Ook zakelijk is het de hoogste tijd voor wat meer clubgevoel (hup FC Mediacircus en Kleedkamer4)
Voor een van mijn opdrachtgevers sprak ik een tijdje terug David over zijn boek ‘Zugether’. David richtte samen met Arjan een club op die ‘365 Dagen succesvol’ heet, een vrij professionele organisatie waar mensen allerlei workshops kunnen volgen om zichzelf te ontwikkelen zoals mediteren en ondernemen. Het draait er allemaal om persoonlijke groei.
Gedoe
Eerlijk gezegd vind ik die verhalen over persoonlijke groei een beetje gedoe altijd, maar het interview gaat niet om mij natuurlijk. Bovendien heeft David een heel interessant verhaal waarin hij zichzelf ook niet spaart. Hoewel hij zeer succesvol is in zijn sector, de mannen kregen hele grote concertzalen vol, is hij een beetje klaar met al dat zelfhulpgedoe. Zij richtten ooit hun bedrijf op met de missie om van Nederland het gelukkigste land ter wereld te maken, maar met zelfhulp gaat dat niet langer lukken, vinden ze. Wat Nederland immers nodig heeft is een beetje meer teamgevoel.
In zijn ogen moeten we minder focussen op groeien als individu, maar meer en beter samenwerken. Hij noemt dat verbinding en in het boek staan allerlei oefeningen om dat voor elkaar te boksen. Die psychologische en spirituele analyse laat ik lekker bij David (dat kan hij prima), maar de antropologische en sociologische versie daarvan omarm ik met liefde.
Voetbalclub
In de jaren tachtig en negentig zat ik bij een voetbalclub en als ik daar binnenliep dan kende ik 80 procent van de mensen die daar rondliepen; de ‘schele bongo’ (sorry, wij hadden nog bijnamen) achter de bar, Koos de Bruin die altijd vlagde (helaas overleden) en de aardige groenteman die een biertje lustte. Ik sprak hen niet dagelijks in de kantine, maar wist wel zo’n beetje wat ze deden en dat wisten zij ook van mij in grote lijnen. Verder kende ik ook veel mensen in de typische jaren tachtig wijk waar ik opgroeide; Frank kon aardig keepen (en deed er altijd een commentaarstem erbij: ‘kijk die Frank eens duiken mensen’), Sander was half-Italiaans en onze overbuurman de trainer van een echte Olympische atleet van wie niemand de naam wist.
Die netwerken (liever zeg ik clubjes) waren in mijn geval vroeger veel sterker en talrijker dan nu. Als ik nu de kantine van de tennisclub binnenloop ken ik misschien twee mensen (en ik moet nadenken over hun voornaam), bij de hockey ken ik wat ouders en ik heb geen idee wat mijn buren bezighoudt. Natuurlijk, ik ben ook geen buurtpolonaisedanser, maar er is wel degelijk iets veranderd qua mentaliteit. Na tien jaar Mark Rutte hebben we behoefte aan wat meer gemeenschapszin; clubjes om mee te werken, wonen en sporten.
Clubjes oprichten
Als je dan ook iets gaat ondernemen – lezingen over klantvriendelijkheid, een club waar je leert omgaan met media of nieuwe meubels maken van oude rommel – dan is het goed om daar rekening mee te houden. Zo zaten we laatst bij FC Mediacircus na te denken over wat de behoefte zou zijn van onze luisteraars. Zouden we hen iets moeten leren over media? Zeker, maar ik denk vooral dat we het clubgevoel moeten benadrukken. Mensen die luisteren hebben behoefte aan een clubje gelijkgestemden; mensen die ze regelmatig spreken over media, business en sport. Niet alleen wij gaan ze een beetje helpen als makers, maar ze kunnen elkaar ook verder helpen. Natuurlijk gaat het allemaal om meerwaarde leveren, maar ik denk dat je het clubgevoel niet moet onderschatten.
Bij elkaar zetten
Hoe je dat aanpakt? Gewoon zoals vroeger bij de voetbal, in de kerk of op de straat. Het grote geheim is niet zozeer dat je mensen moet leren om samen iets te ondernemen, maar je moet ze gewoon bij elkaar zetten. Verzin een reden om wekelijks of maandelijks samen te komen. Ken je het fenomeen ‘laddertoernooien’? Nederland moet wat meer een groot laddertoernooi worden; je kent elkaar nog niet: speelt een wedstrijdjes en daarna ken je elkaar wel. Dus je organiseert elke maand een sessie op een leuke locatie waar je samen iets gaat doen. Maarten van Rossem vertelde op tv over zijn boekenclub. Het recept is simpel: elke maand leest iedereen een boek en dan lullen ze erover.
Dus als jullie van plan zijn om iets te ondernemen, denk dan ook eens aan dat clubgevoel.
Het is mijn goede voornemen voor 2023; echte clubjes maken van FC Mediacircus en Kleedkamer4! Heb ik er zelf immers ook weer een clubje bij.