Over Kleedkamer4

Kleedkamer4 is een blog….
Kleedkamer4 is de plek waar ondernemers,  freelancers, journalisten en coaches  kunnen leren hoe je op een goedkope, leuke en laagdrempelige manier een klantenbestand opbouwt.  Via cases, stappenplannen en handige podcasts leer je hoe hoe je een specialisatie kiest, goede verhalen maakt en een publiek opbouwt. 

Kleedkamer4
Kleedkamer4 is de blog van journalist Bas Hakker (dat is mij). Ik studeerde  een tijdje terug marketingcommunicatie aan de Radboud Universiteit en stortte me op de media- en marketingjournalistiek (Adformatie, MarketingTribune, DeOndernemer, NRC, Intermediair, Nieuwe Revu, Parool, AD). Inmiddels werk ik meer dan vijf jaar als hoofdredacteur voor het marketingplatform Candid.news dat eerst frank.news heette.   

Ondernemers verder helpen
Sinds een jaar of vier stort ik me helemaal op contentmarketing: bezoek congressen, luister naar podcasts, lees boeken en spreek met (bijna) alle mensen die er verstand van hebben in Nederland en Vlaanderen.  Via Kleedkamer4 wil ik dat leuke contentmarketingvak doorgeven aan mensen die daarmee een heel goed bestaan kunnen opbouwen door mijn ervaring in de journalistiek eraan toe te voegen. Niet door ingewikkelde strategietjes te schrijven voor grote bedrijven met teveel geld, maar door jonge, middelbare en oude ondernemers te helpen met het hun podcasts, video’s,  nieuwsbrieven, blogs en communities. Ben je dan een goeroe zoals al die hippe gasten op Clubhouse? Nee joh, ik geef gewoon wat kennis door met als basisgedachte: hoe beter het verhaal hoe beter het publiek dat je opbouwt. In juni 2021 was ik trouwens jurylid tijdens de uitreiking van de prijzen voor goede contentcases van het Platform Content. Ik mocht, samen met mijn mede-juryleden, de mensen van de contentbureaus vragen stellen over de verschillende cases en de prijzen uitreiken.

CMTA , event OBA Amsterdam

Contentmarketing op een bierviltje
Aan het einde van 2021 zal mijn boek ‘Contentmarketing op een bierviltje’ uitkomen. Hierin staat een praktische methode waarmee kleine ondernemers aan de slag kunnen met contentmarketing. Hoe kun je met wat basale stappen een perfect systeem optuigen dat is ingericht om een klantenbestand op te bouwen? Bedenk goed waarover je verhalen gaat maken, zorg dat je op jouw eigen kanalen publiceert en bouw een publiek op. Rond het uitkomen van het boek zal ik ook een toegankelijke cursus ontwikkelen om zoveel mogelijk mensen te helpen met deze laagdrempelige, goedkope en leuke manier van marketing. Mijn visie is – zoals gezegd – redelijk overzichtelijk: hoe beter het verhaal hoe beter het publiek dat je ermee opbouwt.  

Reclamebureaus
Sinds 2016 werk ik voor bureaunetwerk Candid dat is opgezet door Gerard Ghazarian. Ooit begonnen met 15 mensen werken daar inmiddels meer dan 200 professionals en vallen verschillende bureaus zoals M2Media en Stroom onder dit netwerk. Met een clubje van 8-10 ervaren journalisten hebben we een systeem opgetuigd waarbij we op bijna dagelijkse basis schrijven over media en marketing. We werken, net zoals alle media, met een redactieformat, budgetten voor de verhalen en een redactievergadering. Journalistieke verhalen maken over media en marketing doe ik trouwens ook voor meerdere bureaus. Zo maak en maakte ik verhalen voor Greenberry, Online Seminar en Born05. Het werkt goed dat die bureaus goede verhalen op hun eigen kanalen plaatsen en misschien nog wel beter om de samenwerking met vakmedia te zoeken. Op die manier bereik je een publiek dat overeenkomt met de potentiele klanten van bureaus. Ik schrijf die verhalen zelf, maar kan ook mijn netwerk van ervaren journalisten inschakelen. Met alle liefde vertel ik het verhaal hoe we zo’n redactie hebben opgetuigd bij Candid.

Journalistiek en ander werk
Mijn basis is altijd de journalistiek en dat zal ook niet veranderen. Ik maak bijvoorbeeld journalistieke verhalen voor  media als Managementboek, Max Magazine, NRC, AD, Intermediair en VGVisie (vastgoed). Ook maak ik regelmatig  branded contentverhalen voor MarketingTribune.   
  
Kleedkamer4
Oh ja, waarom de naam ‘Kleedkamer4’? Omdat een kleedkamer de plek is waar jullie als ondernemers  kunnen leren van elkaar en van wat meer ervaren contentmakers zoals schrijvers, zangers en journalisten. Kleedkamer4 bestaat uit deze blog, een podcast, een nieuwsbrief (hier kun je je inschrijven voor de Kleedkamer4-nieuwsbrief) en een community op Facebook. Check ons maar ergens, we vinden het tof om jullie een beetje verder te helpen.

 

Gewoon een vraag? Mail naar bas@kleedkamer4.nl. 
Bellen kan ook op 0641377689.