Ergens halverwege de fietstocht met de Nederlandse gids parkeren we even op het indrukwekkende plein rondom het Louvre. Het is een groepje van elf mensen en we vermaken ons verder prima. De aardige gids vertelt over de historie van het museum en hoe de grote werken hier uiteindelijk terechtkwamen, vaak via connecties van de machtige koningen (want zo gaat dat natuurlijk).

Een van de deelnemers aan de ’tour de Paris’ vraagt aan de gids: werk je eigenlijk in Parijs? ,,Dit is mijn werk,’’ zegt hij. ,,Ik heb geschiedenis gestudeerd en ben hier gaan wonen vanwege de liefde. Eerst gaf ik vooral managementcursussen, maar vertellen over de historie van de stad vind ik eigenlijk het mooiste. Vandaag ben ik ingehuurd om deze tour te doen, maar ik geef zelf ook wandeltochten door de stad. Dit is mijn kaartje.’’

Elke week een blog
Hij vertelt dat hij elke week een blog schrijft en uiteraard begint mijn hoofd te malen. Zou er voor een aardige gids uit Breda een iets scherper businessmodel op te tuigen zijn (op basis van het bierviltje)? Uiteraard zou hij moeten nadenken over wat de concurrentie doet, wat zijn doelgroep precies is en wat hij met zijn verhalen wil bereiken? Het is niet zomaar een handige prater, maar hij weet er oprecht veel van. Het is zo’n type ‘leuke leraar’ die goed kan vertellen, de jonge versie van Maarten van Rossem. Het is vast zijn missie om iedereen echt iets te leren over een stad. Meegeven hoe interessant de architectuur kan zijn, doorgeven dat er zoveel verhalen te vertellen zijn.

Places
Onontdekte verhalen over plekken in Europa als groenrode draad van de gids. Dat zou het moeten worden, bedenk ik tijdens het volgen (ik ben de nummer twee in de rij en dan heb je een belangrijke taak bij zo’n tocht. Hij zei het streng vooraf: geen gaten laten vallen. Ik ben vooral onder de indruk van het feit dat hij – heel losjes- zijn hand opsteekt en vervolgens gewoon overal doorrijdt. Later heb ik dat even geprobeerd, maar het werkte voor geen meter). Maar serieus: dat zou toch geweldig zijn? Een podcast waarin hij vertelt over de meest bizarre plekken in Europese steden. Je noemt het ‘Places’. Ergens naar een nieuwbouwwijk lopen en dan maar kletsen over bouwstijlen, oorlogen en ruzies in de gemeenteraad. Elke plek heeft een verhaal en hij kent die verhalen en deelt ze.

Met die verhalen (misschien moet het wel een podwalk zijn) kan hij natuurlijk een publiek opbouwen van mensen die het mooi vinden om bijzondere dingen te horen over aparte plekken in Europa. Het kan van alles zijn: de skischans van Lillehammer, het oudste theater van Milaan en wat is de plek waar de beste acteurs van Frankrijk in Parijs samenkomen?

Ideale wereld
Uiteraard zou het hard werken zijn om een beetje publiek op te bouwen, hij zal samenwerkingen moeten zoeken met TUI, KLM, hoteleigenaren, blogs en ook moeten investeren in Google (want in de twee weken voor een vakantie gaat iedereen altijd naar dingen om te doen zoeken met redelijk vaste woorden zoals ‘attracties’, ‘leuke plekken’). Dat harde werken is prima, maar wat is het jammer dat dat niet wat gemakkelijker is. In een ideale wereld hadden Mark Zuckerberg en Reid Hoffman (bedenker LinkedIn) van het opbouwen van een publiek (en dus van een bestaan) voor kleine ondernemers een makkie gemaakt. Stel nu dat LinkedIn zou zeggen: voor drie tientjes in de maand kan je mensen met interesse in reizen gemakkelijk verzamelen en bereiken. Dat zou zoveel ondernemerschap opleveren; iedereen die maar een beetje ergens verstand van heeft, kan op die manier lekker als zelfstandige aan de slag.

Als de gids een nieuwe tour heeft ontwikkeld zou een berichtje aan zijn achterban volstaan om veel inschrijvingen te krijgen. Helaas gaat het die platforms om het binnenharken van advertentiegeld (daarom zijn de contacten die je verzamelt niet van jou en kan je niet iedereen bereiken zonder steeds te betalen) en daarvan hebben grote bedrijven nu eenmaal meer dan freelancers. Hup Substack en Mailchimp, maar jullie zijn er nog niet.  

Totdat Mailchimp en Substack perfect zijn is het gewoon nog een kwestie van volhouden om leuke podcasts en blogs te maken, een nieuwsbrief te lanceren en daarmee publiek op te bouwen. Geduld en inzet heeft onze gids trouwens voldoende want volgens mij kan hij zich geen beter leven voorstellen dan rondfietsend of rondwandelend door steden van het ene naar het andere plekje. 

Stukken beter dan kantoor!