Igor Beuker heeft een wekelijkse talkshow over zijn wereld van sport, entertainment en events. Daarin ging het over hoe belangrijk het is om na te denken over fans. Wie daar ook goed in was? Precies.

Internationaal marketingspreker en ondernemer Igor Beuker is natuurlijk een beetje een vriend van de show en hij lanceerde afgelopen week iets bijzonders; Live On Stage. Samen met presentator Folkert Tempelman en Denis Doeland bespreekt hij wekelijks de wereld van sport, media en entertainment. Natuurlijk ging het in hun eerste aflevering over festivals, spreken in het openbaar en de grote concerten waar alles nog stevig op slot zit. Ja, de theaters mogen vanaf volgende week weer dertig mensen als publiek ontvangen, maar dat schite natuurlijk niet op.

Het leverde inhoudelijke gesprekken over de toekomst van hun vak. Beuker bijvoorbeeld: ,,Ik heb dit vak van spreken in het openbaar gekozen vanuit passie en purpose. Je kunt wel KLM zijn en je vleugels eraf hakken om mensen over de weg te vervoeren, maar als vliegen je passie is dan is dat een lastig verhaal.” Ook Doeland denkt na over een toekomst zonder grote groepen mensen bij elkaar. ,,Het zal wel een hybride model worden van online en offline, maar je hebt altijd interactie nodig met het publiek.”

Fans, fans, fans
Interessant is ook het gedeelte waarin DJ Sam Feldt aan het woord komt. Deze internationale top DJ reist…ehhh reisde normaal gesproken de hele wereld over om zijn show te doen en zit nu noodgedwongen thuis. Hij komt redelijk tot de kern: ,,Mijn focus ligt nu op andere dingen; op muziek maken en op mijn stichting.” En qua toekomst? ,,Live streams? Ja dat is leuk om te doen, maar je verdient er nog niks mee. Mijn toekomst zal wel anders zijn en de focus zal liggen op mijn fans. Misschien moet ik wel meer content maken…”’ In de studio gaat Doeland daar iets verder op in. ,,Zijn basis is altijd de verbinding met fans. DJ’s hebben bakken met geld verdiend de afgelopen jaren, maar hun kern is hun muziek en hun relatie met fans.”

Fangroep
Dat is natuurlijk de basis van deejays, voetbalclubs en ook van steeds meer bedrijven; het gaat allemaal om het clubje mensen dat tot jouw fangroep behoort; zij zorgen ervoor dat je het leven kan leiden dat je leidt en daarom is het ook zo belangrijk om te weten hoe je een groep fans opbouwt en bij je in de buurt houdt. Waarom kon Boef 9000 euro vragen voor een half uurtje optreden? Door zijn fans. Marketeers zouden zeggen: je fans zijn je klanten.

Super fandom
Het verhaal over de fans doet denken aan een heel aardig boekje dat ik daarover heb gelezen: Super fandom van Zoe Fraade-Blanar en Aaron M Glazer. Geen standaardwerk met 7 tips hoe je fans kan krijgen, maar wel een met verschillende verhalen over hoe ‘fans opbouwen’ precies werkt. Het is een beetje opgeschreven zoals de bijbel; met verhalen die gelden als een metafoor waardoor je er iets van kan leren. In het hoofdstuk ‘authenticiteit’ gaat het bijvoorbeeld over de WWF, jullie weten wel: worstelaars zoals Hulk Hogan die vechten tegen andere helden. De auteurs vertellen hoe de lichte twijfel bij mensen over de echtheid onderdeel is van het fan zijn. Eigenlijk weet iedereen dat de gevechten/toneelstukjes niet echt zijn, maar ze worden toch grote fans van de worstelaars. In het hoofdstuk komt bijvoorbeeld professor Henry Jenkins aan het woord, mediawetenschapper en legende in de studie naar fans. Hij vertelde in de jaren negentig dat worstelen voor de mannelijke werkende klasse een ‘important outlet was for storytelling and emotional relaease’. Ofwel: die toneelstukjes hadden een functie. Er zat een soort rebellie in de worstelwereld. Terwijl de hersenen, de ratio steeds meer macht kregen in de wereld, bleef daar het principe van ‘de sterkste wint’ gehandhaafd.” De auteurs stelden terecht trouwens dat die analyse wel gold voor de jaren negentig, maar dat die misschien niet meer actueel is.

De auteurs vertellen in het hoofdstuk dat er altijd iets van fictie schuilt in fan zijn. ,,Fandom entails choosing to buy into a context that is, at last partially, always fiction. Darth Vader isn’t really trying to take over the universe. The singer Johnny Cash was not actually an impoverished and brokenhearted convict cowboy, no matter how many times he sang about it.” We zagen het ook in het verhaal over Dude Perfect; daar hangt ook de vraag boven de markt: hoe echt is het eigenlijk en is dat zo belangrijk?

Het verhaal zorgt voor de fans
Later in het boek: ,,Almost all fandom involves some form of making believe (..) As long as they are getting something important out of the relation, fans are subconciously making the decision, moment by moment to ignore the commercial reality of their fandom. Authenticity is aan fans group most dangerous Achilles heel, but when developed correctly it makes fans complicit in their own employable self deception.”

Fictie maken op basis van de verwachtingen
Zo gaat dat natuurlijk. Iemand als deejay Sam Feldt, maar ook bedrijven hebben nu de tijd om na te denken over wat zij betekenen voor fans betekenen en daar kunnen ze hun content op aanpassen. Ik kan niet voor Sam denken, maar wel voor mezelf. Van wie ben ik zelf fan en waarom? Ik ben wel een beetje fan van figuren zoals Johan Derksen, Sander Schimmelpenninck, Jeroen van Merwijk, Waylon, Willem van Hanegem en Maradona. Talentvolle mensen die het podium pakken en zich regelmatig uitspreken. Waarom? Omdat ze daar ook een beetje staan namens mij natuurlijk. Ik kan misschien een beetje opschrijven wat ik vind, maar zij pakken een microfoon en zeggen het zonder filter. Zij zijn de antwoorden en ik ben de vraagjes en daarom koester ik hun rol van ‘allesvinders’.

In de jaren negentig zou je zeggen: maak de content inderdaad volledig fictie, hou de illusie van de persoonlijkheden in stand, maar gelukkig leven we in 2020 en is het juist goed om die illusie ook een beetje door te prikken als onderdeel van het grote verhaal. En daarom is het tof dat juist Sander een podcast heeft waarin hij zijn gebruikelijke teksten eruit gooit, maar zich ook kwetsbaar opstelt. Dat zou ik Sam adviseren als hij moet nadenken over content; wat is jouw functie voor je fans, maak dáár een podcast, blog of video over en voeg altijd iets van jezelf toe. Dan ben je straks als het allemaal weer een beetje normaal is een nóg grotere held voor al jouw fans en komen er ook nieuwe bij.