Tijdens het regenachtige rondje op de fiets door de polder naar Werkhoven en weer terug luister ik naar de aflevering van ‘7 Figure Small’, de goede podcast van Brian Clark, de man die bekend werd van Copyblogger FM (de site met tips voor het opbouwen van een business via blogs). In deze aflevering is Jeff Goins te gast en Goins is een hele grote fan van Clark. Goins volgde de adviezen van Clark goed en bouwde een succesvolle business op met 17.500 klanten, voornamelijk schrijvers met grote ambities om een publiek op te bouwen. Toch was hij niet helemaal tevreden want zijn bedrijf is op een manier gegroeid die niet bij hem past; hij had veel mensen voor hem werken, maar kende de meeste klanten helemaal niet meer. En dus nam hij een radicale beslissing; hij ging nog maar 100 klanten per jaar bedienen.

Het begon met Copyblogger
Even terug naar het begin; Clark en Goins kennen elkaar van Copyblogger waarvoor Coins in 2011 ging schrijven. Goins begon met bloggen in 2005 nadat hij was afgestudeerd. Hij blogde bijvoorbeeld in 2005 over zijn band waarmee hij door Noord-Amerika en Taiwan toerde. Aan het einde van dat jaar zei de basgitarist: als ik geen muziek zou maken had ik geen idee wat ik moest doen’’. Op dat moment dacht Goins echter: dan zou ik lekker iets anders doen. Hij stopte ermee en kreeg in Nashville een baan bij een non profit organisatie waar hij na een tijdje marketingdirecteur werd. Dat deed hij een jaar of zeven en omdat er weinig budget was leerde hij in die periode veel over bloggen en social media. Hij ging vervolgens voor Copyblogger schrijven met de ambitie om zijn eigen business op te bouwen; het was het begin van goinswriter.com, een site met tips voor schrijvers om een bestaan op te bouwen door wat simpele marketingprincipes toe te passen. De belangrijkste tip van Copyblogger die hij destijds volgde klinkt Pulizzi like: bouw eerst rustig een publiek op met de blogs en lanceer dan één product per jaar.

Ik zet even de Google Translate aan, wacht even….er staat een transcript van het verhaal op de site dus dat is makkelijk…
,,Er waren veel mensen die schreven over online marketing voor ondernemers, maar ik wilde mijn merk als schrijver uitbouwen. Ik wilde boeken schrijven en dacht: kun je al deze online marketingkennis van mijn werk gebruiken en toepassen op het werk van een schrijver? Dus verzamelde ik alle dingen die ik leerde op de digitale marketingblogs en deelde die kennis met een publiek van voornamelijk schrijvers. Het was nieuw voor hen. Ze wisten niets van e-maillijsten en de marketingstrategieën die hun merk zouden doen groeien. Dat is wat ik aan het doen was. Ik was een schrijver die leerde over online marketing en ik deelde wat ik leerde, omdat ik het in realtime aan het oefenen was.’’

Opbouwen van een e-maillijst
Wat zei Boef daar ook alweer over? ‘Riva zei altijd: Wat we rappen, ja dat maken we mee’. Dus je vertelt wat je meemaakt en helpt daar anderen mee. Goins voornaamste business was het opbouwen van een e-mail-lijst. Toen hij 10.000 mensen op zijn lijst had staan, kreeg hij een deal voor een boek, alle dingen waar hij het over had, gebeurde voor hem. Even een klein stapje terug; hoe kwam hij eigenlijk tot zijn niche? Gewoon door te doen dus. ,,Ik had geprobeerd andere mensen te kopiëren en realiseerde me: Oh, dat kan ik niet echt. Ik hou van dat verhaal toen iemand Bono vroeg hoe ze dat beroemde U2-geluid kregen en hij zei: Alles wat we probeerden te doen was klinken als andere bands en ik realiseerde me: Oh, schrijvers letten op wat ik doe.’’ Hij besefte dat hij schrijvers verder kan helpen omdat hij er zelf een is met dezelfde ambities als zij. ,,Ja, dat klonk geweldig. Ik zal schrijvers helpen. Ik zal een bedrijf bouwen dat schrijvers leert hoe te slagen, omdat veel van hen niet weten hoe ze het moeten doen. En dan doe ik ook mijn eigen ding. Ik zal ook boeken schrijven en zelf ideeën verspreiden.’’

