We wandelen de boot op voor een klassiek eilanduitje: een boottocht naar de zeehondjes in combinatie met een beetje garnalenvissen. De schipper kan natuurlijk in dat uurtje varen iets saais vertellen over de getijen en het werelderfgoed, maar dat doet hij niet. Terwijl zijn twee collega’s het net in het water gooien om de Hollandse garnalen binnen te halen, pakt de schipper de microfoon.

De dikke Koning
Hij zegt niet: ‘het is belangrijk dat we voldoende belasting betalen om de natuur te behouden’, maar iets als: we moeten geld verdienen op het eiland anders kan alleen onze dikke prins met zijn vrouw hier een beetje vis uit het water halen…..en dat moeten we niet hebben’. Het is niet: ‘let een beetje op die vis want dat kan wel eens gevaarlijk zijn’, maar: ‘als je die vis in jouw klauw hebt hangen, zit je binnen tien minuten in een helikopter naar Leeuwarden en als ze geen benzine hebben, lig je lekker op je rug in een kist tussen de pastoor en oude burgemeester’.

Parttime viroloog
Als je content maakt, moet je mensen een reden geven om naar jou te luisteren of kijken. Om dat te bewerkstelligen moet je het net even iets anders doen dan de anderen in jouw ‘wijk’. Er zijn een stuk of zes saaie talkshows, maar er is er maar eentje: zonder gasten, met een gedateerde man van 73 die overal een mening over heeft en een oud-voetballer/parttime viroloog. Per aflevering krijg je minimaal een gek jasje, een verhaal van achter de schermen dat niet verteld mocht worden en een absurde ruzie tussen een boomer en een millennial.

Extra stapje
Hoe zorg je voor dat extra stapje in jouw blog, video of podcast?

  1. Beter zijn
    Dat kan door beter te zijn dan de concurrenten. Je zoekt alles wat je vertelt net even iets beter uit en je tips zijn net even iets verrassender. Je hebt bijvoorbeeld veel wielerpodcasts….vaak twee of drie mannen die een beetje over de koers praten. Maar bij ‘In het wiel’ heeft Thijs Zonneveld altijd net wat meer inside informatie dan de rest. Die heeft altijd iemand in een kopgroep zelf gesproken of hij is mee op trainingskamp geweest.
  2. Persoonlijkheid inbrengen
    Je hebt heel veel voetbalpodcasts, maar de Dick voor Mekaar Podcast is de beste. Dat komt doordat ze hun eigen karakter (en daarmee dat van de supporter) inbrengen. Je hebt ‘de bestsellerschrijver’ Michel die als een koning door Rotterdam wandelt en af en toe met zijn ganzenveer een stukje schrijft. En je hebt Martijn, de chagrijnige niet lachende clubwatcher die je niet gek maakt. Samen zijn ze de jongens van the road.
  3. Meer productiewaarde
    Dat term ‘productiewaarde’ is natuurlijk bedacht door de reclamewereld, maar het is niet onbelangrijk. Voor jullie starters is dat verder niet zo spannend, maar je kan wel een beetje als YouTuber Mr Beast (op de foto tijdens de opname van een show over haaien) denken. Hij begon ooit met simpele gamevideo’s en investeerde elke dollar weer in zijn producties. Vandaag de dag maakt hij voor bijna 4 miljoen een complete set van Squid Game na.

Wat je dus als beste kan doen als maker is iets toevoegen van jezelf want op die manier zorg je ervoor dat je uniek bent. Professor Galloway weet alles van marketing, maar hij is bovendien ook nog eens heel grappig waardoor je graag naar die man luistert. Het leuke aan deze tijd is dat je niet extravert hoeft te zijn, jezelf is prima.

De boot van die leuke visser was in ieder geval propvol en dat is niet voor niets natuurlijk. Een kleine berekening van de omzet leert ons dat de man best zijn oude visserstrui en slippers zou kunnen verruilen voor een leuk merkshirt (of twee), maar dat gaat ie niet doen natuurlijk.

Avatar

Door Bas Hakker