Met echt iets doen voor je klanten kom je een heel eind als ondernemer en maker
Aan John Lee Dumas, eigenaar van de podcast Entrepeneurs on fire (3773 afleveringen en bijna 130 miljoen luisteraars), werd de simpele vraag gesteld wat het geheim was van zijn succes. Hij dacht er even over na en zei: dat je altijd echt doet voor jouw publiek, je een beetje nederig opstelt en lol hebt in wat je doet.
Het lijkt een beetje obligaat antwoord natuurlijk, maar hij heeft wel een puntje natuurlijk. Zijn jullie als ondernemers echt altijd met jullie klanten bezig om te kijken waarmee je ze kan helpen? Toevallig interviewde ik Irene van Cappellen die daar een boek over schreef; Oh, maar deze is al klant. Zij helpt veel MKB-bedrijven met marketing en zag dat er veel meer te halen is uit de klanten die je al helpt. Ondernemers zijn daar vaak niet scherp genoeg op, druk met het binnenhalen van klanten via Facebook en Google terwijl bestaande klanten met heel veel vragen zitten die jij kan beantwoorden. Maar doordat je met andere dingen bezig bent laat je dat liggen.
Om het nog even een beetje concreter te maken gaf ze een leuk voorbeeld waarbij zij de klant was. Zij had ooit een tekstschrijver ingehuurd voor haar website en die teksten waren prima geleverd. Verder hoorde ze echter niets meer van die persoon terwijl er best nog wat werk te doen was later. Als die schrijver af en toe even een leuk mailtje had gestuurd over iets wat ie had gelezen ofzo, was er echt een relatie ontstaan. ,,Ik help mijn klanten dan ook met van alles; soms koppel ik ze aan iemand die ik ken of ik vertel iets wat ik gelezen heb, het gaat om relaties bouwen want je wordt zo ingeruild voor een ander.’’
Het grappige is dat ze – veel te bescheiden – aan mij vroeg wat ik zelf uit het boek had gehaald. En ik moest bekennen dat ik ook even mijn eigen opdrachtgevers (journalisten vinden klanten eng, niet terecht trouwens) was nagelopen in mijn hoofd. Sommige hoofdredacteuren of bazen van bedrijven sprak ik wel eens, maar bij veel mensen focus ik toch op de opdrachten die ik voor ze maak. En het stomme is dat je weet dat het werkt wat Dumas en de marketingkoningin zeiden want als je even een omzetdipje hebt dan doe je het wel. Dan ga je wel informeren hoe het met iemand is en een beetje meedenken. Dat terwijl het zo leuk is om te doen om de relatie een beetje te verdiepen; er is toch genoeg om te bespreken met mensen? Misschien moet je dat geld dan gewoon even parkeren.
Zeker weten dat blogs, video’s, podcasts en nieuwsbrieven een voorname rol kunnen spelen in het aanhalen en vasthouden van die banden. Even een leuk blogje met waarmee je zoals bezig bent, is geinig toch? Waar je dan echt even op moet letten is dat je niet alleen maar gaat zenden, maar oog hebt voor de mensen die je verder wil helpen. Vertel hun verhaal, haal ze in de podcast en maak een video over hen.
Geef een reactie