Misschien heb ik het wel eens gezegd, maar ik ben dus nogal een grote fan van The Fizzle Show en vooral van het idee áchter deze club. Fizzle is een clubje online ondernemers dat advies geeft aan mensen met grote ondernemersdromen. Mensen die altijd voor een baas werkten en op een dag besloten; ik ga onderzoeken of ik met mijn hobby ook een beetje geld kan verdienen.
Dat is niet gemakkelijk en de mensen van Fizzle helpen je bij het waarmaken van deze ambities. Dat doen ze voor 35 Dollar in de maand. Je krijgt dan allerlei praktische how to content in videovorm, maar ook inspirerende verhalen van ondernemers. Ook krijg je als lid de mogelijkheid om te bellen met de eigenaren en toegang tot de andere leden. Het werkt volgens het klassieke online contentmodel; mensen interesseren via de podcast en de blogjes en voor advies op maat moet je betalen.
Tot zover niet zo spannend, het is eigenlijk hoe elk netwerkclubje functioneert; of je nu lid bent van de businessclub bij een voetbalclub of van de plaatselijke Lions. Toch gaat deze club iets verder en dat heeft met vier dingen te maken; ze zetten actief media in, graven opvallend diep, kiezen voor een persoonlijke aanpak en ze zijn supereerlijk.
1. Inzet van media
Het gemiddelde netwerkclubje van de voetbalclub gebruikt niet altijd media om een zo groot mogelijke doelgroep op te bouwen, maar dat doen de mensen van Fizzle wel. Wat ik zei; de algemene content is gratis en je betaalt voor persoonlijk relevant advies. Wekelijks komt Fizzle met een podcast waar ze een echt ondernemersonderwerp volledig uitdiepen. Op die manier denkt een kleine zelfstandige als ik; zij hebben er echt goed over nagedacht. Daarnaast maken ze veel seminars die ondernemers helpen om vooruit te komen. Zo maakten ze een hele strakke YouTube video waarin je echt veel kan leren over het bereiken van mensen met blogs.
2. Diepgravend
De mensen van Fizzle, waarvan creative director Chase Reeves de belangrijkste is, geven concrete tips die heel herkenbaar zijn voor kleine ondernemers. In een recente podcast ging het bijvoorbeeld over negativiteit die je kan tegenkomen als je online gaat ondernemen en die informatie gaat echt ver. Een van de medewerkers van Fizzle vertelde een verhaal over een oude collega die hem bestookte met negatieve mails, de mails werden live voorgelezen zodat de anderen konden reageren. Echt heel goed.
3. Persoonlijke aanpak
Dat is waarom die podcast zo goed werkt; de mensen van Fizzle zijn zelf ook ondernemers en ze vertellen hele persoonlijke verhalen. In de al aangehaalde uitzending over negativiteit vertelde ‘Fizzler’ Stephanie over de reactie van haar oom toen ze vertelde dat ze haar goed betaalde baan bij een corporate ging inruilen voor een functie als zelfstandig ondernemer. Die reageerde zoiets als: ‘Oh, ga je je alvast voorbereiden op het moederschap’. Terwijl ze juist heel ambitieus was, maar die oom het niet helemaal snapt. Ze legt uit dat het helemaal niet rot bedoeld was, maar dat online ondernemers, vooral van de oudere generatie, nog wel eens negativiteit kunnen tegenkomen. Het deed me denken aan de man op de tennisbaan die ooit zei, toen ik vertelde als zelfstandige te werken (en dat het heel aardig ging): oh, je bent toch geen Zelfstandige Zonder Inkomen want dat hoor ik nogal veel de laatste tijd, ha ha. In de Fizzle Show bespreken ze dan heel praktisch hoe je met dat soort mensen omgaat. Hun advies; wacht rustig af, ooit kan je terugslaan.
4. Supereerlijk
De meeste verhalen die je leest over online ondernemers gaan erover hoe geweldig het allemaal gaat, maar niet in de werkelijkheid van de Fizzlers. Echte shit wordt gewoon besproken, problemen die heel erg herkenbaar zijn voor iedereen die probeert om als zelfstandige te werken én plezier te hebben in het leven. Dat is trouwens ook het geheim van het succes; mensen die echt van hun – Japke alarmwoord – ‘passie’ een publiek zoeken en wat geld verdienen, herkennen zich echt in de problemen die zij aansnijden. Maar het gaat erom dat Fizzle niet de succesverhalen afdraait, maar ook de echte bagger behandelt. Dat je het lastig is om privé en zakelijk te combineren bijvoorbeeld. Zo vertelde Stephanie een heel persoonlijk verhaal over de bijna desinteresse die ze toonde toen haar opa overleed. Terwijl ze echt een familiemens is.
Conclusie
Je kan waarschijnlijk geen lid worden vanuit Nederland, maar het is wel goed (of eigenlijk leuk) om als zelfstandige naar de Fizzle Show te luisteren. Niet alleen krijg je goede tips, maar het geeft ook een goed gevoel om een klein beetje bij een clubje te horen. Mensen die worstelen met dezelfde bagger als jij. Twee jaar later stonden mijn tennisvriend en ik tegenover die gast van dat slechte Zelfstandige Zonder Inkomen-grapje; 6-3,6-3, makkie.