Mensen in dienst
Schrijvers wisten hem op grote schaal te vinden en omdat hij precies wist wat ze te besteden hadden ontwikkelde hij vooral kleine producten die niet te duur zijn: seminars, whitepapers, dat werk. Hij had na een tijdje rond de 20 mensen in dienst om dat allemaal te managen. Dat was echter niet helemaal waarom hij ermee begonnen was, namelijk vanuit zijn liefde voor het schrijven zelf. Hij was ongelukkig met al dat gedoe van productie draaien, 2015 was waarschijnlijk het beste jaar, hij had ongeveer 17.500 nieuwe klanten erbij gekregen en het doel was altijd ‘meer, meer meer’ want dat had hij zo geleerd van de experts. Maar dat bleek niet de perfecte route voor hem want het was hem helemaal niet begonnen om de winkel draaiende te houden, maar om het schrijven en de creativiteit. In 2016 kwam hij echt in een bestaanscrisis terecht en probeerde hij van alles om het te veranderen; zijn businessmodel moest om.

Blogs die zijn leven veranderd hebben
Op een dag vertelde een schrijver hem tijdens een congres hoe de blogs zijn leven veranderd hadden en dat hij hem elke dag las. Dat persoonlijke contact was de reden dat hij het werk deed om schrijver te helpen. En toen viel het kwartje; hij gooide zijn bedrijf om en ging nog maar voor 100 mensen per jaar werken. ,,Ik realiseerde me dat het gaat om werkplezier. Dus waarom zou ik mijn werk en mijn bedrijf niet structureren waarbij ik diepere, zinvollere interacties met minder mensen kan hebben? En kijk, ik heb een podcast, ik heb een blog, ik ben op de sociale media te vinden. Ik kan nog steeds dingen voor veel mensen doen zonder dat ik er geld voor in rekening te brengen of een heel team rond dat model te bouwen. Dus ik begon te bouwen en het was erg leuk om je op minder mensen te concentreren, terwijl je nog steeds content voor de massa creëert en dat gratis weggeeft.’’ Hij ging voor minder mensen op een hoger niveau werken. ,,En ik geniet er echt van om dit jaar met niet meer dan honderd mensen te werken. Vergeleken met in 2015, toen ik… het model vereiste dat ik duizenden klanten had van wie ik de namen niet kende en waarvan ik niet zeker wist of ik ze echt hielp.’’

100 Klanten per jaar voor een miljoen
De beslissing veranderde zijn hele business, gaf hem veel focus. Hij moest dus per jaar 100 klanten hebben en wilde een miljoen dollar verdienen aan die 100 mensen. Hij moest naar een systeem toe waarbij de waarde voor de klant de prijs bepaalt. Nu doet hij grote projecten zoals een Mastermind-programma en ghostwriting projecten en ondertussen maakt hij gratis blogs voor de grote groep geïnteresseerden. Hij duwt dus zijn funneltje (hoi Japke) vol met lezers van zijn blog en luisteraars van zijn podcast, maar pikt er maar een selectief aantal uit om zaken mee te doen. Het handige is dat hij niet zoveel hoeft te investeren om een groot aantal producten te verkopen aan een grote groep mensen; het kost hem aan marketingkosten in plaats van 30.000 dollar per maand nog maar 3000.

Ghostwriter
,,Ik ontmoette een high-level, spraakmakende ghostwriter hier in Nashville die boeken heeft geschreven voor Chuck Norris en Robert Dugoni en ik zei: Wat is er nodig om een ​​goede ghostwriter te zijn? Hij zei: Je moet een goede vriend zijn met de persoon waarvoor je schrijft. Ik heb nooit met een klant gewerkt, ik heb geen klant die ik nooit kon bellen en met hen kan lunchen. Ik zou met elke vorige cliënt kunnen lunchen.’’

