We moeten toch echt eens gaan nadenken over het businessmodel van FC Mediacircus.

Dat gooi ik in de groepsapp. We hebben al best een beetje publiek opgebouwd, binnenkort komen er een website en een nieuwsbrief van de FCM zodat we dat publiek ook zelf gaan verzamelen, maar we hebben nog geen plan om te…..monetizen, zo zou Joe Pulizzi dat noemen. Tot nu toe kost het ons alleen maar geld dus we moeten door.

Over Pulizzi gesproken; we volgen het plan dat hij in Content Inc plan beschrijft vrij nauwkeurig dus hij zal ook wel iets over de volgende stappen te melden hebben. Als Sjakie (van die Wondersloffen) met de dagboeken van Voltreffer Vik blader ik dus netjes door Content Inc. om te kijken wat we moeten doen:

– Identify the intersection of your expertise and your future customer’s needs;
– Determine how to “tilt” your sweet spot to find a place where little or no competition exists
– Establish your number-one channel for disseminating content (blog, podcast, YouTube, etc.)
– Use social-media and SEO to convert one-time visitors into long-term subscribers
– Grow your business by expanding into multiple delivery channels
-Monetize your product or service for ultimate business success;
-Understand how to sell your content asset for millions or build the business into a large enterprise

Zijn we allemaal druk mee, maar mijn zorg was even het gedeelte van het monetizen. In het boek vond ik een overzichtje van Pulizzi met de smaken op dat vlak: advertising, sponsorship, events, premium content, donations en affiliaties. Klinkt goed, maar welke variant is er geschikt voor ons? Waar ik ook zoek…Pulizzi zegt eigenlijk: kijk goed naar waar je publiek behoefte aan heeft en ga dát leveren. Hij benadert het als een docent op de Universiteit; dit zijn de opties lieve studenten, maar denk zelf na bij wat er bij jullie past en ga dat doen. Zelf bouwde hij natuurlijk het Content Marketing Institute terwijl dat helemaal niet de bedoeling was. Het oorspronkelijke idee was om als een soort reclamebureau te functioneren, video’s en podcasts te maken, maar er kwamen zoveel vragen over contentmarketing dat hij er een soort school van maakte.

Ook wij zullen het du zelf moeten bedenken want tussen die vijf opties zit niets bruikbaars.

Hoewel.

Jos reageerde op de groepsapp met een vraag: stel dat je morgen geen werk meer zou hebben en je had alleen nog FCM; waar zou je dan geld aan proberen te verdienen? Ik dacht erover na en het meest logische zou iets met sponsoring zijn. Ik zou onze sponsorsheet erbij pakken met de beschrijving van het publiek en er nog een blaadje bij verzinnen. Op dat blaadje zou ik alle mensen schrijven die: een beetje geld in de zakken hebben, iets aan ons publiek hebben en die we kennen. Voor advertising zijn we nog te klein (want 50 euro per 1000 luisteraars), maar een sponsor die met ons meegroeit in de categorie ‘sponsoringbureau’ zou wel goed werken.

Ik dacht aan Pulizzi en Rose. Alles heb ik van de mannen gelezen en geluisterd en wat zouden ze ons vertellen als we op de man af zouden vragen wat de volgende stap is. Ze zouden zeggen: denk aan je vaste publiek en dus zet ik in gedachten mensen als Rens, Aart, Pirke, Niels, Judith en die jongen van FC Groningen in een kamer. Ze houden bovengemiddeld van sport. media en marketing, maar waarom luisteren ze naar ons? Bij podcasts als Live Slow Ride Fast is het allemaal zó duidelijk; ze vertellen over fietsen als lifestyle en dus bieden ze rondjes fietsen aan met de host en de fietsindustrie is betrokken als sponsor.

Bij ons is het een beetje anders omdat we het parool gevolgd hebben van een oude reclame, ik dacht van Rabobank; we zijn gewoon begonnen. Straks hebben we een verzameling mailadressen van mensen die ons leuk vinden waarvan we geen idee hebben wat ze zouden willen. Dat vraagt gewoon wat geduld en dat hoort ook bij de wetten van Joe, maar het is handig als we een beetje richting hebben.

Nee, er kwam geen stripboekenmoment met zo’n lampje bij mijn hoofd, maar wel een onaffe gedachte:
1. Dat de kern van ons verdienmodel straks gaat zitten in de eerste twee letters van de podcast. Die mannen en vrouwen hebben gewoon behoefte aan een beetje clubgevoel. Een plek zoals een clubhuis waar je met elkaar over een leuk onderwerp spreekt waar je interesse in hebt.
2. Op basis van de tweede generatie podcasts zijn veel bedrijven ontstaan (Dag en Nacht Tonny Media), maar er is nog geen bedrijf dat zich focust b-to-b. Er is in Nederland geen bedrijf dat mensen helpt met het opbouwen van een publiek door podcasts, video en nieuwsbrieven…inderdaad zoals wij doen.

Een paar weken later reageerde Jos op het uitkomen van de eerste podcast van Kleedkamer4. Gaaf initiatief om iets te vertellen over contentmarketing, maar is de naam Kleedkamer4 niet verwarrend? Je suggereert iets met sport te doen, maar dat doe je onder een andere vlag.

Heeft ie een puntje natuurlijk, dus ik zei puur op gevoel: ach, over een tijdje gaan FC Mediacircus en Kleedkamer4 toch fuseren.