Dude Perfect is een groep gasten die geweldige kunstjes uithalen; ze gooien een bal van een toren in een basket, werpen levensgrote dartspijlen uit hard rijdende auto’s en gooien foto’s op haakjes. Wat kun je qua content leren van deze succesvolle gasten?

Niet zo lang geleden liet mijn zoon een YouTube filmpje zien van een paar gasten die bizarre dingen deden. Hoe kan je dat uitleggen? Het is een mix van ‘grappig’, ‘sportief’ en ‘bijzonder’. Bijvoorbeeld een basketbal vanuit de tweede ring van een stadion precies in een basket gooien, dat een gast een lepel zonder kijken in de Yoghurtbak van zijn vriend smijt van een meter of vijf of een stoere gast met een baard die een plank over zijn schouder precies op twee haakjes werpt. Het leuke is dat je direct denkt: knap, maar zou het echt zijn?

Dude Perfect
Het bleek om Dude Perfect te gaan, vijf gasten uit Texas die inmiddels meer dan 50 miljoen subscribers hebben. Het kanaal is het één na populairste sportkanaalop YouTube en de nummer 12 totaal. Behalve het hoofdkanaal zijn er verschillende subkanalen zoals Bucket List waar ze dingen doen die ze altijd al wilden doen, ze hebben een talkshow genaamd Overtime, toerden door heel de VS, verkopen merchandise en op YouTube staat een uitgebreide docu waarin we de gasten volgen als ze op Tour zijn. Ook krijgen we mee hoe ze elkaar kennen; De tweeling Cory en Coby Cotton, Garrett Hilbert, Cody Jones en Tyler Toney zijn namelijk oud kamergenoten van Texas A&M University.

Filmpje op internet van challenge
Ergens in 2009 hingen ze weer eens rond  in de tuin van hun studentenhuis toen ze besloten om een compilatie van de basketbalchallenges (met sandwiches als inzet) op YouTube te zetten. Jullie weten toch? In de categorie ‘5 dollar als ik deze bal via het dak van de buurvrouw erin gooi’. Deze ‘backyard edition’ kreeg meer dan 200.000 views in een week tijd, mede doordat sportkanaal ESPN het filmpje oppikte. Daarna gingen ze op dezelfde manier verder. In 2011 haalden ze 100.000 subscribers, in 2013 miljoen, 10 miljoen in 2016 en 50 miljoen in 2020.

Rondtrekkende artiesten
In de documentaire zien we dus delen uit de tour door heel de VS waarin ze de hoogtepunten van hun show een beetje nadoen. Hun optredens zijn te vergelijken met die van gewone artiesten; ze oefenen op een vertrouwd publiek van vrienden en kennissen en doen een dutje voordat ze het podium opgaan. De locaties waar ze spelen zitten propvol; veel vaders die met hun zoons en dochters op bezoek gaan bij de helden van hun tijd. Inderdaad; net zoals je op de tribune van een voetbalwedstrijd zou zitten.

Heel lastig
Mooi is de passage waarin ze vertellen over de periode (na een jaar of twee) dat de show het heel lastig kreeg. Iedereen was afgestudeerd, ging trouwen en kreeg kinderen, verhuisde naar andere delen van het land en nam serieuze banen aan. De tweeling wilde echter door en ze bleven werken aan de tricks waarvoor ze dan op een neutrale plek ergens afspraken. In 2014 liep de tweeling echter op zijn laatste benen omdat alles op hun schouders terechtkwam en er moest een beslissingen genomen worden. Of volle bak doorgaan op fulltime basis óf stoppen…Ze hadden destijds rond de miljoen views en daar kan je met vijf man wel wat boodschappen van doen, maar het is geen vetpot. En die gasten hadden kinderen dus er moest wel wat geld binnenkomen. Gelukkig namen de vrouwen het initiatief om elkaar te appen en achter de groep als geheel te gaan staan. Ze gingen door, maar nu fulltime. Vanaf dat moment ging het helemaal los, kwam er een grote sponsordeal met het populaire speelgoedpistoolmerk Nerf (en veel andere bedrijven) en ze stoomden op naar de 50 miljoen.

Een echt bedrijf
Inmiddels is Dude Perfect natuurlijk een bedrijf geworden; ze hebben een hoofdkantoor met studio in Frisco, Texas waar ze ideaal kunnen opnemen, vergaderen en spullen hebben voor hun sporttrukendoos. In 2019 maakten de mannen naar verluidt een omzet van 20 miljoen dollar en hun populariteit is – mede door het Coronovirus – flink aan het groeien; sportfans hebben immers niets om te kijken en volgen de gasten op de voet. Onder de noemer Quarantine Classic maken ze een programma waarin ze wedstrijden doen met behoud van de bijna 2 meter afstand waarmee ze zomaar 70.000 views binnentikken.


Interessant is misschien wat je zou kunnen leren van die gasten als ondernemer/contenmaker:


1. Doe iets authentieks
Als eerste zie je natuurlijk dat die mannen  het sowieso leuk vinden om gekke tricks te doen, ze waren daar altijd al druk mee. Er was geen vergadering in de categorie ‘wat zouden we eens kunnen doen? (zoals bij TV-programma’s). Daardoor houden ze het veel langer vol en weten de kijkers; dit is niet iets wat ze alleen voor de show doen.

2. Doe elke dag iets nieuws
Okay, de basis was dus neergelegd en de verwachting van het publiek gewekt: deze gasten doen bijzondere dingen die je niet voor mogelijk houdt. Als die basis er eenmaal is dan is de verachting ook dat ze steeds met nieuwe dingen komen en niet het kunstje blijven herhalen. Daarom zijn er nieuwe formats en sportchallenges die steeds gekker werden.

3. Luister naar je publiek
Als je deze mannen in de docu bekijkt dan weet je dat ze altijd in contact staan met hun publiek. Het publiek zorgt ervoor dat ze dat geweldige leven kunnen leiden dat ze leiden en dat weten de mannen. Dat model is natuurlijk in de tv-wereld compleet anders; daar word je ook wel afgerekend op je publiek, maar dat duurt langer.

4. Doe het goed of niet
Het is een beetje Amerikaans, maar als je iets goeds hebt neergezet en een publiek hebt opgebouwd dan kun je dat alleen volhouden als je er volle bak voor gaat. Toen die gasten eenmaal dat besluit namen om er voor te gaan ging dat kanaal echt vliegen; ze hadden de focus en de tijd om nog betere truken en formats te bedenken.

5. Zorg voor een goede vraag/een goed mysterie
Oh ja, het belangrijkste wat je van deze gasten kan leren is de wet van de vraag. Boven elk goed verhaal hangt een vraag waarop ooit een keer het antwoord gegeven gaat worden. De vraag boven Dude Perfect is al jaren: is het eigenlijk waar?

Avatar

Door Bas Hakker