Bouwend aan Kleedkamer4 luister ik natuurlijk veel naar allerlei kenners. Als je immers een boek hebt geschreven over het opbouwen van een klantenbestand met contentmarketing dan moet je dat zelf ook in de praktijk brengen. Een tijdje terug volgde ik zelfs een cursus over communities lanceren. Er zat allemaal hele interessante informatie in en Maartje, die het geeft is echt een topper, maar na twee langere pogingen stopte ik met de cursus.
Wat miste ik nu precies…..?
Er zaten voor mij teveel wetmatigheden in. Het was te vaak: als je dit allemaal doet dan gaat er dit gebeuren en voor mij werkt dat nooit zo goed. Ik vind het tof als je een paar grote lijnen volgt en je met die richtlijnen verder een beetje kan aanklooien. Toevallig heb ik wel eens een verhaal geschreven over het nut van goeroes en daarin vertelde iemand mij dat het eigenlijk nooit werkt om zo’n voorbeeldmeneer of -mevrouw exact te volgen; jouw situatie is immers altijd anders. Hij adviseerde om het aan te pakken alsof je in een klas bij een leraar zit. Je krijgt wat materiaal mee dat zeker werkt en verder moet je gewoon zelf een beetje aanklooien. Je leert wat woorden Frans en de grammatica en daarna mag je zelf een verhaal schrijven. De wetten van contentmarketing zijn duidelijk; leuke content maken, een publiek opbouwen, maar verder moet je heel veel zelf doen. Bob Ross kan uitleggen hoe het allemaal werkt met die rivieren en bergen, maar je moet zelf gaan schilderen.
Als het anders loopt
Het grote probleem met al die wetten ook is dat je in de put kan raken als het even allemaal iets anders loopt….Vorige week had ik het toch over die drie tips van die man om je bedrijf te laten groeien? Een lijst opbouwen in een paar maanden, een product lanceren en dan verkopen….Dat was een prima gedachte qua focus, maar die 2000 mailadressen als criterium om je product te lanceren, maken mij dan weer nerveus. Als je de 2000 niet haalt dan kan je er net zo goed mee stoppen……gelul natuurlijk want als jij huizen van anderhalf miljoen euro verkoopt en je hebt vijftig mailadressen van mensen die jouw rondleidingen graag kijken dan ben je spekkoper. Het beste advies dat iemand mij gaf zonder dat hij het zelf weet, is van podcastcollega Jos. Hij zette zelf een bedrijf op van een man of dertig en dat loopt prima. Zonder de theoreticus uit te hangen is zijn ondernemersadvies altijd; doe het op de manier die het beste bij jou past want dan word je het gelukkigst. Hij weet inmiddels dat ik geen gast ben van vuistdikke strategie-PDF’s omdat daar mijn kracht niet ligt. Hij zegt altijd: Bas, knal die rode draad op dat bierviltje en ga ritselen und regelen.
Beetje publiciteit
Hoe leg ik dat het beste uit? Wij hadden met FC Mediacircus bedacht dat we wat bekender moesten worden, we groeien namelijk niet zo hard. Dan kan je allerlei strategietjes bouwen met e-mail marketing en gedoe, maar het komt erop neer dat we een beetje publiciteit moeten regelen zodat mensen ons verhaal horen. Mij viel het op dat de heren het allebei oneens zijn over de verkoop van NAC aan een internationale partij en die ruzies zijn leuk. En dus ging ik alle mensen die ik een klein beetje ken bij Op1, sportradioprogramma’s en talkshows appen met een idee. Inderdaad: als een soort redacteur. Jos vroeg hoe het ging en ik had het over: een beetje aas strooien en binnenkort halen we die vis op. Je moet daar een beetje de lol van inzien.
Gedoetje
Het leven is een gedoetje zei de helaas overleden Denker des Vaderlands Rene Gude al en veel goeroes zien in dat ‘gedoe’ een businessmodel. Ze reduceren de onzekerheid tot een paar simpele wetten die ze verkopen als kennis. Maar dat is vaak allemaal gelul omdat je het uiteindelijk toch zelf moet doen. Ja, als je een bal eerst goed aanneemt dan kan je hem beter doorpassen, maar die theorie gaat die pass niet geven. En daarom gebruik ik de metafoor van het bierviltje waar je de grote lijnen opschrijft, maar daarna moet je zelf je maillijst uitbouwen met goede content en de producten bedenken en verkopen.
Zo zal het ook gaan met Kleedkamer4. Ik blijf journalistieke verhalen schrijven over media en marketing, ga reclamebureaus, uitgevers en freelancers helpen met contentmarketing, maar die klanten komen niet vanzelf. Ze zullen mijn verhalen op LinkedIn misschien leuk vinden, maar ik kan hen/jullie pas overtuigen door ze te spreken op congressen of op andere plekken en zal ze moet verleiden met een boekje, een leuk telefoontje of een goed verhaal op Zoom. Zo werkt ondernemen nu eenmaal en als ik dat niet leuk zou vinden, moet ik lekker op een redactie in Hoofddorp saaie verhalen gaan tikken over Dries Roelvink en Patricia Dinges.
En dat zal ook mijn antwoord zijn op de vraag van de aardige opdrachtgever bij het reclamebureau of ik volgende keer wat theorie kan bespreken. Ja hoor, geen probleem; ik zal de wetten van Joe Pulizzi, Marcus Sheridan, Aartjan van Erkel, Ann Handley en anderen met plezier uitleggen. Maar ik zal altijd eindigen met het uitdelen van een bierviltje waarop ze moeten schrijven wat de groenrode draad is van hun eigen verhalen.