Doe als Johnny, Matthijs en Joe Pulizzi als je iets moois gaat maken
Joe Pulizzi, de man die contentmarketing heeft bedacht, komt altijd met een belangrijke tip voor makers: wees geduldig want een publiek opbouwen kost tijd. Hij hanteert dan ook een periode van twaalf tot zestien maanden die je als maker moet aanhouden voordat je over een verdienmodel hoeft na te denken.
Vraag eens rond
Wat je in die twaalf tot zestien maanden doet, is ontdekken waar de behoefte ligt van jouw lezers, luisteraars en kijkers en daar je content op aanpassen. Natuurlijk is het confronterend, maar vraag maar eens rond aan mensen uit de doelgroep waarvoor je het maakt wat ze van jouw verhalen vinden. Ook helpt het om meer ervaren makers er eens naar te laten kijken. Bij FC Mediacircus, een podcast over sport en media, hadden we na een maand of twee een paar honderd luisteraars. Helemaal niet zo slecht, maar we wilden meer natuurlijk en daarom vragen we regelmatig aan luisteraars wat ze ervan vinden. Ja, dat kan confronterend zijn, maar als je iets in het openbaar doet, moet je nu eenmaal een beetje met kritiek kunnen omgaan. In het begin stelde ik me bijvoorbeeld op als een soort ‘host van de show’, maar dat is niet mijn natuurlijke rol in het samenspel met Jos en Robert. Na twee afleveringen appte Jos: voel je je wel op je gemak zo?
Just do it
Ja, gewoon beginnen is belangrijk als maker want in die periode van twaalf tot zestien maanden heb je de tijd om beter te worden. Het is vooral belangrijk dat je de verhalen en de kijker, luisteraar of lezer bij elkaar brengt. Ergens ontstaat iets wat werkt, noem het magie. Als jullie tussen het kijken naar Zomergasten en documentaires door eens tijd over hebben, moet je eens Hlf 8 van Johnny de Mol bestuderen. Hij was de afgelopen maanden bezig om zijn eigen rol te analyseren zodat er iets ontstaat waar mensen graag naar kijken. Het uitdiepen van die kleine menselijke verhalen met een groepje gasten werkte goed; gescheiden mannen over hun leven na de scheiding, een dorp dat aan het afvallen slaat, dat soort thema’s.
Zo werkt dat ook bij blogs, video’s en nieuwsbrieven; je bedenkt eerst een groenrode draad hoe jouw verhalen mensen kunnen helpen, maar het perfecte format ontstaat pas tijdens het maken zelf. Weten jullie nog hoe DWDD in het begin zat te rommelen met verschillende presentatoren (Franciscus van Jole, Menno Bentveld, Claudia de Breij) en dat het onder leiding van Matthijs van Nieuwkerk allemaal in elkaar viel? Een tafelheer erbij, twee lange items waarvan één cultureel, een cabaretier erbij, een minuutje muziek. En weer doorrrrrrrr..
Je kan in die periode niet alleen het format aanpassen, maar ook de kwaliteit. Net even een betere microfoon voor die podcast kopen, toch die editor voor 75 euro inhuren en zou je al een nieuwe camera moeten aanschaffen voor de YouTube video? Het leuke aan contentmarketing is dat je de kijker, luisteraar of lezer kan meenemen in het proces.
Conclusie: neem de tijd
De eerste twaalf maanden gebruik je dus om te onderzoeken of de vorm en inhoud die je komt brengen een beetje past bij jouw publiek. Hoe zorg je ervoor dat wat jij maakt, past bij de groenrode draad die je hebt bedacht in een eerder stadium? Vraag goed aan de mensen die jij kent (en die er een beetje verstand van hebben) wat er beter zou kunnen. Dat kan nog wel eens een verrassende wending nemen, maar daar moet je echt niet voor weglopen.
Via Kleedkamer4 help ik kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand door contentmarketing. Het boek ‘Jour contentplan op een bierviltje’ is nu te bestellen via Managementboek en Bol.com. Op de website kan je je inschrijven voor de nieuwsbrief.