Niet zo lang geleden hoorde ik een podcast van Neal Petersen die Marieke Derksen interviewde. Hij is de eigenaar van FC Afkicken, het online voetbalmediabedrijf dat grote ambities heeft en zij is de eigenaar van de uitgever van sportboeken zoals die van Kieft en Gijp. Ze vertelde over de beginperiode van de uitgever en dat deed ze met een soort verlangen; dat aanrommelen was eigenlijk de leukste periode. Ooit zag ze een sportboek liggen in een winkel in Ierland en dacht: dat soort boeken zou ik wel willen uitgeven. Sportboeken die ook te lezen zijn door mensen die niet alleen maar bezig zijn met 4-4-2 en knijpende backs. Er kwam geen groot strategisch aanvalsplan, maar op een dag zei de bevriende schrijver en mede-uitgever Michel van Egmond; ik ben bezig met het volgen van René van der Gijp, dat zou wel eens iets kunnen zijn
Met aanrommelen bedoelt ze dat alles voor het eerst moesten uitzoeken; wat gaan we betalen aan de auteur, hoe krijg ik de boeken bij de boekhandel en wat doet eigenlijk precies het Centraal Boekhuis. Op een dag zei iemand: laten we meedoen aan de NS Publieksprijs. Ze had geen idee wat het was, maar zei: okay, gewoon doen. Aanrommelen dus, sommige mensen hebben er talent voor.
Het gaat niet om mij, maar ik moest aan Kleedkamer4 denken natuurlijk. De afgelopen maanden zijn we met een podcast begonnen, meer blogs gaan schrijven en ben ik heel druk aan het schrijven aan een boek over contentmarketing voor beginners. Bovendien probeer ik overal iets te vertellen over onze ambitie; dat we een plek willen zijn waar je moet zijn als je als artiest, ondernemer of freelancer om iets te leren over contentmarketing. Waarom? Zodat je namelijk een bestaan kan opbouwen als zelfstandige waarmee je nog wel drie crises vooruit kan. Het belangrijkste doel op dit moment is het opbouwen van een publiek en dus regel ik wel eens ergens in een winderige uithoek een interview, doen we mee aan een podcastaward en schrijf ik een blog over hardlopen waarin ik soms iets kan vertellen over Kleedkamer4. Het is allemaal geen Jeroen Pauw of Jinek, maar je moet ergens beginnen.
Dat lijkt allemaal een heleboel aanrommelen en dat is het natuurlijk ook, maar er zit wel degelijk een enorme ambitie achter al dat ‘gedoe’. Mensen stellen bijna geen vragen, maar wat als iemand de HRM-/kappersvraag zou stellen waar we over 5 jaar staan dan zou ik dat wel weten; Kleedkamer4 is een mooie plek ergens in Utrecht waar altijd wel aanrommelende podcastmakers, blogschrijvers en videomakers te vinden zijn die werk hebben. Ze werken aan de meest geweldige contentformats voor grote bedrijven en organisaties; videoseries, boeken en podcastformats met Kleedkamer4 als aannemer. Ook is er een plek in die ruimte waar startende ondernemers voor een relatief klein bedrag les krijgen van ervaren makers en marketeers in de beste contentstrategietjes (geen zin om die puntjes op te zoeken). Verschillende mensen in vaste dienst helpen om de droom van jonge ondernemers waar te maken; mijn broer is het hoofd van de podcastmakers, mijn zus zorgt dat iedereen enthousiast wordt ontvangen en mijn vrouw is mede-eigenaar en de grote regelaar.
En weer terug naar de realiteit want in mijn hoofd ontrolt zich steeds meer de manier om die ambitie waar te maken. Het begin ontleen ik aan mijn held Joe Pulizzi en dat is vooral een kwestie van publiek opbouwen; Kleedkamer4 kan alleen maar groot worden met een enorme achterban van mensen die onze boeken, nieuwsbrieven, blogs en podcasts tot zich neemt. We leveren nu alleen maar kennis, geven alles weg wat ik in 20 jaar journalistiek en vier jaar contentmarketing heb geleerd. Dat lijkt rommelig, maar het is eigenlijk heel simpel; het gaat nu alleen om publiek opbouwen voor Kleedkamer4. Jullie moeten ons allemaal gaan lezen en beluisteren en bij de club komen. En ja, als jullie dan eenmaal een beetje fan zijn dan gaan we vanzelf allemaal dingen bedenken waar jullie voor willen betalen. En ja, dan zal het ook allemaal nog veel meer gedoe voor ons met panden huren, mensen aannemen en jaarrekeningen deponeren en zo. Voordat het serieus gaat worden, zou je dit allemaal ‘aanrommelen’ kunnen noemen, maar ja: er zijn nu eenmaal mensen die dáár juist heel gelukkig van worden. En daar ben ik er eentje van net zoals Marieke.