Mijn buurvrouw is, net als ik, bezig met het uittrekken van het onkruid uit de voortuin. Ze vertelt trots over haar schoonzoon die een mooie kast voor haar maakte. Niet alleen is hij handig, maar ze vond het ook leuk om hem een beetje werk te bezorgen tijdens de Coronapandemie.

Dat was immers een zware periode want haar schoonzoon is reparateur van basgitaren en hij speelt in een band. Een vrij goede band trouwens, het is een tribute band van Abba. Onlangs speelden ze nog in een tv-programma voor coverbands waar ze de finale net niet haalden. Onterecht volgens mijn buurvrouw, maar het leverde wel een heleboel optredens op.

Haar schoonzoon is dus beroepsmuzikant en repareert basgitaren, maar als muzikanten niet optreden dan hoeven basgitaren ook niet gerepareerd te worden. Het was dus gewoon een pittige tijd tijdens de Coronaperiode, er kwam veel op de schouders van zijn vriendin en hij begon een beetje met klussen. Op YouTube vind ik een toffe video waarin hij vertelt over de Coronaperiode.

Niet vermoeien
Natuurlijk ging ik mijn buurvrouw niet vermoeien met allerlei groen-rode draden uit mijn boek, maar ik moest wel even aan Jeff Goins denken. Goins is vrij groot in de VS en hij schreef verschillende bestsellers over hoe artiesten zichzelf kunnen redden door wat basisprincipes uit de marketingwereld toe te passen. Ik heb best wat van Goins gelezen en gehoord in podcasts. Hij geeft vrij praktische tips. Goins geeft lessen aan artiesten en daarin zit bijvoorbeeld een vrij overzichtelijke oefening: creëer een product en probeer het te verkopen. Het gaat hem helemaal niet om het product zelf, maar om de aanvalsstand waarin je komt. Je neemt het heft in handen en houdt de mythe van de hongerlijdende artiest niet in stand.

Als ik de buurvouw zo hoor, redde haar schoonzoon het prima, maar was het best zwaar allemaal. Zijn dochter en hij sloegen de handen ineen, hij ging wat extra klussen doen zoals kasten bouwen en nu is het leven weer normaal.

Zou de schoonzoon van mijn buurvrouw wat met het bierviltje kunnen? Een rode draad bedenken voor zijn activiteiten, een medium kiezen om de boel te promoten en een maillijst opbouwen met klanten? Mensen leren dat het leuk is om iets te bouwen, een YouTube-kanaal waarin hij elke week een onderdeel van een basgitaar bouwt in zijn mooie werkplaats, een nieuwsbrief om een publiek op te bouwen en cursus gitaar bouwen als concreet product. Dat hij als een soort Bob Ross van de gitaarwereld aan de slag gaat. Prima plannen misschien, maar wel iets voor de lange termijn en in een crisis heb je gewoon morgen geld nodig om door te kunnen.

Terwijl ik daarover nadenk, gun ik hem ook zijn eigen pad. Zo’n Goins wil in zijn boeken afrekenen met het cliché van de artiest met honger, maar volgens mij zijn de jonge twintigers van nu sowieso vrij praktisch. Soortgelijke auteurs schermen altijd met grote omzetten en lijstjes vol tips, maar ze onderschatten nog wel eens wat mensen kunnen zonder hulp.

Misschien deed die jongen gewoon wat wij allemaal deden toen het in maart 2020 gigantisch misging. We pakten een biertje uit de koelkast, zetten een stoeltje in de tuin en gingen met onze vrouwen, vriendinnen en mannen praten over de toekomst. Wat hebben we echt nodig aan geld en hoe gaan we dat samen verdienen? Na een uurtje besloten we dat we het aankonden. Ik zei het al eerder; ritselen und regelen as a strategy….niet zo slecht….Op de site van de band kijk ik naar het programma van mei en juni. Propvol. Ik zal de buurvrouw wel even een boekje brengen.

Moet ie maar kijken wat hij ermee doet.

Avatar

Door Bas Hakker