Ze komen er maar niet uit bij Talpa; het bedenken van een leuke nieuwsapp. Kleedkamer4 heeft daar wel ideeën over hoor: een symbiose tussen FC Afkicken, De Comedytrain en ANP.

John de Mol is aan het worstelen met de introductie van een nieuw nieuwsmerk, het Talpateam van knappe mediakoppen krijgt het blijkbaar niet voor elkaar om iets nieuws te bedenken. Parool vertelde meldde dat het hele plan was afgeblazen, maar dat werd later ontkend (bij ANP, lol). We kunnen John wel een beetje helpen hoor. Wat nu als je de klassieke wetten om een contentstrategie te bedenken toepast op een nieuw nieuwsconcept? Dan bedenk je dus een contentconcept op basis van je merk, de concurrentie en de doelgroep. Dat zou toch moeten werken?

1. Het eigen merk
Als een bedrijf een nieuw concept gaat bedenken, begint het idealiter bij het eigen merk. Waar staat Talpa voor? Bij merken gaat het om de eerste gedachte die er door het hoofd van het publiek schiet dus dan kom je uit bij ‘ondernemerschap’, ‘durf’. ‘entertainment’ en ook een beetje ‘geldmachine’. De Mol is altijd wel innovatief geweest, is met nieuwe dingen gekomen en lijkt van nature vrij aanvallend. Hij heeft er ook wel lol in tegen de gevestigde orde in te gaan, niet het braafste jongetje van de klas, eerder Telegraaf dan AD, niet bang voor relletjes. Voor de Slimste Mens-kijkers; eerder Kees van Amstel dan die tikkie macrobiotische millennial met blije feelgoodteksten. De mol is niet feelgood, geen middle off the road. De Mol is wel een beetje een brave GeenStijl, maar dan wat meer plagerig, ironisch. Hij is veel meer Johan Derksen dan Humberto, veel meer Follow the Money dan De Correspondent. Het is ook wel het rebellenclubje van Neal Petersen dat, zonder businessmodel, gewoon voetbalmedia ging maken.

2. De concurrentie
Daarna ga je naar de concurrentie kijken als een nieuw contentmerk gaat introduceren want je moet natuurlijk met je nieuwsmerk anders zijn dan de rest. Wat is er allemaal al en waar ligt de ruimte? Dat is vrij overzichtelijk. Aan de linkerkant heb je Volkskrant en NRC, in het midden AD en NU.nl en aan de rechterkant De Telegraaf. Tja, daar wordt je niet vrolijk van natuurlijk, zeker niet als je houdt van massamedia zoals De Mol en niet zo van niches. De meest logische match is die tussen De Telegraaf en De Mol, maar de poging om die krant te kopen is niet gelukt. Misschien moet je, als je die analyse maakt, iets breder gaan denken. Als je immers zo kijkt dan zou je zeggen: er is geen ruimte, maar het is allemaal wel heel erg serieus. Misschien moet je dat serieus brengen van het nieuws wel aan andere overlaten die daar beter in zijn dan jij. Talpa is toch iets meer van de entertainment en waarom kan je dat eigenlijk niet een beetje mixen met het nieuws?

3. Het publiek
Tot slot de doelgroep, die heb je wel redelijk in kaart door goed de achterban van Voetbal Inside, Hart van Nederland en Shownieuws te bestuderen. Waarschijnlijk iets meer mannelijk, voetballiefhebbers en de lichte neiging om een beetje herrie te maken in het leven. Toch ook wel mensen die het droge, saaie nieuws een beetje erg….saai vinden, maar wel graag een beetje op de hoogte blijven. Iets anders dan het Radio1-publiek dat echt wat meer achtergrondinformatie wil, maar mensen die zoeken naar een mix tussen vermaak en actualiteit. Bij RTL beginnen ze die formule steeds beter te ontdekken, ook een kwestie van een beetje schaven. Dat ‘Praat Nederlands met me’ bijvoorbeeld, humor, maar ook nog iets leren van taal. Of dat programma met Linda de Mol over Oh wat een jaar waarbij wordt stilgestaan door Jeroen van Koningsbrugge en Ruben Nicolai. Wat nieuwsfeiten, een quiz en een grap, dat werk.


Als je deze drie voorwaarden voor goede content bestudeert dan kom je natuurlijk nooit uit bij ‘weer een nieuwsdienst’. Maar bij een mix van entertainment en nieuws waarbij je de rebellie niet schuwt. Een grappige groep boefjes bij elkaar die praten over het nieuws en sport, maar die het allemaal niet te serieus nemen. Niet links of rechts, maar altijd anders. Je komt uit bij een soort Comedyclub van nieuwsduiders, commentatoren, grappenmakers. Je komt ook uit bij een huis van makers, een mix van FC Afkicken en Klikbeet, bij Kees van Amstel, Martijn Koning en Stefan Pop die elke dag bij elkaar komen om het nieuws te duiden. En de journalisten? Die zijn ondersteunend aan de grappenmakers. Nee, er zijn in Nederland nog geen voorbeelden, maar wel in de VS; de nieuwsclub van De Mol moet helemaal geen serieuze concurrent worden van AD en Telegraaf, maar Barstool Sports en dat ‘sports’ wordt news want we hebben nu eenmaal geen sportcultuur in Nederland. Het is Spijkers met koppen met een redactie die we altijd live kunnen volgen, maar dan ook nog eens grappig.