Je zoekt geen uitgever, maar een publiek (nieuwsbrief KL4)

Hallo allemaal,

Gitarist Harry Sacksioni vertelde een tijdje terug bij Matthijs dat hij zijn biografie in eigen beheer uitgeeft. Hij is ooit flink belazerd door een producent, notabene en goede vriend, en dus deed hij vanaf de jaren negentig alles zelf. Dat beviel hem eigenlijk prima; het kostte wel een beetje geld om alles voor te financieren, maar hij ging er een stuk beter van slapen.

,,Heel goed Harry,’’ zei ik hardop. (Corona-effect: je begint tegen de tv te praten). Toevallig zit ik zelf in de fase van uitgevers zoeken (wie niet?). Ik heb een kinderboek gemaakt, mijn ‘contentmarketingboek voor beginners’ is bijna klaar en in mijn hoofd ben ik al jaren bezig met een grote roman die wij thuis liefkozend ‘ons pensioen’ noemen. Het kinderboek IO heb ik – met tegenzin – opgestuurd naar vijf grote uitgevers, maar ik verwacht er weinig van. De lust vergaat je een beetje als je op de sites van uitgevers kijkt onder de noemer ‘manuscript insturen’. Eigenlijk staat er: ‘okay, je mag je boek waar je drie jaar keihard aan gewerkt hebt wel opsturen, maar denk niet dat wij hier aan de gracht tijd hebben om naar jouw proletenboek te kijken’.  Die arrogantie kunnen ze zich blijkbaar veroorloven omdat iedereen in Nederland schrijver wil worden. Maar ja, iedereen wil straks ook koffie op het terras drinken of een ijsje eten en die krijg je toch ook niet naar je hoofd geslingerd? 

Er zit natuurlijk een gigantische weeffout in dat systeem van (fictie-) uitgevers die uit duizenden auteurs kunnen kiezen, daardoor makkelijk worden en elke dag een boek op de markt brengen. Het grote misverstand is dat bijna iedereen denkt dat uitgevers het antwoord hebben op de vraag: word een boek een groot succes of niet? Je ziet het aan de foto’s op LinkedIn van blije schrijvers die aan een tafeltje zitten met hun uitgever. Ze denken dat het werk erop zit; nu hebben ze een redacteur en een PR-agent, dat gaat helemaal goed komen. 

De motor van een boek uitgeven is echter niet het hebben van een uitgever, maar het opbouwen van een publiek dat jouw boeken gaat kopen. Dáár moet je iemand voor vinden en niet  iemand die de naam van een oude gast van twee eeuwen terug op de kaft plaatst. Er zijn wel uitgevers waar ze dat snappen, maar nog te weinig. Je moet als beginnend schrijver niet op zoek naar een uitgever, maar naar mensen die weten hoe jij een publiek opbouwt en je daar een beetje bij helpen. 

Site Footer

Sliding Sidebar