Hoe een ondernemer in het schoonmaken van luchtroosters aan de slag kan met contentmarketing
Het grote probleem bij contentmarketing is dat het zo snel ‘marketingtermen gooien voor gevorderden’ wordt waardoor echte ondernemers afhaken. Gelukkig bedacht Marcus Sheridan een heel praktisch systeem op basis van de principes van contentmarketing.
Tijdens de vakantie op een Bretonse camping gebeurde er iets bijzonders. Normaal gesproken zijn mensen niet zo praterig tegen mij, maar nu wandelde een aardige man op mij af. Ik was net klaar met een potjes tafeltennissen met mijn zoons en hij trapte een balletje over met zijn zoon. Een paar keer vloog de bal over de tafeltennistafel en dus knikte ik hem vriendelijk toe. Toen we klaar waren met spelen, vroeg hij zomaar: hoe gaat het?
We hadden het over de vakantieperiode en dat we zo blij waren dat we toch nog even waren weggegaan in een bijzondere periode. Dat het allemaal zo goed geregeld was op de camping en dat het toch een beetje hectische periode was. Van die dingen. Ik vroeg hem wat hij deed en hij vertelde dat hij een klein bedrijf had met zes personen, ze maken luchtroosters schoon op kantoren en schepen. Natuurlijk ging het erover hoe hij met zijn bedrijf de coronacrisis had doorstaan en na een korte periode van twijfel van de lockdown liep dat eigenlijk prima. Helemaal omdat hij een filtersysteem verkoopt voor kantoren dat de slechte lucht herkent en vervangt voor schone lucht. Hij had daar een jaar of zes geleden de rechten voor gekocht, maar dat liep eigenlijk nooit echt briljant. Totdat iedereen in de Coronacrisis opeens bezig was met schone lucht en dit mogelijk een oplossing is. ,,Die eigenaren van de techniek kunnen het werk niet aan en wij hebben er als installateur ook een mooie klus aan.’’
Publiek
opbouwen met bloggen
Hij vroeg wat ik deed dus vertelde over de journalistiek, ik schrijf
bijvoorbeeld ook voor een magazine dat zich richt op de kantorenmarkt. Ook
vertelde ik iets over contentmarketing en hoe je daar als ondernemer iets mee
kunt; een publiek opbouwen met blogjes schrijven. Hij deed nog niets met
Facebook, maar zat wel op LinkedIn, vertelde hij. Ook werkt hij samen met een
bureau dat zich bezighield met de SEO. ,,Ik zal je mijn website geven, dan
zullen we wel eens mailen. Wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen.’’
Toen ik weer naar onze vier planken op wielen liep, dacht ik: op welke manier zou deze aardige ondernemer iets met contentmarketing kunnen? Je hoeft immers niet aan te komen met vage praatjes over je merk opbouwen ofzo, hij wil natuurlijk gewoon zoveel mogelijk van dat specifieke product verkopen aan kantoren. Een weekje later was ik weer thuis en wandelde ik naar de AH voor een pak melk en dan luister ik altijd naar een podcastje. Nu had ik echter een proefabo op Storytel en zocht het boek op van Marcus Sheridan, They Ask You Answer. Dat had ik natuurlijk al eens gelezen, maar nu dacht ik tijdens het luisteren aan die aardige man op de camping en zijn systeem voor een gezond kantoor.
En toen werd me duidelijk wat die man als eerste moet doen natuurlijk.
Sheridan zat met zijn zwembadbedrijf in de financiële problemen tijdens de vorige crisis en gooide het roer om. Hij las alles over contentmarketing en trok een conclusie (om met Henk en Henk te spreken); het gaat erom dat je alle vragen beantwoordt die mensen hebben over jouw product en doordat mensen gaan lezen over de antwoorden, komen ze bij jou terecht als klant. Sheridan ging zitten en in een half uur schreef hij 100 vragen op over zijn zwembaden en die ging hij beantwoorden via blogs en video’s: hoe duur is het, wie gaat het maken, hoe lang duurt het maken, hoe kwetsbaar is het materiaal, hoe werkt het onderhoud et cetera. Die man op de camping moet gaan zitten en hij moest alle vragen opschrijven over dat product. Weet je zeker dat het werkt, hoe duur is het, hoe lang gaat het mee et cetera? Over al die vragen zouden blogs en video’s moeten komen en vervolgens zou hij iets moeten bedenken waardoor hij weet wie er veel leest en kijkt. Dat zijn zijn klanten!
Doelgroep
Want zo werkt het toch? Zijn doelgroep zijn de eigenaren van bedrijven of de Hoofd Facilitaire Dienstverlening die verantwoordelijk zijn voor de kantoren. Toevallig heb ik een vriend die dat regelt bij het bedrijf waar hij werkt; hij regelt het allemaal als er een nieuw kantoorpand gehuurd moet worden en dus ook als er een nieuwe luchtafvoer moet komen. Dat zou de perfecte reallife ijkpersoon zijn. Ik zette het direct op mijn lijst om eens met mijn tennisvriend daarover te praten; hoe komt hij op ideetjes voor een nieuw luchtcirculatiesysteem? Wat leest hi
De basis zou de content zijn waarin alle vragen worden beantwoord en dan kun je een systeem optuigen om zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Je moest ze trouwens niet alleen binnenhalen, maar ze ook binnenhouden. Die content plaats je op je eigen site en je gaat – bijvoorbeeld via LinkedIn – weggetjes bouwen naar die content toe. Ook ga je samenwerken met wat vaksites om nog specifieker die doelgroep te bereiken. Belangrijk is dat je een lijst opbouwt met mailadressen van mensen die interesse hebben, bijvoorbeeld door een e-book te maken over het systeem. Marcus Sheridan wist voor 80 procent zeker dat hij de klant zou binnenhalen als ze eenmaal zijn e-book hadden gelezen over zijn zwembaden.
Wat ik ga doen, is die man even mailen….