse verkoop van specials. Goed plan? Stuur even een mailtje naar bas@kleedkamer4.nl.

Avatar

Door Bas Hakker