Alles was goed aan het fragment uit een interview met de leden van Nirvana dat Raven van Dorst een tijdje terug liet zien in Zomergasten. We zagen de piepjonge bandleden van de succesband ergens bij een meer staan. Twee van die gasten waren bezig aan een serieus verhaal en ondertussen zat Kurt Cobain onder een soort regenjas van stripfiguren met zijn hoofd. Blijkbaar waren ze net doorgebroken en ze vertelden hoe belangrijk het is om als fans ook eens een ander bandje te proberen. Dus niet altijd voor de grote namen gaan, maar ook de kleine garagebands luisteren. Ze vonden dat een taak van het publiek, maar ook van de platenzaken. Voor Raven was bijvoorbeeld de lokale platenzaak van Maassluis belangrijk want die deed dat precies op die manier.
Probeer dat ook eens, zei dei platenzaakbaas.
Ik moest denken aan High Fidelity waarin de hoofdpersoon die dezelfde functie heeft, maar ook aan Spotify dat zo’n rol heeft. Wie is er leuker? Een gast achter de toonbank of Spotify?
Qua Spotify lijkt het allemaal mooi. Want inderdaad adviseert het platform wel eens een bandje dat past in jouw genre en bovendien zijn er lijsten waarin het nieuwe muziek bundelt. Het was de belofte van internet dat juist de kleine spelers – beginnende bands, startende schrijvers, onbekende makers – groot zouden worden via internet. Dat heet ‘the long tail’ en het bleek al snel een soort illusie te zijn. In het boek van de slimme Anita Elberse staat beschreven hoe de grote merken alleen maar groter worden door internet en de kleine kleiner. Grote uitgevers en grote merken hebben zoveel belang bij het in stand houden van de status quo dat klein het bijna altijd afleggen. Dat is helemaal niet erg en volkomen normaal, maar wel handig om te weten.
Status quo doorbreken
Noem mij een romanticus, maar ik geloof erin dat alleen mensen die status quo kunnen doorbreken. Hoe? Door een beetje creatief te zijn zonder hele grote marketingbudgetten. Dus wat doe je als je net een geweldig boek hebt geschreven, briljante workshops wil geven of een app bent begonnen voor babysitters (dat werd tijd)? Dan focus je volledig op de doelgroep en ga je ze allemaal overtuigen van jouw briljante product. Laatst sprak ik iemand die een geweldig ‘reclamebureau’ heeft opgezet. Hij zei: voor ons was het simpel, we mikten op de 50 grootste adverteerders van Nederland. Toen we hen allemaal gebeld, gemaild of gesproken hadden, wisten we of we bestaansrecht hadden. Natuurlijk moet je met jouw boek, bandje of workshop direct het publiek benaderen via workshops, video’s en nieuwsbrieven, maar vergeet ook niet de tussenpersonen. De lokale boekhandel, platenbaas of aanbieder van workshops heeft wel degelijk nog een functie. En als ze jou een aardige gast of aardig meisje vinden dan knallen ze die platen echt nog op de toonbank hoor.