Dit is het verhaal over het ontstaan van FC Mediacircus, een podcast over sport en media. Hoe Robert Maaskant, Jos Govaart en ik in en paar weken tijd een podcast uit de grond stampte waarmee we Nederland gaan veroveren. John de Mol, hier komen we aan…

Van alle dingen in het leven is luisteren of kijken naar mannen of vrouwen die over sport praten bijna het leukste wat er is. Mijn hele leven hou ik van sport kijken, maar ik heb ook altijd van media gehouden, heb er zelfs een studie in gedaan. Altijd keek ik naar VI en Studio Voetbal en sinds een jaartje of drie luister ik ook naar alle sportpodcasts die er maar te vinden zijn. De vakjes van ESPN, de NOS Voetbalpodcast, Kick Off van de Telegraaf, De AD Voetbalpodcast, de Formule 1 Podcast, het Sportforum van Langs de Lijn, Rode Lantaarn, FC Afkicken en – de beste – De Dick voor Mekaar Podcast.

De ruzie van de Jeroenen
Als je zo’n kijk- en luisterpatroon ontwikkelt dan beginnen de mensen in de podcasts een karakter te krijgen en dan ga je echt meeleven. Op wie zal Maarten nu weer eens boos zijn, Willem Vissers zal daar wel een theorie over hebben, hoe gaat het met de broer van de presentator van de Telegraaf Podcast die bij ING werkt, hebben Jeroen en Jeroen weer een keertje ruzie bij de NOS en vooral: hoe gaat het met Sjoerd op Tinder?

De frikandel onder de voetbaljournalisten
Al die podcast en sportpraatprogramma’s geven mij een soort rust, maar ik miste iets. Iemand die deze gekte met mij deelt, een medestander, een vriend in oprichting die mijn theorietjes over sport en media zou delen. Thuis hebben ze namelijk niets met de opmerking: ‘Maarten had het weer eens gehad met Bas Nijhuis’. Ik zocht iemand die ook kan denken in terminologie als: ‘de frikandel onder de voetbaljournalisten’, ‘een Brugginkje doen’ of ‘de tijger op de tak’.

En dus dacht ik: er moet een podcast komen over sport en media. Meta-alarm inderdaad; pratende mensen over pratende mensen. Maar ja, ik heb verder geen vrienden die deze gekte delen. Maar wacht even….. Ik schrijf natuurlijk veel over media en marketing; zouden daar geen gezonde sportmediafreaks rondlopen? Van wat interviews kende ik Neal Petersen van FC Afkicken en beetje en bij een bak koffie vertelde ik over mijn plannen. Ik zou iemand gaan zoeken met wie ik het kon maken en dan zouden we verder kijken. En zo kwam ik uit bij Jos Govaart, baas van een PR-bureau, aardige gast en een enthousiast twitteraar over voetbal.

Proefshow
Ik ben niet zo’n doorpakker, hou altijd van de fase dat je over iets nadenkt en dus appte ik hem een tijdje later en hij was eigenlijk direct enthousiast. Maar goed, het moest er toch eens van komen en een maand of twee geleden namen we een proefaflevering op. Het geluid was een beetje krakerig, het format niet zo stevig nog met honderden rubrieken, maar we hadden er lol in. Wij hadden destijds het idee; je maakt zo’n show voor de grote podcastuitgevers zoals Dag en Nacht Media, Tonny Media, VI of FC Afkicken.

Ik stuurde het ‘bandje’ langs al die partijen waar ik mensen een beetje ken (en nog een categorie eronder), maar er gebeurde niks. Blijkbaar vonden ze het ruk én er is ook wel iets anders aan de hand in de podacstwereld; iedereen is druk met het optuigen van podcasts voor BN’rs. Dat zag ik zonder cynisme hoor want ik snap het goed; zo’n podcast een beetje leuk optuigen met een goed logo, een openingstune en distributie is best prijzig en als je wat wilt verdienen dan kun je beter met Paul de Leeuw of Teun & Gijs aan de slag; zij hebben immers al een publiek dus je weet zeker dat je in de Top 100 van Spotify en iTunes komt (en dan ben je al een heel eind). Maar ja, ik schrijf stukjes over media en Jos is de baas van een PR-burau, we zijn nog geen talkshowtafelmateriaal (hoewel Jos over alles een mening heeft). Bij Tonny Media zeiden ze het ook gewoon eerlijk; we doen alleen BN’rs, anders moet je dokken (en dat is duur).

