In de vakanties van de jaren tachtig gingen wij altijd naar de camping in Frankrijk. Het was een dag of twee rijden en dus moest je op de achterbank wel iets te doen hebben tijdens de autorit. In de aanloop van die dag in juli maakte ik dan altijd verschillende bandjes voor mijn Sony-walkman met liedjes uit de Top 40 en mijn ouders kochten een paar ‘Boings’ voor me. Dat was de dikke vakantieversie van verschillende voetbalstriphelden als Rob van de Roovers, Roel Dijkstra, Sjakie en de Wondersloffen en nog een paar van die gasten.
Hoog en ver
Als ik op internet zoek naar Boing dan herken ik de foto’s van topwedstrijden die op de voorkant van zo’n bundel stonden. Mijn vriend Niels (hoi Stefanie, top dat je dit leest) was ook een voetbalstriplezer en ongetwijfeld roepen we, puur uit nostalgische overwegingen, tijdens het aanstaande bezoekje aan een Leidse kroeg nog wel eens: ‘de specialiteit van Jan Kar, hoog en ver’.
Boing-gevoel
Waar het om gaat is dat in jouw content altijd een beetje het Boing-gevoel moet zitten. Zo’n Boing is in de basis gewoon vergeeld papier met wat tekeningen, maar het gaat om het gevoel dat erachter zit, om de tweede laag. Het gaat erom dat je door die Boing en die walkman terugdenkt aan de zomers van de jaren tachtig. De verwachtingen op die achterbank. Hoe zou de camping er uitzien? Zouden er nog leuke kinderen zijn? Dat je in een podcast, video of blog sfeer moet brengen die de lezers of kijkers doet wegdromen, iets wat verder gaat dan alles wat je ziet of hoort. Je moet mensen een soort wereld geven waar ze over kunnen dromen. Het Boing-gevoel meegeven.
De Huismeester
Bij de Dick voor Mekaar Podcast (over Feyenoord en het leven) kunnen ze dat bijvoorbeeld goed. Makers Martijn, Sjoerd en Michel vertellen hoe ze bij De Huismeester in Rotterdam zitten, ze plaatsen op internet een fotootje van de tafel en als luisteraar krijg je daar dan een bepaald gevoel bij. Tijdens de finale van Feyenoord waren ze bijvoorbeeld in Tirana (zie foto) en toen zaten ze ’s nachts aan een tafel in een vaag hotel met de ‘bestsellerschrijver’, de ‘international football writer’ en de niet-voetbaljonguh (ook bijnamen helpen mee aan het Boing-gevoel). Jongens onderweg met wat te drinken in hun handen, pratend over voetbal en het leven. Je luistert ernaar en ziet die gasten daar zitten.
Toevallig belde iemand mij op van de week, een zelfstandig product designer uit Delft. Hij had in het AD mijn verhaal gelezen over contentmarketing & het bierviltje en wilde mij wat vragen stellen. De belangrijkste was: hoe begin ik eigenlijk met contentmarketing? Ik vertelde dat hij bijvoorbeeld blogs zou kunnen schrijven over de manier waarop allerlei producten die wij dagelijks gebruiken zijn bedacht; een afwasborstel, iPhone, broodtrommel, dat soort dingen. Hij zou dat natuurlijk kunnen opschrijven in blogvorm, maar hij kan ook een beetje Boing-gevoel toevoegen.
Stel dat hij een ruimte inricht in zijn kantoor met allerlei spullen, hij doet een blauwe uitvindersoveral aan en zo’n bril die we altijd bij scheikunde op hadden. Elke week maakt hij vanuit zijn uitvindershok een video over zo’n product dat in die ruimte staat. Dan overstijgt de sfeer die hij schept de content en dat geeft je een extra reden om te kijken.
Hoe moet je dat Boing-gevoel erin brengen? Dat vereist wat voorstellingsvermogen, verplaatsen in de lezer, kijker of luisteraar. Je moet buiten de gebaande paden denken en een sfeertje scheppen. Iets vertellen over de locatie waarin je zit, een beetje privéverhalen delen. In de podcast FC Mediacircus zetten we in het draaiboek altijd iets persoonlijks en ik probeer bij de mannen vooraf ook een beetje te vissen; een nieuwe bbq, lopen met de hond, een bekeken hockeywedstrijd. Het draagt er allemaal aan bij dat een show iets meer impact heeft dan alleen de inhoud, als een geslaagd feestje waar je met liefde aan terugdenkt.
Misschien helpt het om eens na te denken over jouw Boing-gevoel.