Hoe moet het nu écht verder met ‘dat stelletje wijven’ van Vandaag Inside?’

De mannen van Vandaag Inside gaan maandag gewoon weer aan de slag. Toch is het niet de laatste keer dat ze met gedoe te maken krijgen van boze zenderbazen en stoppende sponsors. Daar kun je van alles van vinden, maar het hoort ook bij de commerciële tv-wereld waarin het nu eenmaal om geld gaat. Wat is het beste dat je kan doen als je zo’n specifiek publiek hebt? Alle tussenschakels eruit filteren natuurlijk.

We hadden het er even over met de mannen van FC Mediacircus (de podcast over sport en media die we maken). Robert Maaskant heeft niet zoveel met de hele WOKE-club die de mannen weg wilde hebben. Jos is ook geen voorstander van cancelen en vindt vooral de rol van Talpa verwerpelijk. Zij wisten immers toch wat ze in huis haalden? Ikzelf ben fan van de mannen hoor, maar dit was allemaal wel erg onhandig. Alsof je een overtreding maakt in de 16 en je verbaasd bent dat de scheids een pingel geeft.

Wetten van de sportkleedkamers
Het onderzoek van Hart van Nederland laat zo’n beetje zien hoe Nederland daarover denkt; 58 procent vindt het prima dat de mannen weer beginnen en 38 vindt het maar niks. Stel dat je oom zo’n verhaal zou vertellen op een volle verjaardag, dan had je hem daar even op aangesproken toch? ‘We snappen dat je daarmee de hypocrisie van het wijzende vingertjes wil aantonen, maar had je niet een iets ander verhaal kunnen kiezen om dat punt te maken?’  Maar ja, Derksen vertelde dit verhaal niet op een verjaardag, maar tijdens een tv-programma waar 6 tot 800.000 mensen naar kijken. Twee decennia lang negeerden de mannen de mediadynamiek, maar die dynamiek is wel een beetje gaan schuiven de afgelopen tijd en niet per se hun kant op. De groep die oprecht een hekel heeft aan de mannen is groter geworden en heeft daarmee meer invloed. Ze kunnen hun mening kwijt bij de gelijkgestemde achterban op social media, redacteuren zien die mening ook voorbijkomen en nodigen voor- en tegenstanders uit aan de talkshowtafeltjes. De voor- en tegenstanders praten niet meer, maar schreeuwen elkaar wat argumenten toe. En wat je dan overhoudt als de stof optrekt, zijn twee duidelijke groepen: de mensen die vinden dat Derksen na versie 2 van zijn verhaal weer door kan en ‘de jongeren’ die het tijd vinden om Derksen te cancelen.

Sponsors
Het was aan tv-, sponsor en concertbazen om een beslissing te nemen over Derksen op basis van die ophef. Zou daar iets van moraal bij zitten? Zouden ze die beslissing nemen op basis van de factor ‘goede smaak? Nee natuurlijk, ze maken die keuze op basis van de commercie. Niet zo erg want dat is ook de wereld waarin de mannen zich begeven. Als je bij een commerciële omroep aanschuift dan weet je zeker dat jouw factuur betaald wordt door de grote merken die adverteren en sponsoren. En als het die mensen geld gaat kosten (lees: als er veel mensen opzeggen of nooit meer kopen) dan stoppen ze ermee. Het zijn geen vrienden, maar gewoon mensen met een rekenmachine.

Daarom snapte ik dat stukje in Promenade (‘Stelletje wijven’) zo goed. Je gaat er hard in en als sponsors dan afhaken dan neem je dat gewoon als een man. Risico van het vak. De mannen krijgen die dikke salarisstrook omdat ze een publiek hebben, maar dat publiek moet wel een beetje passen in het straatje van de mensen die de rekening betalen. De enige manier om dat op te lossen is door van businessmodel te veranderen; alle tussenschakels zoveel mogelijk uitschakelen. Hoe kunnen ze dat aanpakken? Zij hebben een groep hele grote fans van ongeveer 300.000 mensen die echt van de mannen houden en nog een groep daaromheen van ongeveer 400.000 die gewoon graag naar hen kijken. Zou er een (Pulizzi en Rose-achtig) businessmodel te bedenken zijn voor een clubje mannen met een half miljoen fans? Veel mensen met een nieuwsbrief of podcast dromen ervan. Je zou die kwetsbaarheid kunnen verminderen door een model op te tuigen waarbij je het publiek direct laat betalen voor de video’s, boeken en merchandise.

Bierviltje erbij
Laten we even het bierviltje erbij pakken voor het gemak. Wat komen de mannen brengen en aan wie? Ze geven het publiek van veertigplussers (iets meer provincie, iets meer voetbalfans, iets meer mannen) een goed gevoel door gewoon alles te zeggen wat ze vinden. Qua medium zou een dagelijkse talkshow op video perfect zijn en je zou dat kunnen combineren met een eigen theatertour waarmee je ook direct het businessmodel te pakken hebt. De mannen zouden goed kunnen kijken naar de manier waarop Glory dat aanpakt met die grote kickboksavonden. Zij halen per show tienduizenden streams binnen waarvoor mensen een euro of tien betalen. Zoiets werkt alleen als mensen echt fan zijn van iets en dat is geen enkel probleem bij de mannen.

De BV De Mannen
Stel dat je vier keer per week een show maakt in een klein theater dat je kan streamen voor een tientje per maand. Daarbij geef je elke week een theatershow ergens in het land. Zeker 40.000 echte fans betalen dat tientje voor de stream natuurlijk blind en dan maak je dus een omzet van 4,8 miljoen miljoen per jaar. Via de wekelijkse shows in de theaters (25 euro x 800 mensen x 40 shows plus 200.000 euro merchandise) haal je ook nog eens een miljoen binnen en dus maak je een omzet van 5,8 miljoen per jaar. Ook ga je direct boeken uitgeven die gekoppeld zijn aan het medium en misschien wel een magazine (en dat laat je dan niet uitgeven door RTL zoals vorige keer want je wil die tussenschakels eruit slopen). Daarvan kan je een leuk salaris betalen aan de makers en het productieteam en ondertussen heb je met helemaal niemand wat te maken.
Zou dat niet veel beter zijn dan maandag te beginnen met het besef dat de groep van haters weer wat groter is geworden en je dus kan wachten op de volgende rel? Gewoon De Mannen BV oprichten met vier aandeelhouders (de drie mannen en de medewerkers) en shows maken waarin je ook nog de merchandise en uitgever onderbrengt. Moet er wel even iemand over zijn angst om te gaan ondernemen stappen, maar ja: je bent onafhankelijk of je bent het niet.

Site Footer

Sliding Sidebar