In aflevering drie van de Kleedkamer 4 podcast gaat het erover hoe duur contentmarketing precies is. Een van de leuke dingen aan contentmarketing is natuurlijk dat het voor elke ondernemer goed te doen is. Of je nu video’s maakt, blogs of podcasts, je kan altijd met een kleine investering aan de slag.

Toch is het nooit helemaal gratis (tenzij je superhandig bent).

Als je gaat bloggen heb je een WordPress-site nodig die je voor een paar honderd euro kan laten aanpassen aan jouw wensen, je moet nog iets van een Shutterstuck-abonnement voor de foto’s, maar dan kan je ook direct aan de slag. Hoewel; je hebt ook een internetadres nodig voor een eurootje of 200.

Voor video’s maken is een goede camera handig. Ook is het verstandig om iets van editen in te kopen zodat het er allemaal een beetje netjes uitziet.

Met podcasts heb je de apparatuur nodig. Voor ongeveer 1000 euro heb je opname-apparatuur, goede microfoons en koptelefoons. Dan heb je nog een abonnement nodig van een paar tientjes per maand om te kunnen uploaden. Ook moet je per aflevering een beetje editen, goed als je het zelf kan, maar je kan het voor ongeveer 75 euro per aflevering inkopen.

Sjoerd Mossou te gast bij FC Mediacircus

We hadden natuurlijk ooit bedacht met dat bierviltje dat je je concentreert op een medium en dat je dat combineert met het maken van nieuwsbrieven zodat je een bestand opbouwt. Als je alleen nieuwsbrieven maakt kan je bij Mailchimp tot 500 adressen gratis versturen.

Mijn microfoon van Blue gebruik ik nooit

Het leuke aan op deze manier aan de slag gaan, is dat je heel laagdrempelig kan beginnen. Als je immers grote bedragen investeert in advertising is het altijd maar de vraag wat het oplevert. Je kan het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar in principe is dat nergens voor nodig. In theorie is er geen enkele relatie tussen wat je investeert en wat er uitkomt, je moet gewoon goede dingen maken, maar van makers hoor ik regelmatig dat ze zeggen: je wilt toch een bepaald instapniveau.

En dat vind ik dan wel weer een goede tip. Bij FC Mediacircus wilde collega Jos een website en ik ging natuurlijk op de freelancemanier aan de slag; regelen en ritselen. Waarna Jos zei: dat gaan we even een tikkie professioneler aanpakken. Natuurlijk kan je een of andere editor nemen die er geen hol van kan, maar wij werkten met Skiete Sjoerd van de VI Podcasts en met toffe Etienne die met zijn AD Voetbalpodcasts altijd in de Top tien staat. Die betaal je geen topprijzen, maar het zijn wel mannen die je erbij kan hebben. Ze denken mee over social media, maken goede intro’s en over een leuk logootje.

Kortom, ga lekker ritselen en regelen met websites, video’s en nieuwsbrieven, maar blijf wel investeren in wat je maakt en als je een beetje geld verdient dan betaalt kwaliteit zich altijd ergens terug.

Hup lieve mensen, aan de slag.  
         

Mobiele set van Tascam
Avatar

Door Bas Hakker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *