Niet zo lang geleden was ik ergens voor een verhaal. We hadden het over hoe je als tijdschriftmerk aan werelden bouwt. Ik laat altijd het verhaal lezen vooraf en toen zei hij in de mail: ‘opeens valt het kwartje, ik ben fan van FC Mediacircus. Een bijzonder moment na anderhalf jaar hard werken, maar interessanter is de vraag: hoe bouw je als normale niet-artiest fans op?

Pat Flynn van de Smart Passive Income Podcast schreef daar een compleet boek over: Superfans. Hij geeft zes punten die helpen om fans te maken van jouw volgers:

1. Laat je publiek meedoen
Dat kan op allerlei manieren natuurlijk: laat ze stemmen, organiseer ‘behind the scenes’ en stel vragen die je behandelt in het programma. Wij hadden bijvoorbeeld niet zo lang geleden een vragenshow met FCM en dat werkte echt goed. Een podcast of video maken is echt iets nieuws, je moet mensen erbij betrekken.

2. Zorg voor een plek waar fans elkaar ontmoeten
,,Ze komen voor de content, maar ze blijven voor de community,’’ zegt Pat ergens.  Je ziet dat goed aan podcasts zoals ‘Een podcast over media’ of ‘de Zelfspodcast’ waar de makers een systeem optuigen waardoor fans contact met elkaar kunnen hebben. In beide gevallen gaat dat via Telegram. Bij de NOS Voetbalpodcast zie je dat ze er regelmatig eentje maken in het theater of op een school. Op die manier bouw je aan een clubje.

3. Zorg dat de mensen die jou volgen een naam hebben
Flynn doelt op de Beliebers, de fans van Justin Bieber die daardoor een band met elkaar hebben. Podcastmaker Adam Curry doet dat ook wel aardig: iedereen die iets betaalt, wordt vermeld als producent. In de Zelfspodcast van Sander en Jaap kon je voor 8 euro lid worden. Je krijgt dan extra content en toegang tot de appgroep. Deze leden heten de Tonny’s, vernoemd naar een heel vroege fan van de show. Let op: het moet wel een beetje authentiek overkomen. Toen ik nog frank.news maakte met een club, wilden we een tijdje voor ‘Frankies’ gaan, maar het was teveel.

4. Laat de verhalen van jouw achterban horen
Als jij iets wilt meegeven over een bestaan opbouwen als zelfstandige, zoals Pat Flynn, dan is het goed om verhalen te horen van de mensen die jouw ‘methode’ gebruiken. Geef tips met Nederlandse nuchterheid. Ga niet altijd voor de Amerikaanse verhalen waarin jouw tips briljant zijn, maar wees eerlijk over waar de pijn zit. Hoewel, ‘FC Mediacircus, wat een eikels’, zou ik dan weer niet doen.

5. Geef een beloning aan jouw achterban
Geef de echte fans (die ook nog een beetje meer betalen) altijd extra’s. De jongens van de Dick voor Mekaar Podcast bijvoorbeeld maken bijvoorbeeld voor de mensen met een VI Pro Abonnement een extra show, maar ze zouden daarin best wat verder kunnen gaan. Korting op de events bijvoorbeeld, mokken en nieuwsbrieven.   

6. Maak mensen onderdeel van jouw missie
Het helpt enorm als je het publiek betrekt bij jouw ambities. Stel dat jij een geweldig familiebedrijf wilt maken van jouw podcast, dan is het toch leuk om daarover te praten met jouw achterban? Vinden ze dat je al een beetje onderweg bent?

7. Mix inhoud en persoonlijkheid
Waarom ben zijn Jos en ik fan van de Dick voor Mekaar Podcast? Mix inhoud en persoonlijkheid van mensen. Je volgt iemand omdat iemand op je lijkt en hij of zij jou helpt. Ik betrap me zelf er wel eens op dat ik zeg: Michel zei laatst of Martijn denkt….terwijl ik ze helemaal niet ken.

