Nieuwsbrieven zijn toch die dingen die niemand leest? Dat valt wel mee hoor, als het een goede is dan zullen zeker mensen het gaan lezen. Je moet alleen even wat simpele wetten toepassen en dan komt het helemaal goed.

Les 1: Kies voor een duidelijk onderwerp
De tijd van een gezellige nieuwsbrief waarin Anna vertelt wat ze die week heeft gedaan, is al lang voorbij. De nieuwsbrief moet over een scherp afgebakend, niet te uitgekauwd onderwerp gaan en dan mensen dat zeker lezen. Natuurlijk heb je jouw onderwerp allang bepaald, maar stel dat je gisteren bent begonnen met contentmarketing en vandaag je eerste nieuws- brief eruit moet knallen. Wat dan? De wet van Joe Pulizzi is dan wel een goede. Eerst bepaal je je contentthema op basis van de overlap tussen jouw expertise en jouw passie. Stel dat je een geweldige schrijver bent en je houdt enorm van voetbal dan zal je verhalen gaan schrijven over voetbal. Stap twee is dat je dan de niche gaat zoeken want er zijn veel mensen die over voetbal schrijven; op welke manier ga je je onderscheiden van de rest? Okay. Je kan bijvoorbeeld zoals Pieter Zwart in the old days kiezen voor tactieken en strategietjes die je helemaal uitlegt. Dan heb je dus een niche te pakken!

Les 2: Niet saai
Ja, er zijn heeeeeeel veel saaie nieuwsbrieven. Met verhalen over welke klanten er zijn binnengehaald, welke nieuwe overheidsregel nu weer geldt in jouw sector en wat Karel nu weer heeft gezegd in de media. Tip van ons: als je het saai vindt om de nieuwsbrief te schrijven dan is het lezen ervan zeker saai. Hou het dus lekker beknopt, overzichtelijk en levendig. Mijn moeder is geweldig, maar ze kan dus verhalen vertellen zonder een begin en een eind; ging naar de markt, kwam Karel tegen en die zei gedag. Prima voor een bakje koffie, maar niet voor de nieuwsbrief.

Les 3: Bedenk wat je wilt bereiken met de nieuwsbrief
Als je een nieuwsbrief gaat maken omdat het moet, kan je net zo goed iets nuttigs doen met je tijd. Bijvoorbeeld die geweldige show kijken van Roue Verveer. Maar ja, jullie zijn natuurlijk verstandige mensen dus heb je erover nagedacht waarom je een nieuwsbrief stuurt. De reden is ook een hele logische; jouw bestand met mailadressen is helemaal van jou en het is ook jouw kapitaal voor de toekomst. Als jij immers weer een nieuwe cursus hebt bedacht dan zullen de klanten uit dat bestand komen en met nieuwsbrieven kun je dat bestand uitbouwen. Op twee manieren is jouw nieuwsbrief een selectiemechanisme; als eerste selecteer je door de inhoud precies de goede lezers en als tweede de goede klanten. Het doel komt dus eigenlijk altijd op hetzelfde neer: een zo groot mogelijke en zo goed mogelijk publiek opbouwen.



Les 4: Denk aan je lezers
Onderdeel van het beter maken van jouw nieuwsbrief is dat je aan jouw lezer gaat denken. Bedenkt waarom die mensjes jouw nieuwsbrief zouden willen lezen. Welk verschil ga jij maken? Okay, jij kan heel goed badkamertjes verbouwen. Wat zouden mensen dan leuk vinden om te lezen? Elke maand een Top 10 van de meest bizarre badkamertjes in de wereld, een overzicht van jouw laatste tien offertes met tot in de details de prijzen of een interview met een tevreden klant? De nieuwsbrief van Rick Pastoor bijvoorbeeld, die gast van Grip, heeft in zijn nieuwsbrief echt aandacht voor de vragen van zijn achterban en daar gaat hij uitgebreid op in.

Les 5: Wat geef je weg over jezelf?
Door wat persoonlijke elementen toe te voegen in jouw nieuwsbrief wordt het minder saai, het is leuk om daar een beetje mee te spelen. Ikzelf (moi, ik, je) maak altijd de nieuwsbrief voor Candid.news en daar gaat het vaak over marketingtermen en marketingstrategietjes. Dat is allemaal vrij zakelijk, werkgerelateerd, maar je kan het allemaal een beetje losser maken door persoonlijke elementen toe te voegen. Let ff op: het is heel verleidelijk om het de hele tijd over jezelf te hebben, maar lezers kunnen daar ook heeeeeeel erg moe van worden. Probeer liever de verhalen van iemand uit je lezersbestand te vertellen, veel leuker.

Les 6: Let ff op de aanspreekvorm
Bedenk op welke manier je met de lezers zou omgaan en hanteer dat als aanspreekvorm. Ben jij een u-zegger, misschien is dat meestal iets te formeel allemaal. Je moet daar een beetje gevoel voor krijgen; als je net begint met een tiental mensen moet je misschien nog even zoeken, maar als je die achterban wat vaker ziet of spreekt dan mag het wel iets minder formeel. Toevallig komt in mijn mailbak net de nieuwsbrief binnen van Aartjan van Erkel en die is daar altijd lekker aanvallend in. Hij zegt: ‘Daarom is het hoog tijd om het daar eens even over te hebben, grote smurf’.

Les 7: Denk na over de vorm
Het helpt als je niet elke week helemaal opnieuw begint, maar dat je een formatje bedenkt voor je nieuwsbrief. Ik ben wel een beetje fan van de nieuwsbrieven van Cor Hospes die elke week een verhaaltje met een kop en een staart heeft waarbij je ook nog iets leert over storytelling. Okay, dat is niet altijd makkelijk, maar er is wel over nagedacht. En Cor kan lekker schrijven dus dat scheelt!

Conclusie
Een nieuwsbrief is natuurlijk bedoeld om een bestand op te bouwen dus zorg ervoor dat mensen het een beetje graag lezen. Dat doe je door goed na te denken over welk probleem je eigenlijk oplost voor die mensen, maar ook over de manier waarop je het opschrijft. Hou het een beetje licht allemaal.

Dat was het weer, spreek jullie. Niet vergeten lid te worden van onze nieuwsbrief en onze podcast te luisteren waarin Jerom en ik het ook over nieuwsbrieven hebben.

Afbeelding: Markus Winkler via Pixabay    

Avatar

Door Bas Hakker