In aflevering 7 van de Kleedkamer4 podcast gaat het erover hoe je een publiek opbouwt met jouw blog, video of podcast. Als het goed is, heb je een niche gekozen voor wat je allemaal te vertellen hebt; een blog over voetbaltactiek, een video over eten verbouwen in je achtertuin, een tv-serie over mooie dingen schilderen en dan moet je wat mensen verzamelen die het gezellig vinden op jouw schoolplein.

Ja, je kan hier natuurlijk allemaal tips verwachten over SEO, over Google Ads en over andere trucs waar andere mensen heel goed in zijn, maar laten we gewoon een metafoor kiezen; stel dat je met een groepje vrienden een voetbalteam begint in het dorp. De eerste week komen er dan natuurlijk wat familieleden een biertje drinken en daarna moet je ervoor zorgen dat er elke week wat meer mensen komen kijken. Wat kun je dan doen?

  1. Betere spelers
    In het begin moeten de spelers gewoon nog wat beter worden en dat kost tijd. En dus ga je trainen waar je leert hoe jullie: steeds beter vrijlopen, zorgvuldiger de bal aan iemand met hetzelfde shirt geven en meer scoren. Laatst vertelde FC Mediacircus-podcastcollega Robert Maaskant erover dat hij training gaf aan een amateurclub en met een paar gerichte oefeningen werden ze echt beter. Zo gaat dat ook met een podcast, video of blog; je maakt er eentje en vraagt aan de mensen met ervaring: hoe kan ik mezelf verbeteren? Zijn mijn zinnetjes goed, vertel ik heldere verhalen, is het geluid van de podcast goed genoeg?  
  2. Betere tactiek
    Je kan individueel beter worden, maar je kan ook beter op elkaar ingespeeld raken. Bij het tv-programma De Wereld Draait Door begonnen ze ooit met verschillende presentatoren en er werd maar wat aangekloot totdat er een plan kwam. Vraag aan luisteraars wat er wel en niet werkt en zet door. Toen wij net begonnen met FC Mediacircus klopte de rolverdeling niet; ik ging de Wilfred Genee uithangen, maar voelde me niet zo relaxed in die rol. Dat hebben we snel omgezet zodat iedereen doet waar hij zich prettig bij voelt.  
  3. Reclame
    Weten jullie nog hoe ze dat bij All Stars deden? Als niemand in het dorp weet dat jij op zondagmiddag om half drie een leuk wedstrijdje speelt dan komt er natuurlijk niemand. Het mooie aan in een dorp voetballen is dat je precies weet wie jouw potentiële publiek is en dus moet je die mensen bereiken. En dus ga je op zaterdag folders uitdelen in de winkelstraat en adverteren in de lokale krant. Stel dat jij een podcast maakt voor pretparkliefhebbers waar zou je jouw publiek dan kunnen bereiken? Natuurlijk, op naar de parkeerplaats van De Efteling….
  4. Regel en ritsel PR
    Een stukje in de krant of online is altijd wel gedoe hé? Ja, PR is altijd een heleboel bellen, slijmen en rommelen, maar probeer daar een beetje lol in te krijgen. Mensen moeten het je een beetje gunnen dus zorg dat je daar een beetje handig mee omgaat. Let op dat je op de plek staat dat bekeken of gezien wordt door mensen die op zondag komen. Wat leest jouw potentiële publiek? Niet doorvertellen, maar wij zijn bij FC Mediacircus bijvoorbeeld bezig met een stukje in de mediarubriek van VI.

    Oh ja, nog even een dingetje over dat publiek opbouwen; dat kost echt een heleboel tijd. Het lijkt alsof mensen zoals Gary V en Mr Beast direct succes hadden, maar dat was echt niet zo. Belangrijk is dat je een beetje nadenkt over de plekken waar je jullie publiek kan tegenkomen en dan is het een kwestie van ritselen und regelen, het lijkt het echte leven wel.
Avatar

Door Bas Hakker