8. Vaste patronen die cultuur worden
Behalve de rubriekjes moet een goede podcast vaste patronen hebben, rituelen die elke week terugkomen. Wij hebben een sirene bij Limburgers en zeggen ‘a lot of control’ op het laatst. Bij de mannen van deze podcast over Feyenoord is dat bijvoorbeeld de hond Dizzy die elke week een bot krijgt van Martijn. Ook noemt Krabbendam Van Egmond altijd ‘de bestsellerauteur’ en Van Egmond reageert op de vraag ‘was het druk? altijd met iets als: ,,Zeker, ik moest al die miljoenen lezertjes weer blij maken natuurlijk’’. Als ze een interview met een coach of speler bespreken dan vindt deze plaats voor zo’n ‘Chris Woerts-bord’ (de man die alles weet van sport en commercie).

9. De aanwezige technicus als derde gast
Als je een beetje een podcastluisteraar ben dan weet je dat de ‘aanwezige technicus’ wel vaker een grote rol speelt. Bij DVP is dat Sjoerd, een twintiger die nog in een studentenhuis woont met alleen maar vrouwen (waar de mannen wel eens een beetje jaloers op zijn want: ,,een jaar of twintig zijn is toch wel de lekkerste leeftijd die er is.’’). Bij Views van Jason Nash en David Dobrik zit ook een technicus die ze elke week tien seconden spreektijd geven en blijven afzeiken. Bij DVP is Sjoerd volgens de mannen altijd veel te druk met de ‘Skiete Willy Podcast’ van PSV, het kleine werk, verkeerde prioriteiten.

10. Ze delen het gevoel van het publiek
Deze podcast gaat over Feyenoord en dus zit dat Feyenoordgevoel er in. En dus zegt Michel dat er prima naar Feyenoord te kijken is, maar je moet er wel iets bij drinken. Als je een podcast maakt moet je weten hoe jouw publiek zo’n beetje denkt want die mensen beschouwen jou als een vriend. Michel en Martijn weten hoe een Feyenoorder denkt.

11. Meta, meta en nog eens meta
In een podcast ben je zelf aanwezig als verteller, jouw leven doet ertoe en daarin schuilt het grote verschil met Radio 1. Waar vonden de programma’s van Harrie en Henk vroeger altijd plaats? Op een redactie en bij Michel en Martijn is dat een kroeg waar ze mogen opnemen. Volgens de grote Joe Pulizzi gaat het altijd om de karakters waarom mensen blijven luisteren, hoe informatief de verhalen ook zijn en dat snappen die mannen wel goed. Een van die persoonlijke gimmicks is bijvoorbeeld dat Martijn altijd de mopperende cynicus is in zijn ‘echte’ journalistieke leven, maar dat hij door de podcast een volledig nieuw imago krijgt van ‘een vrolijke jongen’. Martijn daarentegen noemt de schrijver van twee Gijpboeken dus ‘de bestsellerauteur’. Zelf zegt hij daarover: ,,Ik lees geen boeken, ik schrijf ze.’’ (wat een citaat was van Harry Mulish of Jan Cremer).     

12. Elkaar een beetje kennen
Als je met een podcast begint, moet je twee mensen hebben die elkaar een beetje kennen en die bij voorkeur hetzelfde vak delen. Martijn en Michel hebben allebei bij VI gewerkt onder leiding van Johan Derksen over wie ze geweldige verhalen heb ben (hoewel Michel ze liever bewaart voor zijn bio) en ze volgen allebei Feyenoord al jaren. Waar je vooral op moet letten als je daarmee begint, is dat je een ‘Sander’ en een ‘Jaap’ hebt, je weet wel: die gasten van de Zelfspodcast met die moeilijke achternamen. Sander is daar duidelijk de afmaker en Jaap is de aangever en die rolverdeling is niet keihard nodig, maar werkt wel lekker.

Conclusie
De rode draad is natuurlijk dat je jouw publiek gaat beschouwen als een clubje goede vrienden. Je stelt hun vragen omdat je iets van ze wilt weten, regelt dingetjes voor ze zonder dat je iets terugverwacht en wordt boos op ze als ze iets doms zeggen. In de kern zijn luisteraars en lezers op zoek naar nieuwe vrienden waar ze ook nog wat van leren en die verantwoordelijkheid moet je pakken als maker.