Iets meer Saul Goodman, iets minder bierviltje

Een beetje Saul Goodman kunnen we allemaal gebruiken

Okay, ik mag dan wel van alles gejat hebben van Joe en Robert…bedacht hebben met een rode draad, doelgroepen en een bierviltje, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het toeval moet buitensluiten.

Op mijn vorige woonadres rolde er op een dag een blaadje in de bus. Blijkbaar was de bewoner voor mij een gokker want het was van Holland Casino, een heel leuk magazine met allerlei interviews met BN’rs. Ikzelf schreef destijds voor Nieuwe Revu soortgelijke verhalen en dacht: dat is wel iets voor mij. Bovendien viel mij tijdens het doorbladeren van het colofon op dat mijn goede vriend en fotograaf Corné ook voor het blad werkte. Hij hielp me ongetwijfeld (beetje vergeten) aan een mailadres van de hoofdredacteur en al snel was ik binnen. Ja hoor, ze konden natuurlijk nog iemand gebruiken en samen met Corné heb ik mooie verhalen gemaakt. Naar Valkenburg voor een verhaal met een professionele pokerspeler, een keer naar Antwerpen en de moppen van Lee Towers waren ook goud.

In het leuke boekje van Anneloes Zuiderveen staat het goed beschreven als een van de valkuilen van ondernemerschap; teveel vasthouden aan het systeem dat je hebt gebouwd. Natuurlijk is het lekker als je de hele dag nieuwsbrieven tikt over interessante onderwerpen. Want ja toch? Dan komen de klanten toch vanzelf? Natuurlijk niet; klanten binnenhalen is altijd een beetje ritselen und regelen. Ken je nog iemand daar? Oh ja, laat ik een leuk mailtjes sturen. Ik heb daarover een wet met mezelf afgesproken; de wet van de onmiddellijke actie. Nee, ik ben geen accountmanager-type, maar het gaat erom dat je, als je iets leuks bedenkt, directie actie onderneem: er moet dan minimaal een mailtje liggen bij die persoon of een telefoontje gedaan zijn. En ja, soms is het niet relaxed, maar ja het moet.

Bel Saul
Je moet daar een beetje de lol van inzien, een klein beetje de Saul Goodman in jezelf opzoeken. Nee, je hoeft geen mensen op te lichten met trucs natuurlijk, maar de manier waarop hij reclame maakt, is wel lachen. Hij maakt grappige video’s waarin hij zich duidelijk profileert als de persoon die kleine criminelen een beetje kan helpen. Heb je iets doms gedaan wat niet mag dan is er altijd iemand die het kan oplossen. Saul bellen dus. Een van die kleine boeven ziet het en vervolgens staat het rijen dik op de stoep.

Dus natuurlijk moet je op dat bierviltje je rode draad knallen en geweldige podcasts, video’s, blogs en nieuwsbrieven maken. Maar ja, als je morgen wakker wordt en je bedenkt opeens dat je in de vier grote steden studenten moeten inhuren die met een groot bord in de vorm van een bierviltje rondlopen met daarop de tekst ‘Bel Bas voor topverhalen’….

Dan moet je dat natuurlijk gewoon doen.

Site Footer