De Passion Economy Tapes (1): Hoe je een bestaan kan opbouwen als schrijver
Tijdens het regenachtige rondje op de fiets door de polder naar Werkhoven en weer terug luister ik naar de aflevering van ‘7 Figure Small’, de goede podcast van Brian Clark, de man die bekend werd van Copyblogger FM (de site met tips voor het opbouwen van een business via blogs). In deze aflevering is Jeff Goins te gast en Goins is een hele grote fan van Clark. Goins volgde de adviezen van Clark goed en bouwde een succesvolle business op met 17.500 klanten, voornamelijk schrijvers met grote ambities om een publiek op te bouwen. Toch was hij niet helemaal tevreden want zijn bedrijf is op een manier gegroeid die niet bij hem past; hij had veel mensen voor hem werken, maar kende de meeste klanten helemaal niet meer. En dus nam hij een radicale beslissing; hij ging nog maar 100 klanten per jaar bedienen.
Het
begon met Copyblogger
Even terug naar het begin; Clark en Goins kennen elkaar van Copyblogger
waarvoor Coins in 2011 ging schrijven. Goins begon met bloggen in 2005 nadat
hij was afgestudeerd. Hij blogde bijvoorbeeld in 2005 over zijn band waarmee
hij door Noord-Amerika en Taiwan toerde. Aan het einde van dat jaar zei de
basgitarist: als ik geen muziek zou maken had ik geen idee wat ik moest doen’’.
Op dat moment dacht Goins echter: dan zou ik lekker iets anders doen. Hij
stopte ermee en kreeg in Nashville een baan bij een non profit organisatie waar
hij na een tijdje marketingdirecteur werd. Dat deed hij een jaar of zeven en
omdat er weinig budget was leerde hij in die periode veel over bloggen en
social media. Hij ging vervolgens voor Copyblogger schrijven met de ambitie om
zijn eigen business op te bouwen; het was het begin van goinswriter.com, een
site met tips voor schrijvers om een bestaan op te bouwen door wat simpele
marketingprincipes toe te passen. De belangrijkste tip van Copyblogger die hij
destijds volgde klinkt Pulizzi like: bouw eerst rustig een publiek op met de
blogs en lanceer dan één product per jaar.
Ik zet even de Google Translate aan, wacht even….er
staat een transcript van het verhaal op de site dus dat is makkelijk…
,,Er waren veel mensen die schreven over online marketing voor ondernemers, maar
ik wilde mijn merk als schrijver uitbouwen. Ik wilde boeken schrijven en dacht:
kun je al deze online marketingkennis van mijn werk gebruiken en toepassen op
het werk van een schrijver? Dus verzamelde ik alle dingen die ik leerde op de
digitale marketingblogs en deelde die kennis met een publiek van voornamelijk
schrijvers. Het was nieuw voor hen. Ze wisten niets van e-maillijsten en de marketingstrategieën
die hun merk zouden doen groeien. Dat is wat ik aan het doen was. Ik was een
schrijver die leerde over online marketing en ik deelde wat ik leerde, omdat ik
het in realtime aan het oefenen was.’’
Opbouwen
van een e-maillijst
Wat zei Boef daar ook alweer over? ‘Riva zei altijd: Wat we rappen, ja dat
maken we mee’. Dus je vertelt wat je meemaakt en helpt daar anderen mee. Goins
voornaamste business was het opbouwen van een e-mail-lijst. Toen hij 10.000 mensen
op zijn lijst had staan, kreeg hij een deal voor een boek, alle dingen waar hij
het over had, gebeurde voor hem. Even een klein stapje terug; hoe kwam hij eigenlijk
tot zijn niche? Gewoon door te doen dus. ,,Ik had geprobeerd andere mensen te
kopiëren en realiseerde me: Oh, dat kan ik niet echt. Ik hou van dat verhaal
toen iemand Bono vroeg hoe ze dat beroemde U2-geluid kregen en hij zei: Alles
wat we probeerden te doen was klinken als andere bands en ik realiseerde me: Oh,
schrijvers letten op wat ik doe.’’ Hij besefte dat hij schrijvers verder kan
helpen omdat hij er zelf een is met dezelfde ambities als zij. ,,Ja, dat klonk
geweldig. Ik zal schrijvers helpen. Ik zal een bedrijf bouwen dat schrijvers
leert hoe te slagen, omdat veel van hen niet weten hoe ze het moeten doen. En
dan doe ik ook mijn eigen ding. Ik zal ook boeken schrijven en zelf ideeën
verspreiden.’’
