Fascinerend is de jongen op TikTok met een gitaar die altijd hetzelfde stramien volgt. Je ziet een meisje zitten ergens op een terras of gewoon op een bankje en de twintiger met vrolijke krullen met een gitaar wandelt op het meisje af. Hij vraagt netjes of hij naast haar mag zitten en daarna wat haar favoriete nummer is. Het leuke ventje met de krullen denkt even na en begint het nummer te spelen.
Altijd gebeurt er wel iets met het meisje: ze begint te stralen, soms lopen er tranen over haar wangen, maar het komt ook voor dat ze meezingt. Er is ook een klassieker waarin het meisje na het liedje vraagt aan de jongen met de krullen: mag ik misschien jouw nummer?

Video’s op TikTok
De jongen met de krullen heet Will Cullen, is 21 jaar en hij leerde zichzelf gitaarspelen in 2018. Hij vroeg toen al aan vrienden wat ze wilden horen. Toen hij die video’s op TikTok zette, leverde dat na een tijdje miljoenen views op. Gegrepen door het succes verhuisde hij van een klein Amerikaans stadje naar countrystad Nashville waar op straat veel talent rondloopt. Hij studeert daar trouwens Mediaproductie met de ambitie om professioneel artiest, videograaf en contentmaker te worden (wat hij al is natuurlijk). Uit de Nashville Voyager: ,,In Nashville verfijnde ik het idee door met mensen samen te zingen en te vragen ‘Hey, do you sing? Ik heb veel vrienden gemaakt en begon zelfs te daten met iemand die ik aansprak.’’

Toch even interessant: wat kan je nu van Will leren? Veel dingen natuurlijk:

  1. Een format moet simpel zijn
    Stel dat jullie dit lezen en je vertelt het vanavond na aan de eettafel aan jullie kinderen. Is het dan een ingewikkeld concept om na te vertellen? Past het eigenlijk op een bierviltje? Laten we het proberen….Een jongen met krullen die het favoriete liedje zingt van een leuk meisje. Niks mis mee.
  2. Het is oprecht
    Will is ambitieus, maar hij stond niet op een dag op met de gedachte: ik moet zeker een succes worden op TikTok. Het ging andersom: hij nam een jaar de tijd om heel veel liedjes te oefenen, om een jukebox vol topmuziek in zijn hoofd te creëren, en pas daarna zette hij er een camera op.
  3. Het refereert aan een basisverhaal
    Een van de oerverhalen in het leven is: jongen verovert meisje door iets bijzonders te doen (in alle varianten). Niet voor niets gaan bijna alle feelgoodfilms daarover: een jongen zou graag gaan daten met een meisje, maar iets staat hem in de weg, vaak zijn verlegenheid of de concurrentie. Dat overwint hij echter door zijn unieke talent te laten zien en daarmee maakt hij een connectie op hoog niveau. Je zou zelfs terug kunnen gaan naar het klassieke Bijbelse verhaal, namelijk het verhaal met de gast die naar het buitenland gaat en zijn medewerker vraagt om zijn geld te beheren tot hij terug is. Als hij terug is, blijken twee medewerkers (het zijn slaven, maar dat is zo ongezellig) het geld te hebben geïnvesteerd, maar een gozer heeft het in de grond gestopt die straf krijgt. Kortom, je moet altijd iets doen voor anderen met jouw talenten.

Toevallig sprak ik voormalig schrijver en auteur Ina Boer afgelopen week en zij schreef een leuk boek over LinkedIn. Het gaat erover wat wel en niet werkt op LinkedIn. We hadden het over balans; hoe leg je in jouw verhalen voldoende van jezelf dat het aanspreekt, maar sla je niet helemaal door in verhalen over je ziektes, kinderen en schoonmoeder?

Foto Instagram

Het antwoord is dat je altijd moet nadenken over welk probleem je oprecht oplost van mensen en voor dat probleem moet je net even iets dieper graven. Will speelt op het eerste gezicht gewoon muziek, maar hij maakt ook een connectie met zijn publiek door te vertellen; onderneem iets met jouw talent en dan komt het helemaal goed. Hij lost dus een probleem op. Je maakt meubels op YouTube, geeft rekenles aan kinderen of leert kleine ondernemers de basisbeginselen van marketing?

Bedenk altijd waar je hen echt meehelpt en daar gaat jouw content over.

Avatar

Door Bas Hakker