Okay, wat valt er te leren van het verhaal van Goins voor jullie als ondernemer, schrijver, artiest of comedian met ambities?

1.Probeer iets door je helden na te doen…
Weten jullie nog hoe dat ging op het schoolplein vroeger? Toen waren we toch allemaal Marco van Basten of Ruud Gullit. Je had allemaal een voorbeeld en hun trucs ging je nadoen. Zo begin je vaak met iets nieuws; er zijn op internet enorm veel blogs te vinden van ondernemers die vertellen hoe ze succesvol zijn; hoe kozen ze hun business, waar haalden ze hun klanten vandaan? Net zoals Goins deed, is het handig om daar goed naar te kijken en aan de slag te gaan met de tips. Ik ben bijvoorbeeld een groot fan van Joe Pulizzi en heb zijn stappen altijd goed in de gaten gehouden. 

2. Kies een niche
Over Pulizzi gesproken; wat was ook alweer zijn strategie om een goede business te kiezen? Je combineert wat je kan en weet aan de ene kant met wat jouw expertise is aan de andere kant. Dat is precies wat Goins deed; hij deed marketingkennis op en combineerde dat met zijn liefde voor schrijven. Dat voelde goed voor hem en dus ging hij schrijvers helpen met marketing. 

3. Maak de niche nog ‘nicher’ als het nodig is
Goins begon met het doorgeven van zijn marketingkennis aan ondernemers; hoe bouw je een bedrijf op als kleine zelfstandige? Toen hij eenmaal bezig was, ontdekte hij echter dat het redelijk vol was op dat plein met ondernemers die andere ondernemers adviseren. Hij moest even doorschakelen naar een nóg kleinere doelgroep. Pulizzi noemt dat de ‘content tilt’, dat wil zeggen: de niche zoeken binnen de niche. Goins kreeg veel vragen van collega schrijvers en dacht: daar is dus mijn doelgroep.

4. Verander van koers als het nodig is…
Het ging goed met het bedrijf van Goins, maar toch veranderde hij van koers de afgelopen jaren. Waarom? Omdat het niet meer bij zijn persoonlijkheid paste. Grof gezegd heb je schrijvers/leraren en zakenmensen en Goins lijkt een beetje in de eerste categorie te vallen. Een bedrijf leiden is altijd een heleboel gedoe en als je daar niet voor gemaakt bent dan trek je dat slecht na een tijdje. Het mooie van deze tijd is natuurlijk dat je een bedrijf precies zo kan inrichten dat hij bij jou past.

5. Luister naar de mensen op jouw lijst…
De basis van elke onderneming is natuurlijk het opbouwen van een lijst met e-mailadressen van mensen die je altijd kan mailen met een goede tip of een aardig aanbod. Het mooie is dat je heel veel informatie kan halen uit de vragen die mensen stellen; komen er opeens veel mailtjes binnen van schrijvers die de ambitie hebben om fulltime schrijver te worden? Hup hup, goede blogs maken voor schrijvers dus.

Ik vind het wel een mooi verhaal van Goins, vooral het eerste gedeelte eigenlijk. Zou daar in Nederland ook behoefte aan zijn? Iemand die vertelt hoe je een bestaan kan opbouwen als schrijver? Ik weet het niet, ik zou het altijd iets breder trekken want in principe komt het toepassen van wat marketing- en ondernemersprincipes voor alle kunstenaars, artiesten en schrijvers op hetzelfde neer: claim een bepaalde niche, ga goede content maken en bouw een publiek op waar je wat spulletjes aan gaat verkopen. Kijk maar goed naar AL Snijders, schrijver van Zeer Korte Verhalen. Hij koos voor de niche van extra korte verhalen en bouwde een e-maillijst op met mensen aan wie hij ook zijn boeken verkoopt.

Zo, nu ben ik weer terug in Houten: 26 kilometer per uur, het gaat steeds beter….Ben toch benieuwd: als jullie denken dat er behoefte is aan content over hoe je als schrijver/journalist een bestaan kan opbouwen in alle vrijheid kunnen jullie mij altijd mailen; bas@kleedkamer4.nl.