Hoe kennis over YouTube een verdienmodel werd
Erika Vieira begon uit pure interesse een podcast waarop ze YouTubers interviewt over hun strategie om een publiek op te bouwen. Inmiddels geldt ze als een belangrijke YouTube-expert die je vragen hoe je succesvol wordt op het platform.
In de Smart Passive Income Podcast van Pat Flynn was een tijdje terug Erika Vieira te gast. Zij vertelde over haar podcast waarop ze YouTubers interviewt over hun strategie om een zo groot mogelijk publiek op te bouwen. Door de podcast – waarmee ze zes jaar geleden begon – deed ze zóveel kennis op van YouTube dat ze uitgroeide tot een echte specialist in het opbouwen van een publiek via YouTube. Ze kreeg steeds meer vragen over de beste YouTube strategie en organiseerde een paar cursussen waarmee ze serieus geld begon te verdienen waardoor ze nu kan leven van deze business.
Ze begon The YouTube Power Hour Podcast naast haar bestaande werk in het vastgoed. Ze deed trouwens al wel eens interviews met Bekende Amerikanen voor het medium After Buzz en had een speciale interesse in de vrouwelijke YouTubers die in veel gevallen bekender waren dan de grote sterren. ,,Mensen waren meer enthousiast over hen dan toen ik Usher interviewde op de rode loper. Ik raakte gefascineerd door het leven van YouTubers en nu zijn het in feite beroemdheden. Wat betekent dat om letterlijk van buurmeisje naar een superster te gaan.’’
Eerst twintig verzameld
Ze begon met het opnemen van grote interviews en toen ze er zo’n twintig had verzameld zette ze de shows één keer per week online. Ze begon daarmee wat publiek op te bouwen, maar de forse views van de mensen die ze interviewde, heeft ze nooit gehaald. Haar podcast is gemaakt voor een niche publiek van vrouwelijke YouTubers en voor een niche heb je geen miljoenen mensen nodig om geld te verdienen (in tegenstelling tot YouTube dat als verdienmodel pas interessant is bij honderdduizenden kijkers). Wel vroeg ze altijd aan de mensen die ze interviewde om de afleveringen met het publiek te delen.
Zwangerschapsverlof
Na een paar jaar nam ze zes maanden zwangerschapsverlof en dat vertelde ze haar achterban ook. Tijdens die periode kreeg ze constant de vraag wanneer ze terug zou zijn en dat zette haar aan het denken; wat als ze hier nu eens serieuze business van zou maken? ,,Ik wil mensen echt helpen, ze stelden mij de hele tijd vragen over YouTube en ik beantwoord ze graag.’’ Ze legt uit hoe verschillende delen van haar ervaring en persoonlijkheid bij elkaar kwamen: de marketing, de ervaring met interviewen en een verhaal vertellen. Zo bouwde ze in haar er eentje een publiek op van 600.000 abonnees in anderhalf jaar tijd en het verhaal dat zij de grote YouTube succeskenner was, verspreidde zich. Op een dag hoorde ze een show van Pat Flynn waarop hij iemand interviewde die vertelde dat je met 2000 mensen op een e-maillijst een heel eind kan komen.
Ze verzamelde inderdaad ongeveer 2000 e-mailabonnees. ,,Dus op dat moment dacht ik: Oké, ik ga deze bootcamp doen. Ik kondigde het aan op mijn podcast, ik stuurde e-mails en zei: ‘oké, als iemand dit wil doen, schrijf je dan in. Ik sluit de inschrijving over twee dagen af. Ik denk dat er 70 mensen waren die zich inschreven en het was mijn eerste klus.” Dat is dus het verhaal van Erika Vieira die begon uit pure nieuwsgierigheid, een publiek opbouwde en daarna geld ging verdienen aan dat publiek. Wat valt er voor contentmakers met ambities te leren van deze case?
- Ga gewoon beginnen
Begin met iets waar je interesse ligt en ga erover schrijven of vertellen. Je ontdekt dan vanzelf of je het leuk vindt en of je de energie hebt om je in het onderwerp vast te bijten. Op die manier hou je het natuurlijk veel langer dan dat je voor de views gaat. En als jouw blog over sportboeken helemaal niks wordt, heb je in ieder geval 50 gave boeken gelezen. - The Sweet Spot
Erika Vieira is het perfecte voorbeeld voor freelancers die nadenken over een goed format voor hun video’s, blog of podcast. Volgens Joe Pulizzi is het verstandig om te onderzoeken waar jouw expertise en jouw interesse, jouw passie elkaar overlappen om zo de Sweet Spot te vinden. Als jij een hele goede docent bent en je weet alles van honden dan wordt het tijd voor een seminar over hoe je het beste met honden moet omgaan. Vieira zocht de overlap tussen haar interview- en presentatiekwaliteit aan de ene kant en de interesse in YouTubers aan de andere kant. - Schrik niet terug van de aantallen
Het kost tijd om een beetje publiek op te bouwen met jouw verhalen; niemand kent je immers in het begin want je bent waarschijnlijk geen BN’r. Gelukkig is het helemaal niet nodig om Talpa-aantallen te halen om uiteindelijk een beetje geld te verdienen. Als je een kleine groep mensen kan selecteren die heel trouw aan jouw is en die echt iets heeft met wat jij doet dan is dat interessant. In de laatste Podcast over Media gaat het over The Passion Economy waar Li Yin een groot voorvechter van is. Zij pleit ervoor dat mensen die echt een passie hebben, echt ergens helemaal induiken prima hun geld kunnen verdienen, bijvoorbeeld door cursussen te geven. - Je hoeft niet altijd de ervaringsdeskundige te zijn
Het is verstandig om vooraf na te denken over de rol die jij zelf hebt in jouw verhalen. Zorg ervoor dat die rol altijd een beetje bij je past. Als jij niet de moppentapper in de kroeg bent, moet je misschien niet met jouw hoofd steeds in beeld. Het kan heel goed werken al jij de nieuwsgierige bent in een bepaald format en dat je wat kennis gaat verzamelen waarbij je de kijker of lezers meeneemt in die zoektocht. Vieira stelde zich niet op als de grote ervaringsdeskundige, maar meer als de belangstellende vragensteller. - Luister naar je publiek
Uiteindelijk gaat jouw publiek jou vertellen waarmee je hen kan verder helpen doordat ze vragen stellen. Aan Vieira gingen ze op een gegeven moment tips vragen voor het succesvol runnen van een YouTube kanaal. Ze zagen dat de interviewster daar verstand van heeft en dachten; daar moet ik zijn.