Maand leuren
Alleen Neal Petersen van FC Afkicken bood een kleine opening. Na een maand of anderhalf leuren via de app zei hij; ik wil het wel doen, maar dan moet je wel Robert Maaskant erbij zetten; man met een mening, komt uit de voetbalwereld en heeft veel media-ervaring). Dat vonden wij – inmiddels een team aan het worden – wel een leuk idee. Iemand met wat meer inside informatie erbij én bekendheid zou ons wat meer power geven. Neal regelde een Zoom-afspraak, er kwam een appgroepje en we zouden een show gaan maken. Neal zou de productie regelen en we prikten een datum, iedereen had er zin in. In de Zoom-afspraak hamerde Robert al op een echte trainers- afspraak; we moeten wel echt aan de slag en er niet te lang over filosoferen dus meteen opnemen. Er kwam een eerste afspraak om op te nemen op het kantoor van Jos….Maar die zegde Neal af en dus werd het een weekje later. Het draaiboek lag al klaar toen een dag van te voren Neal mij belde. Hij stelde de vraag of die afspraak wel moest doorgaan want FC Afkicken zou de show niet kunnen produceren, simpelweg te weinig mensen om het goed aan te pakken. Fair enough. Een beetje laat, maar wel een eerlijk verhaal verder. Of ik even met de heren wilde overleggen wat we zouden moeten doen. Dat overleg was kort. Ze zeiden allebei; wat een gelul, we gaan het gewoon doen, de afspraak gaat door.

Er toen kwam er van alles op gang, de lijstjes met dingen te doen konden in de prullenbak, we moesten het gewoon doen.

Just do it
Jos had toevallig een kleine studio op kantoor waar we wel terecht konden. Het draaibroek lag er al, Thuisbezorgd werd geregeld en dus namen we een uurtje op in Rotterdam. Maar ja, dan heb je nog niks natuurlijk. Jos heeft wel een designer bij hem werken dus die regelde een leuk logo en hij organiseerde ook dat de podcast te luisteren is via de vaste podcastkanalen. Ik had wat contact met Sjoerd die de podcasts voor VI maakt en bij de Dick voor Mekaar Podcast zelfs een rolletje heeft in het programma als ‘Skiete Sjoerd’ (lang verhaal; iets met de PSV Podcast). Hij zou al wat gaan doen via het marketingbureau waarvoor ik werk dus ik appte hem; kan je voor weinig een begintune maken en een uurtje produceren. Dat kon hij wel en dus hadden we in een dag of drie: een begintune, distributie, een logo en een vaste producent die ook nog eens meedenkt me ons. Ondertussen kreeg Jos de smaak te pakken en kocht hij compleet Bax leeg.

Breda uit, goed te doen
En zo ontstond FC Mediacircus en nemen we vandaag deel 6 op; vaste opnameplek is Breda (handig voor de mannen, voor mij een kwestie van een goed OV-fietsabo) en Skiete Sjoerd zorgt ervoor dat we kort na de opnames live verschijnen. Wat ik maar wilde zeggen met dit verhaal; dat je misschien van nature in de afwachtstand zit als mens (zou persoon X het leuk vinden?), maar dat dit heel ouderwets is. Je kan namelijk met een kleine beetje ondernemerschap heel veel doen. En ja, dan moet je luisteraar voor luisteraar gaan veroveren zonder te profiteren van het vaste publiek van VI, FC Afkicken en de rest, maar je hebt wel een groot voordeel. Alles wat we maken is immers van onszelf en dus kunnen we via ‘Vriend van de show’ wat adverteerders zoeken en houden we alles in eigen hand (Joe Pulizzi en Cor Hospes zouden trots op ons zijn). Wat daarvoor nodig is? Een beetje ondernemerschap in je team (thanks Jos), volharding (super Robert) en vooral heel veel plezier in het maken.

Niks mis mee, zou Gijp zeggen.