Wij zijn thuis een groot fan van ‘De Kijk van Koolhoven’ van de VPRO. Kennen jullie dat programma? Het is een soort college van de regisseur waarin hij elke week een ander aspect van film uitlegt; sport, horror. Dat soort zaken.. Dat filmmaker Martin Koolhoven het grootste deel van zijn jaarinkomen haalt uit lezingen in het bedrijfsleven snap ik wel. Hij kan namelijk briljant uitleggen hoe je een verhaal kan vertellen en als ze ergens behoefte hebben aan die kwaliteit dan is het wel in het bedrijfsleven.Content tilt/groenrode draad
Klassiek Joe Pulizzi like is dat je een content tilt zoekt als basis voor jouw bestaan als ondernemer, ik noem dat de groenrode draad. Je zoekt ergens naar de overlap tussen de behoefte in het bedrijfsleven en naar wat jij kan als mens. Koolhoven heeft natuurlijk veel films gemaakt, gewerkt met topacteurs en kan geweldig vertellen over hoe je een verhaal vertelt. Als je inzoomt op zijn talent en hoe je daar een businessmodel van kan maken dan zie je dat het in de kern gaat om een goed verhaal vertellen. Laatst zei hij het ook letterlijk in zijn serie: je hebt een hoofdpersoon nodig die iets moet overwinnen, iemand die dat probeert te belemmeren en een manier waarop die hoofdpersoon daarmee afrekent. Dan heb je een verhaal te pakken. De groenrode draad van Koolhoven is dus het vertellen van het verhaal; hij zet zijn talent en vertelkunst in om uiteen te zetten hoe je dat aanpakt.
Medium
Normaal gesproken begin je dan een podcast, video of blog over verhalen vertellen, maar Koolhoven kiest voor de snelweg. Via tv pakt hij veel meer bereik dan via een podcast, blog of video en dat doet hij goed. Je moet in het leven natuurlijk altijd gebruikmaken van de voorsprong die je hebt, daar is niets mis mee. In zijn tv-serie geeft hij het perfecte voorproefje op zijn lezingen in het bedrijfsleven. Steeds pakt hij een thema, de coming of age film, de sportfilm, en gaat dan uitleggen hoe filmmakers iets geloofwaardigs neerzetten. Tijdens het kijken, denken mensen uit het bedrijfsleven; dat moet die gast ook bij ons doen. Die relatie tussen de content die je maakt en het verdienmodel is natuurlijk heel belangrijk. Voorwaarde is dat jouw content van topkwaliteit is (het programma is heel mooi vormgegeven; hij loopt eigenlijk tussen de karakters door) waardoor mensen die hem boeken weten: we krijgen een topshow!
Centje verdienen
Als je Koolhoven googelt dan kom je lekker snel bij een telefoonnummer terecht dat je kan bellen om hem te boeken. Perfect funneltje toch? Koolhoven heeft natuurlijk het ideale bierviltje bedacht doordat hij zijn vak iets breder trekt dan het pure regisseren. Hij heeft het schoolplein iets groter gemaakt waar mensen naartoe komen om zijn spulletjes te bekijken. Eerst waren dat alleen de producenten die hem betaalden om zijn verhaal te vertellen en nu zijn dat ook de bazen in het bedrijfsleven. Voor hem maakt het geen hol uit; hij praat over zijn vak en hoeft niet elke baggerfilm aan te nemen.
Conclusie
Waarom werkt het nu zo goed wat Koolhoven heeft gedaan? Hij heeft gewoon, puur op intuïtie, alles goed gedaan. Als eerste heeft hij een groenrode draad gekozen waar ook echt een markt voor is. Mensen in het bedrijfsleven zijn altijd op zoek naar mensen die iets kunnen vertellen waar medewerkers iets van leren; daar heeft elk bedrijf een potje voor. Als tweede heeft Koolhoven iets gekozen waar hij echt liefde voor heeft, die gozer houdt niet een beetje van film, maar hij is film en dat zie je terug. Hij combineert vakmanschap en liefde en dat is een hele aanstekelijke combi. Het kost hem weinig moeite om alles te lezen en kijken over films en bovendien teert hij op eigen ervaring. Tot slot is er overlap tussen het publiek van zijn content en dat waar hij het echte geld mee verdient. Via zijn content heeft hij een plein neergezet van een paarhonderdduizend mensen en tussen die mensen wandelen ook de mensen die hem gaan boeken.
Perfecte case dus, alleen hij moet nog even een nieuwsbrief beginnen.