De vijftienjarige thuis kijkt bijna geen tv meer natuurlijk, maar van Pawn Stars kan hij wel genieten. Dat kennen jullie wel toch? Het is een reality show van de familie van Rick Harrison die een winkel in Las Vegas heeft waar je naartoe gaat als je oude spullen wil verkopen. Mensen wandelen met oude boeken, klokken en handtekeningen van sterren naar binnen en krijgen een prijs. Een soort Tussen Kunst en Kitch, maar dan onsaai.

Ik snap heel goed dat hij het leuk vindt want ze hebben daar een gouden formule gevonden, een les die jullie als ondernemers ook kunnen toepassen. Die gasten combineren namelijk de wetten van de journalistiek, van de inhoud met de wetten van entertainment.

  1. De inhoud
    Dat onderhandelen in zo’n winkel heeft natuurlijk de perfecte spanningsboog. Iemand komt al binnen met een verhaal. Die oude klok hing in de kamer van zijn opa en daar kwam altijd de hele familie bij elkaar op zondagmiddagen. Nooit keek er iemand om naar die klok totdat opa en oma korte tijd na elkaar overleden en hij die klok kreeg. Blijkt het opeens antiek te zijn. Rick haalt er vervolgens een expert bij die vaststelt dat hij 100.000 euro waard is en Rick biedt 50K waarna het onderhandelen begint. Dat werk.

Mooi toch?
Je leert iets over waarom oude meuk veel waard is, ziet het vakmanschap van die expert, hoort iets over een familie en je steekt wat op over onderhandelen. Allemaal elementen met echt wat diepgang.2. De familie

2. Entertainment
Zo’n show zou natuurlijk doorbijten zijn als we niet wat zouden  meekrijgen van die familie. Zij gaan immers op een hele bijzondere manier met elkaar, het is geen happy de peppie familie die elkaar de hele tijd omarmt, maar ze mopperen een beetje op elkaar. In het begin had de inmiddels overleden vader van Rick een prominente rol, die is de zaak in 1989 begonnen en hij zat natuurlijk een beetje te mopperen op zijn zoon die het anders deed. Die rolverdeling heb je ook tussen Rick en zijn zoon Corey die in de winkel werkt. Corey biedt volgens Rick altijd teveel geld en snapt er maar weinig van. Grappig is diens vriend Chum die een beetje een domme kracht is waardoor hij constant belachelijk wordt gemaakt door Rick.

Rick Harrison en Chum

De serie werd een groot succes; in het begin keken er meer dan 7 miljoen mensen naar. Zakelijk gezien was het een gouden greep; er kwamen voor de show zo’n 70 tot 100 mensen per dag in de zaak en daarna groeide de plek uit tot een toeristische attractie. In oktober 2010 kwamen er meer dan 1000 mensen per dag en er werd flink uitgebreid qua aantal vierkante meters en er kwamen dertig nieuwe mensen bij. De winkel verkoopt ook merchandise en in juni 2011 kwam de biografie van Rick Harrison uit.

Conclusie
Een beetje flauw misschien, maar ik wil toch even naar de lessen van. Nee, je hoeft geen soap te beginnen met je kapperszaak of avondwinkel. Rick was jarenlang bezig met het op het de buis krijgen van zijn winkel en op een dag had hij ’t geluk dat er een maker langskwam, zo loopt een leven soms (en er is ook een hoop gedoe), maar het gaat erom dat je die elementen even in de gaten moet houden; de inhoud en het leuke verhaal. Je moet altijd een beetje GTST toevoegen in jouw format want anders is het gewoon niet te harden.

Want ja, daar zit je dan met jouw beleggingstips serieus de camera in te kijken.