Mensen
in dienst
Schrijvers wisten hem op grote schaal te vinden en omdat hij precies wist wat ze
te besteden hadden ontwikkelde hij vooral kleine producten die niet te duur
zijn: seminars, whitepapers, dat werk. Hij had na een tijdje rond de 20 mensen
in dienst om dat allemaal te managen. Dat was echter niet helemaal waarom hij
ermee begonnen was, namelijk vanuit zijn liefde voor het schrijven zelf. Hij
was ongelukkig met al dat gedoe van productie draaien, 2015 was waarschijnlijk
het beste jaar, hij had ongeveer 17.500 nieuwe klanten erbij gekregen en het doel
was altijd ‘meer, meer meer’ want dat had hij zo geleerd van de experts. Maar
dat bleek niet de perfecte route voor hem want het was hem helemaal niet
begonnen om de winkel draaiende te houden, maar om het schrijven en de
creativiteit. In 2016 kwam hij echt in een bestaanscrisis terecht en probeerde
hij van alles om het te veranderen; zijn businessmodel moest om.
Blogs
die zijn leven veranderd hebben
Op een dag vertelde een schrijver hem tijdens een congres hoe de blogs zijn
leven veranderd hadden en dat hij hem elke dag las. Dat persoonlijke contact
was de reden dat hij het werk deed om schrijver te helpen. En toen viel het
kwartje; hij gooide zijn bedrijf om en ging nog maar voor 100 mensen per jaar
werken. ,,Ik realiseerde me dat het gaat om werkplezier.
Dus waarom zou ik mijn werk en mijn bedrijf niet structureren waarbij ik
diepere, zinvollere interacties met minder mensen kan hebben? En kijk, ik heb
een podcast, ik heb een blog, ik ben op de sociale media te vinden. Ik kan nog
steeds dingen voor veel mensen doen zonder dat ik er geld voor in rekening te
brengen of een heel team rond dat model te bouwen. Dus ik begon te bouwen en
het was erg leuk om je op minder mensen te concentreren, terwijl je nog steeds
content voor de massa creëert en dat gratis weggeeft.’’ Hij ging voor minder
mensen op een hoger niveau werken. ,,En ik geniet er echt van om dit jaar met
niet meer dan honderd mensen te werken. Vergeleken met in 2015, toen ik… het
model vereiste dat ik duizenden klanten had van wie ik de namen niet kende en
waarvan ik niet zeker wist of ik ze echt hielp.’’
100
Klanten per jaar voor een miljoen
De beslissing veranderde zijn hele business, gaf hem veel focus. Hij moest dus
per jaar 100 klanten hebben en wilde een miljoen dollar verdienen aan die 100
mensen. Hij moest naar een systeem toe waarbij de waarde voor de klant de prijs
bepaalt. Nu doet hij grote projecten zoals een Mastermind-programma en ghostwriting
projecten en ondertussen maakt hij gratis blogs voor de grote groep
geïnteresseerden. Hij duwt dus zijn funneltje (hoi Japke) vol met lezers van
zijn blog en luisteraars van zijn podcast, maar pikt er maar een selectief
aantal uit om zaken mee te doen. Het handige is dat hij niet zoveel hoeft te
investeren om een groot aantal producten te verkopen aan een grote groep
mensen; het kost hem aan marketingkosten in plaats van 30.000 dollar per maand
nog maar 3000.
Ghostwriter
,,Ik ontmoette een high-level, spraakmakende ghostwriter hier in Nashville die
boeken heeft geschreven voor Chuck Norris en Robert Dugoni en ik zei: Wat is er
nodig om een goede ghostwriter te zijn? Hij zei: Je moet een goede vriend
zijn met de persoon waarvoor je schrijft. Ik heb nooit met een klant gewerkt,
ik heb geen klant die ik nooit kon bellen en met hen kan lunchen. Ik zou met
elke vorige cliënt kunnen lunchen.’’
