Wees goed voor je fans zoals de mannen van VI Vandaag & Aaf en Marc Marie
Als je een publiek gaat opbouwen met jouw blogs, video’s of podcasts moet je een groep fans opbouwen. Wil Michels heeft daar een heel goed boek over geschreven: Fanstrategie heet het. Dat is bedoeld voor bedrijven en merken, maar het werkt ook prima voor jullie als kleine ondernemers en freelancers.
Contentmakers met een grote fanschare, wat is daar een goed voorbeeld van? De mannen van voorheen Veronica Inside die een paar week begonnen zijn met de dagelijkse talkshow VI Vandaag. Als zij een boek omhoog houden, vliegt het de winkel uit, als zij aan kijkers vragen om te stemmen voor een prijs dan doen ze dat en als zij een paar onderbroeken te verkopen hebben dan kopen de mensen die.
Wil Michels zegt het wel mooi: ga niet als een wilde op zoek naar nieuwe fans, maar focus op een kleine groep bijna fans en maakt echt contact op emotioneel niveau met die mensen. Natuurlijk zijn de mannen van VI soms lomperiken, maar ze hebben altijd heel dichtbij hun achterban gestaan. Ze betrekken de lezers met vragen in de show, Johan rijdt naar West Delfzijl als daar een nieuwe kantine te openen is en Gijp weet altijd de perfecte toon te raken als een fan hem op straat aanspreekt. ‘Tuurlijk, ouwe reus’. Doordat die mannen precies zeggen wat de doelgroep niet zegt, maar wel denkt, voelen mensen zich echt verbonden met de mannen. Natuurlijk hebben ze ook gewone kijkers, zijn er ook mensen die gewoon even kijken, maar er zijn ook mannen die als laatste wens hebben om nog een keer naar Gijp en consorten te kijken in een studio. Ze hebben het idee dat die gasten er zijn voor ze.
Marc Marie
Weet je wie dat ook goed kunnen? Marc Marie Huijbregts en Aaf in hun podcast Marc Marie en Aaaf vinden iets. Zij zitten echt bovenop de luisteraar, nemen hen zeer serieus. Zo hebben ze een soort Mona-achtige rubriek waarin mensen echt een probleem insturen. Zo van: mijn man stinkt uit zijn mond, hoe zeg je dat op een nette manier? Of: hoe zeg ik netjes dat mijn familie niet kan aanschuiven bij het kertstdiner. Zij besteden echt aandacht aan die vragen waardoor de fans van de show nog meer fan worden.
Wil Michels zegt dan ook: een goede fanstrategie heeft als basis het bouwen aan een emotionele band met de achterban. Hoe doe je dat met een vriend? Je gaat eerst een paar keer tennissen, daarna eens goed op stap en zo bouw je de relatie langzaam uit. Zo zou je je ook als maker moeten opstellen natuurlijk; direct vanaf het begin de mensen die jou intensief volgen zeer serieus nemen; vraag eerst eens wat ze van het programma vinden, bespreek die reacties en maak misschien wel een programma speciaal voor de fans. Misschien kan je dan na een paar maanden eens een bak koffie met ze drinken en weer een paar maanden later is er een besloten fandag. En ja, als je dan hen zo serieus neemt dan komt er een moment dat je echt wat spulletjes aan ze kan verkopen. Of het nu leuke onderbroeken zijn, een boekje of een aardige cursus.