Comedians Stefan Pop en Rayen Pandé hebben een hele leuke podcast genaamd ‘Voor de show’. Het idee van de podcast is dat de twee mannen materiaal op elkaar en op gasten uitproberen zodat ze uiteindelijk een avondvullende show hebben. Pop is sowieso altijd bezig met zakelijke vernieuwing in de comedianwereld en zijn grote voorbeeld is Andre Schulz, de Amerikaanse comedian die onlangs zijn show aan Netflix verkocht.
Wat is het businessmodel dat de New Yorkse comedian gebruikt precies? Daar is een goed verhaal over geschreven door Viren Samani op Medium met als titel ‘Het Apple’s Business Model’ van Schulz’. De basis is breken met de oude manier om door te breken via veel optreden in clubs, opgemerkt worden door een grote broadcaster om een show te maken en daarna door het hele land trekken met volle zalen. De Nederlandse variant van die loopbaan komt op hetzelfde neer; optreden in kleine zaaltjes zoals Toomler en clubs, meedoen aan een cabaretwedstrijd zoals Camaretten en via een uitzending bij de VARA vind je een landelijk publiek en dus volle zalen.
Weinig in eigen hand
Het probleem van dit oude model is natuurlijk dat je zo weinig in eigen hand hebt; je bent in elke fase afhankelijk van anderen en kunt niet direct vertrouwen op het prettige model dat je precies zo goed bent als jouw publiek bepaalt. Het Schulz-model komt erop neer dat je veel meer zelf produceert, je hebt dus geen mensen meer nodig met andere belangen. Schulz trad al tien jaar op in de comedyclubs, maar geen enkel tv-station gaf hem een kans.
Bouwen aan een team
Zijn eerste stap was het bouwen aan een team van comedians, schrijvers, video- en podcastmakers. Het revolutionaire was dat hij heel veel content gratis weggaf om er een publiek mee op te bouwen. Zo plaatste hij volledige shows op YouTube en daarmee haalde hij veel publiciteit binnen. De comedian filmde ooit zijn eigen special voor 25.000 dollar, maar er was nog geen interesse van een broadcaster waarna hij besloot om te analyseren hoe mensen naar comedy kijken. Zijn conclusie? Een uur op YouTube is veel te lang. Vervolgens bouwde hij zijn kanaal uit door heel veel kleine stukken erop te zetten. In de theaters maakte hij ondertussen de omslag naar improv (waardoor hij veel meer content had) en in 2018 en 2019 plaatste hij 125 stukjes waarmee hij zijn publiek verder uitbouwde; zijn kanaal groeide van 140 k naar 840 k.
Podcaststudio’s
In maart van 2020 was Schulz halverwege een wereldtour toen Corona losging. Schulz bouwde een studio in New York met drie podcaststudio’s, een plek voor events en veel ruimte om te editen. Met zijn team maakte hij twee podcasts en het afgelopen jaar plaatste hij heel veel materiaal op YouTube waarvoor hij niet in een theater hoefde te zijn. In totaal knalde hij 17 monologen op YouTube en hij harkte 2 miljoen views binnen. Hij beschrijft zijn succes als volgt. ,,Als je ziet dat iemand een kapotte auto heeft die in zijn auto zit te wachten, rij je door. Maar als je ziet hoe iemand zijn best doet om de auto te maken dan ga je helpen.’’ Hij doelt op zijn ondernemerschap waarbij hij alles in het werk stelt om een succes te maken van zijn loopbaan. Met al dat gerommel aan zijn auto (en vooral met de kijkers naar het gerommel) trok hij de interesse van Netflix dat hem een groot bedrag betaalde voor het uitzenden van zijn laatste show, maar wel volledig onder zijn voorwaarden.