Okay, wat valt er te leren van het verhaal van Goins voor jullie als ondernemer, schrijver, artiest of comedian met ambities?
1.Probeer
iets door je helden na te doen…
Weten
jullie nog hoe dat ging op het schoolplein vroeger? Toen waren we toch allemaal
Marco van Basten of Ruud Gullit. Je had allemaal een voorbeeld en hun trucs ging
je nadoen. Zo begin je vaak met iets nieuws; er zijn op internet enorm veel
blogs te vinden van ondernemers die vertellen hoe ze succesvol zijn; hoe kozen
ze hun business, waar haalden ze hun klanten vandaan? Net zoals Goins deed, is
het handig om daar goed naar te kijken en aan de slag te gaan met de tips. Ik
ben bijvoorbeeld een groot fan van Joe Pulizzi en heb zijn stappen altijd goed
in de gaten gehouden.
2. Kies een niche
Over Pulizzi gesproken; wat was ook alweer zijn strategie om een goede business
te kiezen? Je combineert wat je kan en weet aan de ene kant met wat jouw
expertise is aan de andere kant. Dat is precies wat Goins deed; hij deed
marketingkennis op en combineerde dat met zijn liefde voor schrijven. Dat
voelde goed voor hem en dus ging hij schrijvers helpen met marketing.
3.
Maak de niche nog ‘nicher’ als het nodig is
Goins
begon met het doorgeven van zijn marketingkennis aan ondernemers; hoe bouw je
een bedrijf op als kleine zelfstandige? Toen hij eenmaal bezig was, ontdekte
hij echter dat het redelijk vol was op dat plein met ondernemers die andere
ondernemers adviseren. Hij moest even doorschakelen naar een nóg kleinere
doelgroep. Pulizzi noemt dat de ‘content tilt’, dat wil zeggen: de niche zoeken
binnen de niche. Goins kreeg veel vragen van collega schrijvers en dacht: daar
is dus mijn doelgroep.
4.
Verander van koers als het nodig is…
Het ging goed met het bedrijf van Goins, maar toch veranderde hij van koers de
afgelopen jaren. Waarom? Omdat het niet meer bij zijn persoonlijkheid paste.
Grof gezegd heb je schrijvers/leraren en zakenmensen en Goins lijkt een beetje
in de eerste categorie te vallen. Een bedrijf leiden is altijd een heleboel
gedoe en als je daar niet voor gemaakt bent dan trek je dat slecht na een
tijdje. Het mooie van deze tijd is natuurlijk dat je een bedrijf precies zo kan
inrichten dat hij bij jou past.
5. Luister naar de mensen op jouw lijst…
De basis van elke onderneming is natuurlijk het opbouwen van een lijst met
e-mailadressen van mensen die je altijd kan mailen met een goede tip of een aardig
aanbod. Het mooie is dat je heel veel informatie kan halen uit de vragen die
mensen stellen; komen er opeens veel mailtjes binnen van schrijvers die de
ambitie hebben om fulltime schrijver te worden? Hup hup, goede blogs maken voor
schrijvers dus.
Ik vind het wel een mooi verhaal van Goins, vooral
het eerste gedeelte eigenlijk. Zou daar in Nederland ook behoefte aan zijn?
Iemand die vertelt hoe je een bestaan kan opbouwen als schrijver? Ik weet het
niet, ik zou het altijd iets breder trekken want in principe komt het toepassen
van wat marketing- en ondernemersprincipes voor alle kunstenaars, artiesten en
schrijvers op hetzelfde neer: claim een bepaalde niche, ga goede content maken
en bouw een publiek op waar je wat spulletjes aan gaat verkopen. Kijk maar goed
naar AL Snijders, schrijver van Zeer
Korte Verhalen. Hij koos voor de niche van extra korte
verhalen en bouwde een e-maillijst op met mensen aan wie hij ook zijn boeken
verkoopt.
Zo, nu ben ik weer terug in Houten: 26 kilometer per uur, het gaat steeds
beter….Ben toch benieuwd: als jullie denken dat er behoefte is aan content over
hoe je als schrijver/journalist een bestaan kan opbouwen in alle vrijheid
kunnen jullie mij altijd mailen; bas@kleedkamer4.nl.