Danny Cortenraede (35) is partner bij Wannahaves, het mediabedrijf dat gelieerd is aan voetbalplatform 433 en kledingmerk BALR. Hij heeft ook een eigen bedrijf, sport elke dag én is vader van twee kinderen. ‘Die combinatie is soms lastig.’

Danny Cortenraede wilde altijd al ondernemer worden. ‘Mijn ouders hadden een groothandel in fruit waarmee zij leverden aan de supermarkten in Limburg. Die is mijn opa ooit begonnen. Dat is qua business weliswaar heel iets anders dan wat ik doe, maar zo leer je wel wat het is om heel hard te werken en te ondernemen. Mijn vader was altijd met de zaak bezig. Die mentaliteit krijg je mee, ik heb niet voor niets drie bedrijven.’

Je bent begonnen in het bedrijfsleven.
‘Ja, ik ben gestart op een salesfunctie in Maastricht bij Vodafone. Ik begon op de outbound-afdeling, mocht al snel naar de kleinere klanten om de hoek en uiteindelijk werden dit grote bedrijven met meer dan duizend medewerkers. Hier maakte ik soms deals van meer dan vijf miljoen. Het mooie aan zo’n corporate is dat je echt klaargestoomd wordt voor het grote werk; goede opleidingen, goede coaches. Bij Vodafone kreeg ik serieuze salestrainingen en daar heb ik nog steeds profijt van.’

Is dat inderdaad een goede manier om te beginnen, ook als ondernemer? Puur omdat je veel structuur meekrijgt?
‘Zeker, ik heb het als positief ervaren. Ik werkte zes jaar bij Vodafone, vier jaar Sony en drie jaar bij Tele2 en dan krijg je een professionele standaard mee die niet gangbaar is bij de kleinere bedrijven. Als je in mijn geval dan zo’n klein bedrijf wilt uitbouwen, begin je al direct goed. Je hanteert een hoog niveau qua efficiëntie, professionaliteit en organisatie. Ik ben gaan ondernemen omdat ik sneller wilde schakelen.’

Vier jaar geleden ben je voor jezelf begonnen. Was het niet een beetje laat?
‘Nee, zo heb ik het niet ervaren. Ik heb voor Sony veel gereisd, een netwerk opgebouwd en ervaring opgedaan. Daarna kwam het ondernemen op mijn pad. Mijn eerste bedrijf, Enterprise Media, was een videoproductiebedrijf waarmee we video’s maakten voor grote bedrijven als Disney Channel, NS en ABN Amro. Mijn toenmalige partner is heel creatief, maar was minder sterk in de zakelijke en de strategische kant, en daar ben ik dan weer handig in. Bij Sony deed ik veel marketingcampagnes, hierdoor zag ik wel mogelijkheden. Ik werd er heel blij van om mij bezig te houden met het opbouwen van het bedrijf en het sluiten van mooie partnerships. Daarnaast begon ik nog een bedrijf om start-ups en corporates te helpen op het gebied van marketing en sales. Voor dit bedrijf heb ik bijvoorbeeld NanoFixit opgebouwd, waarvoor ik een complete distributiestrategie heb neergezet. Later ben ik in contact gekomen met de ondernemers achter BALR en Wannahaves, waaronder Demy de Zeeuw, die grootse ambities had met Wannahaves.’

De oud-voetballer en zakenman?
‘Precies, hij is eigenaar van kledingmerk BALR, maar ook van voetbalplatform 433, waarmee zij over de hele wereld meer dan 27 miljoen jonge voetballers bereiken. Zij hadden het gevoel dat er veel meer te halen viel uit het productiebedrijf Wannahaves. De grote achterban van 433 is heel interessant is voor grote sportmerken zoals Nike. Zo’n multinational kan met traditionele reclame niet zo’n groot bereik realiseren, maar via 433 wel. Wannahaves zocht iemand met de juiste contacten om de groeipotentie optimaal te benutten. Dat ben ik gaan doen. In anderhalf jaar tijd is het team uitgegroeid van een naar twintig werknemers.’

Wie is Danny Cortenraede?
2004 – 2006: Enterprise Sales advisor, Vodafone
2006 – 2007: Sales Executive, Vodafone
2007 – 2008: Accountmanager, Vodafone
2007 – 2010: Bachelor Commercieel Management, Commerciële Economie, NCOI
2007 – 2010: Sales management course, Kenneth Smit (Certificate of Distinction)
2008 – 2010: Sr. Business Account Manager, Vodafone
2010 – 2013: National Account Manager Sony Mobile Communications
2013 – 2016: Sr. Corporate Account Manager Tele2 Nederland
2015 – 2017: Managing Director / Founder Enterprise Media
2016 – heden: Eigenaar InStrategy Consulting
2017 – heden: Managing Director/partner Wannahaves

Weet jij waar je goed in bent?
‘Ik denk dat een van mijn sterke punten is dat ik altijd heel netjes met mijn relaties omga. Hierdoor heb ik een groot internationaal netwerk opgebouwd. Daarnaast heb ik een sterke ondernemersdrift. Ik ben altijd goed geweest in business development, verbinden maar ook in teambuilding; de juiste mensen op de juiste plek neerzetten.’

Heb jij bepaalde ambities?
‘Ik word blij van het ondernemerschap en ik wil van Wannahaves een serieuze global organisatie maken. Daarom denken we nu aan een kantoor in New York. Wij geloven dat het concept van publiek opbouwen, mooie dingen maken en spullen verkopen over de hele wereld kan werken. Daar zal ik mij de komende jaren mee bezighouden, maar ik sluit niet uit dat ik daarnaast meerdere ondernemingen zal opstarten.’

Je werkt hard. Is dat nog een beetje te combineren met thuis?
‘Ik heb een vrouw en twee kinderen waar ik ook heel graag tijd aan wil besteden, en dat is soms lastig. Mijn dag begint om zes uur, dan ben ik bij de kinderen en als we hen naar de crèche hebben gebracht, begint de werkdag. Dan ga ik keihard knallen om er iets moois van te maken. ’s Avonds proberen we altijd samen te eten, dat is belangrijk om het gezinsleven in stand te houden en ’s avonds duik ik vaak wel even achter mijn laptop. Soms belde ik weleens tijdens het eten, maar dat doe ik nu niet meer. Op het moment reis ik veel, daardoor is het niet altijd haalbaar om genoeg tijd aan mijn gezin te besteden, maar die schade probeer ik wel in te halen. Ik werk hard en veel, die ambitie zit erin, maar ik heb ook voor het gezin gekozen.’

Hou je van sporten?
‘Sport is voor mij heel belangrijk, als ik niet sport is dat killing. Ik doe elke dag wel iets: kickboksen, even hardlopen of fitness. Als ik het niet doe dan voel ik me minder goed.’
Jij zet natuurlijk de lijnen uit bij je bedrijf, maar krijg je ook weleens feedback van iemand?
‘Zeker, een van mijn zakenpartners is Juul Manders. Hij is zeven jaar ouder en heeft dus meer ervaring in ondernemen dan ik, daar leer je enorm van.’

Wat kan jij beter doen?
‘We zijn dus met New York bezig en dan ben ik daar natuurlijk veel. In het verleden was het dan zo dat mensen een beetje aan het zoeken waren wat er moest gebeuren, maar nu heb ik een soort tussenlaag neergezet waardoor alles doorloopt, ook als ik er niet ben. Ik ben nogal een controlfreak, maar het helpt dat ik snel kan schakelen met de managers zodat het allemaal soepel blijft lopen.’