Een of twee keer per week maak ik een wandeling met mijn zoon. We doen altijd hetzelfde rondje omdat daar de goede Pokémon zitten en het ook wel lekker overzichtelijk is. Langs de eend met de bijnaam van een onaardig iemand, het lelijke huis dat lijkt op een bunker en de weg met de drie bruggen.

Omdat hij een keertje zei ‘zit je lekker in je interviewmodus, pap?’, probeer ik het aantal vragen te minimaliseren. Hij is nog geen groot prater, maar soms babbelt hij er vrolijk op los en een dag later is hij ook wat stiller. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit, als er iets speelt dan hoor ik het tijdens die wandelingen.

Lelijke gordijnen
Vlak voordat we weer thuis zijn, passeren we altijd een groot nieuwbouwhuis. Het is zo’n huis als ‘de villa voor vier personen XL’ op een bungalowpark in het luxe segment; alles modern, maar met lelijke gordijnen. Het is verleidelijk om een stukje ‘oprijlaan’ mee te nemen, scheelt een meter of tien, maar toen ik dat per ongeluk een keer deed, kreeg ik geweldig op mijn kop. ,,Dat kon ik echt niet maken, dat was toch eigendom van die mensen en dan ging ik daar gewoon overheen lopen”. Sinds hij daarover begon, snij ik op sommige dagen expres dat stukje af. Het is mijn manier om iets te zeggen hoewel ik niet precies weet wat…


Ik ben al een paar keer begonnen met het boek van marketingcoach Laura Babeliowksy dat heel uitdagend ‘Het geheim van 100.000 euro per jaar’ heet. Zij legt freelancers uit hoe ze van hun business echt een bedrijf kunnen maken. Met die opportunistische titel heb ik verder niks, maar haar verhaal is confronterend. Ze vertelt hoe je van uurtje factuurtje met jezelf als middelpunt kan gaan naar een ‘echt bedrijfsmodel’. Het zijn de stappen die ikzelf zou moeten maken, maar die mij ook uit mijn comfortzone zouden brengen (omdat je wat commerciëler moet worden). Als een bezoekje van Bram Krikke aan Urk.

Afstapen uurtje factuurtje
Als eerste moet mijn e-maillijst groter van Laura en ik moet concrete producten lanceren die een probleem van de doelgroep oplossen. Ik ben dan ook begonnen met een uurtje gratis contentmarketingles (waarvoor je je hier kan opgeven), maar daarna volgt natuurlijk een klasje in een Utrechts theater met een bierviltje. Dan kan je niet alleen hier lezen hoe het zou moeten, maar het ook – met een beetje hulp – in de praktijk brengen.

Ze zegt in het boek (tegen mij, tegen mij): natuurlijk heb je een prima leven zonder zorgen, maar als je mensen echt verder wilt helpen, moet je de pijn opzoeken, een beetje koud water in het warme bad doen. Check maar eens de interviewtechniek van Maxim Hartman). Het doet even pijn, maar het levert meer op.

Afsnijden
En dat is natuurlijk wat ik mijn zoon stiekem wil vertellen door dat afsnijden. Zo’n wandeling is comfortabel, je weet wat je kan verwachten, maar zo zal het leven niet altijd gaan. Soms heb je bepaalde ambities en om die te realiseren moet je een stukje afsnijden, even iemand te vriend houden of ergens een glas wijn drinken in een zaaltje met mensen die je niet mag. Datzelfde geldt dus ook voor een publiek opbouwen met contentmarketing; daar zijn geen simpele rondjes van een paar kilometer voor. Nog een keertje zal ik afsnijden, maar dan loop ik weer normaal hoor!

Avatar

Door Bas Hakker