Vroeger was ik altijd een groot fan van de boekjes van Mart Smeets. Die kennen jullie wel toch? Die boekjes waarin Mart iets vertelde over zijn ontmoetingen met de grote sportsterren op aarde; De reis ernaartoe, wie hij allemaal tegenkwam in het vliegtuig en hoe hij op zijn hotelkamer hele dagen naar de Amerikaanse sportprogramma’s zat te kijken.

Toevallig vertel ik in aflevering 5 van de Kleedkamer4 Podcast iets over de keuze van een medium. Dat je, als je net begint met contentmarketing niet direct aan de slag moet met podcasts, video en blog tegelijk, maar dat je een keuze moet maken. Het is al lastig genoeg om met een medium zoals bloggen een beetje publiek op te bouwen, laat staan met bloggen en video tegelijk.

En Mart Smeets dan
Nu zullen jullie zeggen: en Mart Smeets dan? Daar heb je een punt, maar het is toch een beetje anders. Hij had namelijk al een publiek opgebouwd met zijn tv-werk en daardoor werden mensen nieuwsgierig naar de boeken. Dat kan je niet los van elkaar zien. Daar heb je dus geen reet aan als trainer/life coach of journalist die aan de slag wil met contentmarketing? Nee, dat is niet helemaal waar. Let op.

Wat Mart namelijk perfect deed, is dat hij gebruikmaakte van de sterkte van het medium. Op tv presenteerde hij gewoon een programma over de Tour of over de Olympische Spelen en maakte geweldige docu’s over Lance Armstrong, maar daarin was hij zelf – voor zover hij dat kon – redelijk afwezig. Het ging altijd om de sporter die met een goed verhaal kwam, maar daardoor dacht je als kijker wel eens, tenminste dat dacht ik: hoe zou het er achter de schermen aan toe gaan?

Over hem
En precies dát deed Smeets met zijn boekjes; die gingen altijd over hem en in mijn hoofd leverde dat een heleboel romantiek op. Doordat hij de achtergrond van zijn leven en vak beschreef, pakte hij me helemaal in. Dat ging zelfs zo ver dat ik rond mijn 26-ste tegen iemand zei: ik wil eigenlijk een soort Mart Smeets worden. Doordat Mart vertelde hoe dat werkte in de Franse hotels zag ik mezelf daar helemaal lopen; alleen een kleine computer bij je en ondertussen de hele wereld over trekken. Ik kan me nog een pocket herinneren waarop Mart zat met zo’n perskaart om zijn hek zittend achter een hele oude typemachine. Ik zal hem eens opzoeken, dit moet hem zijn.

Wat ik maar wil zeggen is het volgende: maak als je begint altijd een hele scherpe keuze voor een bepaald medium; waar heb je zelf ervaring mee, hoe zit met de doelgroep (zijn dat lezers, kijkers of schrijvers?) en voor  welk medium heb je budget (schrijven is het goedkoopste)? Als je dan eenmaal leuke video’s maakt, blogs schrijft of podcasts maakt, kun je altijd iets erbij gaan doen. Zorg dan dat je iets toevoegt via dat medium op wat je al deed. En oh ja, als je een twintiger tegenkomt die een soort Mart Smeets of – waarschijnlijker – Bas Tietema wil worden, tegenkomt dan zeg je tegen hem of haar: dat gaat je lukken, heb je al een camera?