Erik van der Kooij, beter bekend als Chef Erik, bouwde zeventien jaar geleden een pizza-oven in zijn achtertuin. Vanaf dat moment leerde hij steeds beter hoe je een goede pizza kan maken; het belangrijkste is om veel aandacht te besteden aan het deeg. Zij tienerzoon Jelle zag hoe op TikTok een ijsmaker vertelde over zijn vak en zei tegen zijn vader: is het niks voor jou om die video’s te maken dan doe ik het editen?
En zo kwam het dat de 52-jarige met zijn video’s de online wereld aan het veroveren is. Laatst hadden wij het over het aanschaffen van een pizza over en de tieners in huis begonnen allemaal over Erik. Hij startte eind 2021 met echte instructievideo’s, maar maakt inmiddels video’s met quizzen, challenges en alles wat je maar kan bedenken. Op TikTok heeft hij inmiddels bijna 360.000 volgers en op YouTube 80.000. Om een beetje geld te verdienen kan je een workshop volgen om op dezelfde manier pizza’s te maken als Erik en hij denkt na over zijn eigen restaurant. Ongetwijfeld staan de pizzeria-ketens met hun grote marketingapparaten in de rij om hem te sponsoren.
Leuke gozer
Wat is nu het geheim van Erik dat er zoveel over hem wordt gepraat? Als eerste is het gewoon een leuke gozer. Hij is op beeld zichzelf, speelt geen rol. Als vijftiger zou je natuurlijk in de valkuil kunnen trappen om online een beetje hip te doen met een gek petje op je hoofd, maar dat doet hij niet. Als tweede werkt de combinatie met zijn kinderen goed die regelmatig ook in beeld zijn. Alle tieners moeten normaal gesproken wel eens lachen om hun vader en dat zie je terug in de video; hij neemt zichzelf daardoor niet zo serieus. Door die combinatie kan hij ook een jongere doelgroep bereiken, is hij populair bij iedereen. Als derde is hij gewoon eerlijk, je ziet geen rare sponsordingetjes en dat waarderen mensen. Tot slot is hij lekker creatief; ze verzinnen leuke dingen zoals een pizza maken op de Dam (onder de noemer van protesteren tegen de ananas op de pizza) en dat is grappig. Net zoals de zoektocht naar de beste pizza in Napels. Oh ja, heel belangrijk is dat de video’s goed in elkaar zitten; een goede titel, perfecte thumbnails en een ideale spanningsboog.
Chef Eriks strategie kan je zo op een bierviltje zetten (niet dat hij dat nodig heeft hoor); zijn basis is vertellen hoe je zelf de beste pizza maakt, dat legt hij uit op TikTok en YouTube en nu hij een beetje publiek heeft, gaat hij proberen wat geld te verdienen. Wat zouden zijn volgende stappen kunnen zijn?
- Eigen publiek opbouwen
Nu harkt Erik alles binnen via YouTube en TikTok, maar het is verstandig om ook je eigen database op te bouwen. Dat doe je bijvoorbeeld door het lanceren van een geinige nieuwsbrief waarin je de nieuwste video’s aankondigt en je op een andere manier contact kan hebben met jouw achterban. In ruil voor een gratis pizza of iets anders leuks moet (nou ja, hij moet niets) hij dus als een gek mailadressen gaan verzamelen. - Samenwerken met sponsors
Grote pizzabedrijven hebben bakken met geld over om hun publiek te veroveren. Ongetwijfeld hebben ze Erik dan ook benaderd om samen te werken, maar ik zou daar een beetje voorzichtig mee omgaan als ik Erik was. Zijn video’s zijn immers populair omdat hij die in alle vrijheid kan maken en hij lijkt er niet in te zitten voor de korte termijn. Als hij steeds iets aardigs moet zeggen over grote bedrijven dan haken mensen af en hij zal daar zelf ook niet gelukkig van worden. Volgens mij kan hij daarom prima samenwerken, maar hij moet wel de regie houden in het contact met zijn publiek. Gewoon lekker laten adverteren, maar de verhalen zelf blijven bedenken en maken. - Eigen pizzeria
Morgen mee beginnen natuurlijk als hij en zijn familie daar een beetje tijd voor heeft. Toevallig was ik gisteren in Utrecht en als je ziet wat een rij er staat om te mogen (!) kopen bij My Jewellery dan snap je wel dat populaire content als een tierelier verkoopt. Belangrijk is dat de kwaliteit waar hij voor staat terugkomt in dat restaurant en ook dan kan je prima samenwerken met de ketens (als je maar de regie houdt). - Bedenk wat er achter het bakken van pizza’s zit
Er is altijd een tweede laag. Ergens staat er online een verhaaltje dat Erik die pizza oven zeventien jaar geleden bouwde en dat er steeds meer feestjes in zijn tuin ontstonden rond die pizza oven. Het bakken van een pizza gaat dus niet om het eten zelf, maar om samenwerken. Met die basis zou hij nog jaren vooruit kunnen. Je zou bijvoorbeeld allerlei inhoudelijke sessies voor het bedrijfsleven kunnen combineren met het samen bakken van een heerlijke pizza.
Het fenomeen Erik beschouwend is hij natuurlijk de koning van het bierviltje en als hij de regie een beetje blijft houden de komende jaren dan komt dat helemaal goed. De pizzawereld zit echter vol met hele slimme marketeers en daar moet hij wel zaken mee doen, maar hij moet ze weghouden bij alles wat met inhoud te maken heeft. Op die manier kan hij een geweldig bedrijf bouwen voor zijn familie dat nog decennia meekan. Hup Erik!