In het boek haal ik veel makers aan van podcasts, video’s en nieuwsbrieven, maar voor de meeste van jullie is dat niet het perfecte businessmodel. Wat zij immers vaak doen, is de media inzetten als businessmodel maar bij veel ondernemers gaat het om spulletjes en diensten verkopen. Mediamakers verkopen advertentieruimtes in hun podcast of video’s, maar kleine ondernemers hebben een zaak te runnen. Hoe verkoop je je spulletjes met contentmarketing?

Charlotte Meindersma (foto YouTube)

Charlotte Meindersma is een goed voorbeeld van een ondernemer die content koppelt aan haar business. De juriste maakt blogs en video’s waarin ze inhoudelijke zaken bespreekt en in haar webshop verkoopt ze allerlei producten die daarmee verband houden; mokken, boeken, masterclasses en een uur consult onder de noemer ‘oploskoffie’. Ze vertelde me dat ze haar verhalen altijd afstemt op haar producten en dat werkt prima.

Koppeling met de business
Tenzij je een mediabusinessmodel hebt met sponsors, adverteerders of lezers moet je in jouw content een koppeling maken met de business. Ja, het kost een maand of twaalf voordat je een beetje een publiek hebt opgebouwd dus dat geeft je mooi de tijd om er goed over na te denken hoe je dat aanpakt. Als mijn goede vriend Gijs video’s maakt over de meubels die hij maakt dan is het verstandig om af en toe iets te vertellen over de producten die er in zijn webshop ‘liggen’. Ook kan het werken dat hij een cursus lanceert waar mensen datzelfde kunnen leren.

De webshop van Charlotte
Check maar eens goed de webshop van Charlotte die dat – puur op marketingintuïtie – goed doet. Zij heeft wat leuke gadgets die ook in haar video’s terugkomen, wat media zoals boeken die vooral dienen om de business aan te jagen, maar ook producten en diensten die de kern van haar werk vertegenwoordigen. Wat helpt als je daar over nadenkt is om even terug te keren naar het bierviltje waarop staat wat je de mensen komt brengen, waarmee ga je ze verder helpen? Charlotte leerde van Jay Conrad Levinson: de verhalen die je maakt moeten een voorproefje geven op de echte oplossing, maar de producten en diensten moeten het probleem echt oplossen. In jouw content kan je dus uitleggen hoe je een landschap schildert, maar in de cursus moet je het echt leren. Charlotte doet dat ook goed; haar boek helpt ondernemers aan wat juridische basiskennis, maar op haar website heeft ze echt ‘Algemene Voorwaarden’ staan die mensen echt kunnen gebruiken. Daar moet je en beetje mee gaan spelen.

Verkering
Spulletjes verkopen werkt net als verkering krijgen. Eerst leer je iemand een beetje kennen; je vindt iemand aantrekkelijk, ze/hij ruikt lekker en je kan zijn of haar grappen waarderen en op een bepaald moment vind je iemand zó leuk dat je altijd in de buurt wilt zijn. Terwijl je in de video’s en blogs het vertrouwen opbouwt als maker om daadwerkelijk de groenrode draad aan te pakken (daten) ga je die belofte in de producten waarmaken (verkering). Je legt uit dat je er verstand van hebt, dat je een aardige gozer bent waardoor mensen denken: dáár moet ik zijn. Dat is niet alleen iemand die mij inhoudelijk verder kan helpen, maar het is ook nog eens gezellig. Die gast van Grip doet dat heel goed. In zijn nieuwsbrieven en boeken legt hij uit hoe je wat meer grip kan krijgen op de chaos, maar in masterclasses gaat hij dat echt toepassen.

Conclusie
Je moet dus altijd ergens in de content die je maakt de koppeling leggen met je echte producten. Nee, je hoeft er geen matrassen-commercial van te maken, maar zorg ergens via een leuk bruggetje voor een inhoudelijke link tussen het verhaal en je echte product. Meer over weten? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

Avatar

Door Bas Hakker