Moet het over jezelf gaan in blogs en social posts of niet?

Als je online een beetje publiek wilt opbouwen dan gaat het natuurlijk vaak over jezelf; je hebt een stukje gelopen, een nieuwe jas gekocht of een dansje gedaan. Maar hoe zorg je voor de juiste balans tussen je hele privéleven openbaren en alleen commentaar geven van een afstandje?

Een tijdje terug was Harrie Jekkers bij de zomerversie van Spijkers met Koppen. In dat programma bespreekt de presentator – Dolf Jansen werd deze keer vervangen door Frank Evenblij – altijd de lievelingsliedjes van een gast. Normaal gesproken geven de gasten dan 20 liedjes op en dan zien ze wel wanneer wat gedraaid wordt, maar dat ging bij Harrie een beetje anders. De invalvragensteller had een duidelijke lijst van dertien platen en deze nummers moesten in de goede volgorde voorbijkomen. Jekkers wilde voorkomen dat hij weer de gangbare vragen kreeg in de categorie ‘hoe heb je Oh Oh Den Haag bedacht? Het moest vandaag over de liedjes gaan en niet over hemzelf en daarom werd het een topuitzending waarin Harrie in alle rust kon uitleggen hoe een dubbele tokkel werkt en waarom Paul de Leeuw een betere interviewer is dan liedjesschrijver.

Prima content als je in de prostitutie gaat
Als je blogs gaat schrijven of een podcast maakt dan is de verleiding misschien groot om het heel erg over jezelf te hebben, maar het is lastig inschatten hoe gepast dat precies is. Een tijdje terug had ik het daarover met Diederik Broekhuizen, oprichter van The Best Social, en die had daar wel een mooi verhaal over. Als ik iemand heb waaraan ik me erger door het enorme ‘ik-gehalte’ van zijn posts dan zal ik hem of haar niet meer volgen of ik blijf me gewoon lekker ergeren, maar hij heeft een keer gehad dat iemand letterlijk aan hem vroeg: wat vind je van mijn social media posts? Diederik is volgens mij wat minder feelgood dan ik en hij zei tegen die persoon; als je in de prostitutie gaat, zou het prima content zijn…Ikzelf zou dat nooit durven zeggen tegen iemand, maar ik zie wel eens dingen voorbijkomen bij wie het online alleen maar om hemzelf gaat. Volgen mij is het niet eens onwil, maar denkt hij dat het nu eenmaal zo werkt.

Harrie Jekkers (via YouTube)

Een goed lied gaat ook niet over jezelf
Voor het antwoord op de vraag waar de grens precies ligt, kun je ook bij Harrie Jekkers terecht. Hij legt namelijk uit in die podcast waarom sommige teksten van liedjes beter zijn dan anderen. Het gaat erom dat een goed lied niet precies beschrijft wat er aan de hand is, maar dat dit nummer het gevoel beschrijft waardoor het universeel wordt. Neem bijvoorbeeld ‘the day before you came’ van Abba. Dat nummer gaat er niet over hoe leuk iemand is, maar het beschrijft de dag van iemand die single is voordat zijn of haar grote liefde binnenwandelde. Dat was een hele saaie dag waarin niks gebeurde, zo eentje die je prima kan missen. Harrie doelt erop dat er iets met de luisteraar gebeurt als hij of zij dat nummer hoort; je denkt terug aan je eigen periode als single toen het leven stukken minder was dan nu of je denkt aan je leven op dat moment dat best saai is zonder die ene persoon.

Volgens mij is dat het probleem met foto’s van iemand die het vaak over zichzelf heeft; het overstijgt nooit hemzelf waardoor niemand het herkent en het dus niet aanslaat. Dat soort verhalen is leuk als je een bekend iemand bent die wat van zijn leven laat zien, maar ook dan helpt het als je zorgt voor een beetje herkenbaarheid, als je een thema hebt dat mensen aanspreekt zoals mislukkingen. In de documentaire over comedian Kevin Hart zegt acteur Samuel L Jackson het goed: comedy is niet afhankelijk van taalgrenzen zolang het over universele thema’s gaat zoals ‘liefde en fuck-ups’. Het gaat er altijd om dat je een groot thema pakt en daar een draai aan geeft die bij jou past. Lekker op een strand liggen is geen verhaal, maar 200 woorden over hoe jij naar het strand ging, er iemand van 200 kg op een halve meter kwam liggen en je niets durfde te zeggen omdat die man immers al zielig is qua dikte en zo wel. Iemand heel leuk en aardig vinden is geen verhaal, maar de dag beschrijven voordat hij kwam wel.

En dat is wat ik tegen die gast zou willen vertellen over zijn content; maak er een verhaal van waar mensen zich in kunnen herkennen. En dat verhaal hoeft niet per se altijd helemaal over jou te gaan, maar het mag natuurlijk wel als je daar per se behoefte aan hebt.

Site Footer

Sliding Sidebar