The Passion Economy Tapes (3): hoe worden mensen fan van jouw verhalen?
Als je via contentmarketing een publiek gaat opbouwen om wat spulletjes aan te verkopen, is het handig om alvast na te denken hoe je ervoor zorgt dat mensen fan van jou worden. De mensen die jou net kennen zullen eerst wat van je gaan luisteren of van je lezen, daarna zullen ze nog meer materiaal over je verzamelen en uiteindelijk zullen een beetje fan van je worden. Dat is niet altijd nodig om iets van jou te kopen – een potloodje of een pennetje koop je gewoon bij de boekhandel waar je langsloopt – maar als het een iets grotere aankoop is die je dat graag bij een partij die je vertrouwt.
Hoe zorg er als ondernemer voor dat je een groep fans om je heen verzamelt? Voordat we even de literatuur induiken is het altijd goed om daar logisch over na te denken want marketing is vaak geen hogere wiskunde, maar hogere logica. Waar waren jullie vroeger fan van en wat deed hij of zij om jouw fan zijn te verdienen? Ik was vroeger fan van Doe Maar bijvoorbeeld en dat had natuurlijk alles te maken met de persoonlijkheden van Henny en Ernst, maar vooral met de antwoorden op vragen in hun muziek. Je zat middenin een periode waarin je dacht: hoe werkt dat eigenlijk precies met meisjes? En zij leken daar wel de weg te weten. Als je er dieper over nadenkt, hebben de mensen waar je fan van wordt vaak dezelfde twijfels als jij, maar hebben zij vaak een oplossing gevonden voor jouw probleem. Jouw probleem is dat je graag profvoetballer zou willen worden, maar geen route hebt gevonden om dat voor elkaar te krijgen. In plaats daarvan heeft Messi dat traject voor jou afgelegd en hij kan erover vertellen waarom het hem is gelukt zonder jou te beledigen. Je moet trouwens wel altijd opletten dat zij ook simpelweg meer talent hebben en misschien geen goede leraar zijn. Het hoeft niet altijd jouw strijd te zijn waarin jij je herkent, maar ze maken wel een klik met jou door hun verhaal te vertellen.
De fans van Boef
Ik vind Boef altijd wel een goed voorbeeld van iemand met veel fans. Hij rapt natuurlijk veel over zijn achtergrond; geboren in een achterstandswijk in Parijs, zijn vader in de gevangenis en zijn moeder aan de drank en het Nederlandse gezin dat hem leerde wat liefde was. Fans zullen zich herkennen in zijn levensverhaal, de meeste mensen groeien immers niet op als Johnny de Mol, maar worstelen met hun achtergrond waarmee ze moeten dealen om succesvol te zijn. Als fan luister je zijn muziek, je herkent de oprechtheid en daarna luister je eens een interview waarin hij zijn hele levensverhaal vertelt. Vervolgens kijk je eens naar zijn film op Videoland en zo begin je steeds meer fan van die gast te worden. De klik ontstaat als hij je nieuwsgierig maakt. Dat maken van die klik lukt alleen als hij zich kwetsbaar opstelt. Wat ik zei: zijn stappen zijn interessant als je er iets kan uithalen voor jouw echte leven. Mijn zoon is altijd heel erg geïnteresseerd in Dylan Haegens; welke stappen deed hij om zijn YouTube loopbaan op te bouwen? Ik heb trouwens onlangs een verhaal geschreven over goeroes en je moet wel een beetje opletten met die claims in de categorie ‘als je dit doet krijg je ook succes’. Je kan natuurlijk die tips wel overnemen, maar veel beter focus je op dat waar je invloed op hebt; je kan wel leren gitaar spelen, maar of je ook de O2 Arena volspeelt, staat niet vast.
Superfans
Maar hoe maak je als contentmaker die connectie met jouw publiek? Pat Flynn van de Smart Passive Income Podcast heeft daar een compleet boek over geschreven; superfans. Hij geeft zes punten die helpen om fans te maken van jouw volgers:
1. Laat publiek meedoen. Dat kan op allerlei manieren natuurlijk; laat ze stemmen, organiseer behind the scenes en stel vragen die je behandelt in het programma;
2. Zorg voor een plek waar fans elkaar ontmoeten. ,,Ze komen voor de content, maar blijven voor de commuity.’’ Je ziet dat goed aan podcasts zoals ‘Een podcast over media’ of de ‘Zelfspodcast’ waar de makers een systeem optuigen waarbij de fans contact met elkaar kunnen hebben. In beide gevallen gaat dat via Telegram.
3. Zorg dat de mensen die jouw volgen een naam hebben. Flynn doelt op de belieber, de fans van Justin Bieber die daardoor een band met elkaar hebben. Adam Curry doet dat wel aardig: iedereen die iets betaalt wordt vermeld als producent. Bij frank.news wilden we een tijdje gaan voor Frankies, maar ik had er een beetje moeite mee, iets teveel zelfverheerlijking en ook redelijk kinderachtig dus ik zou dat lekker aan de fans overlaten.
4. Laat de succesverhalen horen van jouw achterban. Als jij iets wilt meegeven over een bestaan opbouwen als zelfstandige zoals Pat Flynn dan is het goed om te verhalen te horen van de mensen die jouw methode gebruiken. Tip met Nederlandse nuchterheid; ga niet altijd voor de Amerikaanse verhalen waarbij jouw tips briljant waren, maar wees eerlijk over waar de pijn zit.
5. Geef een beloning aan jou achterban. In de Zelfspodcast krijgen de vrienden van de show bijvoorbeeld extra content, extra podcasts die de niet-leden niet krijgen. Geef de echte fans altijd extra’s.
6. Maak mensen onderdeel van jouw missie. Het helpt enorm als je het publiek betrekt bij jouw ambities. Stel dat jij een geweldig familiebedrijf wilt maken van jouw contentbureau dan is het leuk om daarover te praten met jouw achterban. Vinden ze dat je al een beetje onderweg bent?
Kortom, het is heel belangrijk als je content gaat maken om jouw publiek daarbij te betrekken. Vertel ze iets over jouw ambities, over de tegenslagen die je meemaakt en maak ze onderdeel van alles wat je maakt. Mijn zoon heeft een vriendje en die is nogal fan van een bepaalde YouTuber die Fortnite speelt. Sinds een paar maanden maakt hij onderdeelt uit van het team van die YouTuber; hij maakt routes en gaat samen met de YouTuber de strijd aan met andere Fortnite teams. Op die manier trekt de YouTuber hem letterlijk het team in en wordt hij nog meer fan. Zo moet je misschien een beetje leren denken; doe het niet voor jezelf, maar voor jouw publiek. De Tröckener kecks zong het al:
En doe het één – voor het geld
Twee – voor de show
En drie – voor het publiek.