Afgelopen week zat ik op een bootje met mijn vrienden van vroeger. Een van de mannen ging trouwen en als vrijgezellenfeest voeren we door de grachten van Amsterdam. We hadden het over van alles; voetbal, werk, kinderen en tv-programma’s, gewoon het leven. Toen ze vroegen waarmee ik zo’n beetje bezig was, vertelde ik over contentmarketing. Over de congressen, de podcasts en natuurlijk over Frank.news. Terwijl ik dat zo’n beetje aan het vertellen was -ze kennen mij aardig dus ze vergeven mijn zijpaden – dacht ik opeens vlak voordat we aanmeerden; dat uiteggen moet beter. De jongen met een schoonmaakbedrijf waar 200 mensen werken zei: we worden toch goed gevonden via Google? En de jongen met het freelance inkoopadviesbureau zei: oh Bas, je bedoelt gewoon SEO. Zeg dát dan…De jongen met zijn eigen rechtsadviespraktijk begon met mijn andere oude vriend te praten (die trouwens mensen helpt die in de shit zijn gekomen).

Ik moest het verhaal dus een paar slagen concreter maken. Deze gasten hebben helemaal niets met de reclamewereld, lezen geen vakbladen en bezoeken geen hippe congressen, maar juist zij zouden wat meer moeten lezen over contentmarketing. Wat zij vooral willen? Meer klanten, trouwere klanten en beter betalende klanten. Punt.

Later, als we op zoek zijn naar een goed restaurant in De Jordaan bedenk ik iets: er moet een blog komen waarop die mannen gaan kijken (en niet alleen omdat ze mij kennen). Er moet een blog zijn waar alle ondernemers checken of dat contentmarketing iets voor hen kan zijn. Met concrete cases en stappen waardoor ondernemers meer klanten naar binnen halen. Met cases waar startende ondernemers vertellen op welke manier zij beter werden gevonden door goede content. Hoe zij dat organiseerden en betaalden

Tijdens het eten vertel ik het verhaal van Marcus Sheridan die met River Pools dus niet langer op de traditionele manier reclame ging maken, maar content ging produceren. Mensen die sowieso interesse hebben in zwembaden gingen zijn content lezen en zijn filmpjes bekijken. Hij maakte eerlijke content over prijzen en over de concurrentie. Door te weten wie deze grootverbruikers waren, ging het salesproces veel soepeler; het waren hele warme contacten en zijn bedrijf werd weer gezond. ,,Oh, dat bedoel je,’’ zei de jongen met het schoonmaakbedrijf. ,,Klinkt goed. Weet iemand trouwens hoe laat dat boksgevecht is vannacht?

In dat bootje zit ik de komende tijd. Om aan die drie oude vrienden met een schoonmaakbedrijf, een rechtspraktijk en een inkooporganisatie te vertellen over contentmarketing. Ik heb er zin in.