Onlangs zat zat Roxanne Knetemann bij Vandaag Inside. Ze vertelde dat ze een dagje had meegelopen bij een restaurant. Ja, ze wil graag iets in de media doen, maar ze houdt ook van werken en dus kwam dit voorbij. Daarna ging het erover dat ze als afgestudeerd pedagoge lastig flexibel kan werken omdat mensen hechten aan zo iemand. We hebben het vaak gehad over de manier waarop je je kan onderscheiden met jouw content en dat is toch echt door iets van jezelf toe te voegen. Laatst was ik ergens waar een jonge journalist vertelde dat ze dat altijd zo aanpakte voor haar verhalen. Ze schrijft bijvoorbeeld over grensoverschrijdend gedraag, raadpleegt experts, maar ze vertelde altijd een persoonlijk verhaal erbij.

Emily Baker
Kennen jullie het verhaal van Emily D Baker al? In de Smart Passive Income Podcast vertelt ze dat ze haar drukke baan als Officier van Justitie moest opgeven in 2017 vanwege problemen met haar rug. Ze had toen al een YouTube kanaal waar ze technische reviews deed en een beetje unboxen, maar na haar vertrek focust ze op consultingwerk voor klanten. Tot ze Chris Ducker tegenkwam die veel solo-ondernemers helpt waaronder Emily. De ervaren Ducker, we zullen het nog wel eens over hem hebben, zei tegen haar: waarom ga je jouw persoonlijkheid en jouw vak niet wat meer mixen? ,,There’s a ton of lawyers that have contracts and consulting available, but you are uniquely you and you need to lean into that more. And that started a trajectory that led to me now having purple hair, being a YouTuber, cursing in my content.’’

In haar podcast bespreekt ze wettelijke zaken voor ondernemers en ergens in 2020, middenin de coronaperiode, besluit ze volledig op content te focussen. Ze laat het consultingwerk voor wat het is en begint met het bestuderen van de contracten die Kanye West allemaal online gooit en maakt daar video’s over.

Conclusie over persoonlijkheid
Ik denk dat het een belangrijk onderdeel is van je content, maar je moet wel bedenken waar je je comfortabel bij voelt en waar jouw kwaliteiten liggen. Als je het geen probleem vindt om over jezelf te praten, moet je het inzetten, maar als je liever anderen aan het woord laat kan dat ook. Plus: zet het persoonlijke altijd in ter ondersteuning van je zakelijke punt, het is geen dagboek.

Avatar

Door Bas Hakker