Gaan we tokkelend van de grootste heuvel van het eiland? Eten we de lokale gerechten van hele hippe man met een baard, doen we een mountainbikewedstrijd in negen etappes zonder handen? Dat allemaal niet. De vriendelijke man loopt een rondje van een kilometer of twee over het strand en door de duinen en kijkt om zich heen. Als hij een bepaald plantje, soort vogel of een konijnenhol ziet dan vertelt hij daar een verhaal over. Zo vertelt hij het klassieke verhaal dat de cranberries op het eiland kwamen door het aanspoelen van een ton met bessen en hoe de eilandbewoners van de ratten op het eiland afkwamen. Dat laatste gebeurde door 2 cent per rattenstaart te betalen en iedereen deed dat massaal omdat een brood maar 11 cent kost en iedereen straatarm was.

Blij van Jaap
Als we na twee uurtjes weer over de kade lopen richting de fietsen vraag ik me af waarom iedereen we zo blij werden van Jaap. Het zijn drie dingen waarmee je als contentmaker/ondernemer je voordeel zou kunnen doen:

  1. Hij weet alles van iets
    Het is niet iemand die iets uit zijn hoofd geleerd heeft, maar hij weet echt dingen. Hij heeft van jongs af aan geleerd om alle plantjes en diertjes uit zijn hoofd te leren en het is echt zijn vak. Mensen vinden het leuk om iets te horen van mensen die echt iets weten. Waarom denken jullie dat de podcast van Rob de Wijk en Arend Jan Boekestijn zo goed wordt geluisterd? Omdat die gasten echt iets weten van geopolitiek en dat stelt een soort van gerust. Iedereen lult de hele dag over van alles, maar er zijn ook nog ouderwets mensen die iets gestudeerd hebben, daarover nadenken, met mensen praten en er dan over vertellen.
  2. Hij vertelt persoonlijke verhalen
    Een beetje geholpen door onze vragen, maar met zichtbaar plezier koppelt hij zijn kennis aan persoonlijke verhalen. Hij vertelt ons hoe hij, samen met zijn vrouw, in het huis van zijn ouders op het eiland ging wonen en dagelijks naar zijn werk op het vaste land ging. Dat wilde hij al na zijn pensioen doen, maar het werd acht jaar eerder. Ook komt hij met het verhaal van de club waar hij met andere biologen door het hele land trekt om plantjes en dieren te bekijken. Natuurlijk hoef je niet de hele tijd over jezelf te kletsen in je podcast of video’s, maar als je het te zakelijk houdt dan gaan mensen zich toch vervelen.
  3. Hij vertelt het met plezier
    Is er iets irritanter dan een verkoper van ijsjes die, meteen als je wegloopt met jouw ijsje, direct tegen haar collega over de laatste kleurenshampoo hoort praten? Of de verkoper van brood die, als de broodjes nog niet zijn ingepakt, al over het weekend begint tegen puisterige Pim? Desinteresse is heel vervelend en daar heeft deze man geen last van. Niet voor niets zegt hij na afloop: jullie bedankt voor het meedoen want dan kan ik ook weer mijn verhaal kwijt.

Het is eigenlijk de wet van de Kecks…
Wat zongen zij ook alweer? Doe het én voor het geld, én voor de show en hou van de muziek. Dat is wat Jaap deed en als je je daar als maker aanhoudt dan komt het altijd goed.

Avatar

Door Bas Hakker