The Passion Economy Tapes (2): Niet 1000, maar 100 fans zijn genoeg voor een prima bestaan als artiest of ondernemer. Toch?

Het was al een trend om – bijvoorbeeld via Patreon – met 1000 fans een prima centje te verdienen, maar volgens Li Yin kan je nu met jouw passie al met 100 mensen die jouw werk waarderen een goede sandwich bij elkaar schrapen.

De mannen van ‘Een Podcast over Media’ hadden het – in navolging van Amerikaanse podcastmakers – onlangs ook over ‘The Passion Economy’, de ontwikkeling waarbij je steeds gemakkelijker van iets wat je leuk vindt een business kan maken.  Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping refereerden aan Zhang Li Yin die een blog schreef genaamd ‘1000 true fans? Try 100’. Zij is partner bij venture capitalbedrijf Andreessen Horrowitz én werkzaam bij Substack, de betaalde nieuwsbrief. Als we het over de ‘Passion Economy’ hebben is het trouwens ook terecht om Adam Davidson te noemen die het boek ‘The Passion Economy’ schreef, maar over hem zal ik de volgende keer eens schrijven. Yin schreef dus een blog genaamd ‘1000 true fans? Try 100’.

1000 fans verhaal van Kevin Kelly
Basis van het document is het iconische verhaal van Kevin Kelly tien jaar geleden waarin hij aangaf dat je met jouw passie (geiten, voetbalstrips, dans) als artiest of zanger slechts 1000 echte fans nodig hebt om te overleven. Volgens hem zou het internet ervoor zorgen dat je als artiest de traditionele tussenpersonen zoals agenten en omroepen kan overslaan en prima kan leven als je 1000 fans hebt die allemaal 100 euro betalen waardoor je dus een ton ophaalt per jaar. Op basis van die kerngedachte werd Patreon groot. Volgens Yin kun je die basis gemakkelijk extrapoleren en is het – door de komst van social media – mogelijk om van 100 fans per jaar te leven als artiest, zanger of ondernemer te leven waarbij dus het bedrag oploopt dat iedere persoon betaalt.  

Zij onderbouwt dat denkpatroon met wat cijfers.

Zo is het gemiddelde bedrag dat mensen op Patreon aan artiesten betalen toegenomen met 22 procent en op Teachable pluste het bedrag dat je gemiddeld betaalt voor een cursus zelfs met 20 procent. Yin legt uit dat het steeds belangrijker is om te segmenteren in jouw aanbod, kenners van wat marketingprincipes zullen hierin het ‘funneldenken’ herkennen; je haalt een grote groep fans binnen door gratis content te maken, er is een middengroep die je voor een klein bedrag iets aanbiedt en de grote fans zul je op exclusieve basis voor grote bedragen wat verkopen.

,,Put simply, if you can convince a small number of super-engaged people to pay more, you can also have a general audience that pays less. By segmenting the customer base and offering greater value to top fans – at a higher price point – creators can earn a living with a smaller total audience.’’

Andere mentaliteit nodig
Het model waarbij je het meeste verdient aan de grootste groep vermogende fans vereist een compleet andere mentaliteit volgens Yin dan het model waarbij je evenveel verdient aan een grotere groep mensen. Het verschil komt erop neer dat je in het oude model geld geeft omdat je fan bent – je ondersteunt de loopbaan van een artiest of filmer omdat je in hem of haar gelooft – maar in het ‘nieuwe’ model met 100 fans gaat het om echte meerwaarde voor die groep mensen. De kennis die deze persoon levert is bijna van levensbelang dus is hij of zij bereid meer te betalen. Het verzamelen van zo’n kleine nichegroep fans doe je volgens haar als volgt:

1. Premium content  
Mensen zijn bereid om te betalen voor content waar ze exclusief toegang toe hebben. In 2019 lanceerde twee financieel podcasters de ‘Advisor Growth Community’. The online hub vraagt 2000 dollar per jaar aan financieel adviseurs om te leren hoe ze hun bedrijf kunnen uitbouwen. Ze hebben 90 leden.

2. Tastbare toegevoegde waarde
In China verkoopt het audioplatform Dedao lessen voor ‘self-improvement and lifelong learning’ . De populairste cursus is van voormalig Peking University Professor Xue Zhaofeng en heeft 470.000 subscribers.

3. Afrekenen op effect
Des te meer je betaalt, des te meer zekerheid je ‘koopt’ voor het effect. Zo geeft productiviteitsexpert Tiago Forte’s lessen voor 500 en 700 dollar.

4. Toegang, herkenning en status
Op Patreon vraagt de comedy podcast ‘This Might Get Weird 5 of 15 dollar voor extra content. De maker vraagt ook 69 dollar per maand voor een livestream van 30 minuten. Er is ook een 500 dollar per maand variant waarbij je persoonlijke coaching krijgt; er zijn ook van soortgelijke constructies waarbij gamers exclusief kunnen spelen met ‘fans’. Yin: ,,Beyond purchasing personal recognition from the creator, there’s also the potential recognition of other fans.’’

Kennis delen met 100 fans
Interessante ontwikkeling natuurlijk, jij hebt je als ondernemer ergens helemaal in ondergedompeld en wil jouw kennis en talent delen met een groep mensen; waarom zou je dan niet focussen op een groep van 100 die je exclusief gaat begeleiden? Voorwaarde is natuurlijk wel dat jouw kennis uniek is, er is op geen enkele manier een andere optie is om die kennis op te doen voor de deelnemers. Bovendien moet je goed nadenken over de tastbare voordelen; je moet die mensen echt vooruit kunnen helpen in het leven en dat lukt niet altijd natuurlijk. Het is handig om – voordat je hiermee begint – goed na te denken over jouw expertise en het probleem dat je oplost voor de doelgroep. Is dat probleem groot genoeg en ben jij echt de persoon die de oplossing in huis heeft? Dat zelfvertrouwen moet je wel hebben.  

Cursus voor freelance journalisten
Toevallig geef ik – via een oude collega – in september een cursus aan freelance journalisten die graag willen leren over hoe je als freelancer kan overleven. Omdat ik al twintig jaar actief ben als freelancer vind ik het aardig om mijn werkwijze met als doel een volledig freelance bestaan door te geven. Ik doe dat zelf door wat basisprincipes van marketing (geleerd bij mijn studie en de vaksites waarvoor ik schrijf) en ondernemerschap (ondernemers interviewen en af en toe een ondernemersboek helpt) mee te geven. Ik zal vooral iets vertellen over mijn persoonlijke ervaring (‘wat we zingen dat maken we mee,’ zingt Boef niet voor niks). Zou ik op basis van die cursus misschien ook zo’n clubje van 100 kunnen verzamelen? Ach, één journalist een beetje helpen om een bestaan op te bouwen in mijn mooie vak zou ik al een eer vinden hoor.

Zhang Li Yin (foto YOUTUBE)

Site Footer

Sliding Sidebar