Beetje worstelen
Als trouw luisteraar van de podcast van de ondernemende Stefan Pop hoor je hem wel een beetje worstelen met dit model. Hij gelooft er helemaal in – en terecht – maar twijfelt een beetje over het weggeven van gratis content (en door zijn succesvolle tv-programma Klikbeet is die noodzaak ook misschien wat minder groot). De reden dat het Schulz-model niet zomaar te kopiëren is, komt door het verschil in views op YouTube tussen Nederland en de VS. In de VS is YouTube veel meer een businessmodel omdat je daar een potentieel groter publiek hebt. Op YouTube verdien je immers zo’n 1000 euro per miljoen views en daardoor kan je een beetje verder bouwen; een team betalen van goede filmers en editors om je heen. In Nederland haal je echter niet zo gemakkelijk een miljoen views binnen en dus is het altijd een beetje eurootjes schrapen hier en daar. Datzelfde geldt voor podcasts waarin het aantal views neerkomt op duizenden, max tienduizenden en dan haal je dus het grote reclamegeld niet binnen. Dat ‘gratis weggeven’ om een publiek op te bouwen doet in Nederland daarom iets meer pijn dan in de VS; je kan wel iets verdienen, maar het grote geld haal je nog steeds binnen in de theaters en die zijn vooralsnog dicht.
Opbouwen publiek
Misschien is het daarom een idee voor Pop om Joe Pulizzi te gaan bestuderen die focust op het rustig opbouwen van een publiek met gratis content waarbij het ‘afrekenmoment’ pas later komt. Pop moet gewoon rustig verder bouwen aan zijn publiek via het geweldige Klikbeet, de originele podcasts met zijn vriend Rayen (elke week een halve ‘ArenA 2019’ met alleen maar echte fans) en het gratis plaatsen van content samen met zijn collega’s van Toomler. Daarmee bouwt hij immers een publiek op en als we straks lekker allemaal zijn ingeënt komt dat afrekenmoment echt vanzelf. Hij weet het al trouwens want in de laatste aflevering van 2020 speculeerde hij over een show samen met Rayen op basis van de fans die de mannen opbouwden via de podcast (en er komt nog meer aan).
Dát is het model natuurlijk; die leuke mannen hebben echt een fanschare door het intieme medium dat podcast is en die mensen komen straks naar het theater. Want dat is natuurlijk de echte waarde van zo’n podcast; jouw publiek leert jou echt kennen, worden vriend van de show. Klein advies dat Pulizzi zou geven; zorg ervoor dat je die fans van de podcast echt leert kennen. Dus organiseer straks bijvoorbeeld een exclusieve ‘voorshow’ in Toomler waar de echte fans zich voor kunnen opgeven via e-mail. Anders leg je je lot zo in handen van YouTube en de socials en weet je niet wat er met jouw publiek gebeurt. Zorg altijd dat je de baas blijft van je eigen tent!
Wat is het geheim van het Schulz en die ondernemende Stefan Pop? (check zijn filmpje met Theo Maassen waarbij niemand Theo kent). Een team om je heen bouwen, gratis content maken als voorproefje van het echte werk, zorgen dat mensen fan worden en vervolgens geld vragen voor de allerbeste content die je in huis hebt zonder dat je ook maar iets aan anderen overlaat. Ja, dan komen straks de VARA, SBS en Netflix vanzelf informeren naar de prijs voor die show van Ryan en Stefan. Waar ze dan voor betalen? Voor het publiek dat sowieso gaat kijken natuurlijk. Zo kunnen jullie als artiesten, schrijvers, coaches en journalisten dat allemaal doen natuurlijk; niet langer bandjes opsturen naar zenderbazen of boekmanuscripten naar te dure grachtenpanden mailen, maar alles in eigen beheer houden. Vraag oude artiesten zoals Gerard Cox waar ze spijt van hebben; dat ze ooit de rechten van hun spullen voor niets verkochten aan opportunisten met een leren jacky. Via content een publiek opbouwen, wat geld verdienen, een team om je heen bouwen en zelf jouw spulletjes verkopen aan het publiek. Dan kom het allemaal goed.