Tip van Neal: Elke podcast heeft een eigen businessmodel (deel 1)

Neal Petersen, founder van sportmediabedrijf FC Afkicken, had wel een interessante analyse toen we hem spraken voor FC Mediacircus. Bij Afkicken maken ze meerdere podcasts en Neal vertelde dat de manier om geld te verdienen per podcast verschilt. Dus het kan voorkomen dat je met een podcast voor Ajax-supporters elk jaar drie fandagen organiseert terwijl je met een podcast over wedden op sportwedstrijden veel meer aan advertentiegeld verdient.

Het is een visie die helemaal past bij die van contentmarketinggrondlegger Joe Pulizzi. Hij leerde dat toen hij zijn eigen bedrijf opzette wat later het ‘Content Marketing Institute’ is geworden. De bedoeling was destijds rond 2007 om voor grote bedrijven campagnes te ontwikkelingen, maar dat liep een beetje anders. Dat bedrijf liep helemaal niet zo goed, maar er kwamen wel heel veel vragen binnen over hoe dat contentmarketing eigenlijk precies werkt. En toen is hij dat aan mensen gaan leren. Sindsdien draagt hij uit dat je altijd eerst moet focussen op een publiek opbouwen en daarna volgt het geld verdienen op basis van de vragen van dat publiek.

Wat dus essentieel is voor makers is dat je jouw publiek goed kent. Daar moet je vanaf het begin bovenop zitten. Neal vertelde dan ook dat hij per podcast tegenwoordig een eindredacteur heeft, een verbindingspersoon tussen publiek en makers. Belangrijk, want als je niet blijft maken waar behoefte aan is dan kan je de bovenstaande theorie direct in de prullenbak smijten. In de old school media doen ze natuurlijk ook marktonderzoek, maar het probleem is dat je het dan achteraf pas weet of je goed bezig ben. Dat voorkom je door zo’n eindredacteur die onderdeel uitmaakt van de doelgroep en tegelijk bovenop de show zit.

Hoe zou dat dan precies gaan in de praktijk? Nou ja, het is maar een voorbeeldje….Bij FC Afkicken maken ze FC Buitenland, een podcast over de grote buitenlandse voetbalcompetities. Daarmee bouwen ze misschien wel een publiek op van mannen en vrouwen van een jaar of dertig die het leuk vinden om wedstrijden te bezoeken. De eindredacteur constateert die behoefte en er wordt contact gezocht met een aanbieder van sportreizen. Die aanbieder wordt sponsor van de show en elke week bellen ze als soort van reclameblok met iemand die alle stadions afreist en daarover aardig kan vertellen. Elke geboekte reis via de podcast levert een bedrag op voor de makers. Bij de Cor Potcast kan dat mogelijk heel anders gaan. Die jongens hebben misschien wat meer een publiek van hoogopgeleide dertigers en veertigers die echt fan zijn van de makers zelf. Dan zou je wat meer kunnen denken aan een theatershow of een leuke voetbalboekenclub.

Ja, tijden zijn echt aan het veranderen in de media. Jarenlang was het overzichtelijk; je maakte een tijdschrift, website of een tv-programma, verkocht wat reclameruimte eromheen en verdiende je een slag in de rondte. Aan de kleiner wordende auto’s op het Mediapark zie je dat deze goudmijn aan het opdrogen is. Hiervoor in de plaats werken alle uitgevers en andere makers volgens de wetten die Joe Pulizzi zo goed heeft benoemd; een goed format maken, publiek opbouwen, onderzoeken waar jouw publiek behoefte aan heeft en dat aanbieden. Benieuwd hoe dat zal lopen bij FC Mediacircus? Daarover meer in deel 2. 

Site Footer