Comedian Ellen DeGeneres krijgt – als eerste – een eigen plek op Spotify waar mensen fragmenten van haar show, muzieklijsten van gasten en haar eigen podcast kunnen vinden. Zo’n eigen ‘radiostation’ op Spotify zou wel eens groot kunnen worden.
De Amerikaanse talkshowhost en comedian Ellen DeGeneres en Spotify gaan samenwerken; er komt een heuse ‘HUB’ van de populaire alleskunner. Hierop zijn haar muzieklijsten, podcasts en natuurlijk haar comedyshows te beluisteren. Het is voor het eerst in de historie van Spotify dat het streamingbedrijf op die manier gaat samenwerken met een grote ster. Ook komen er volgens USAToday video’s op de HUB. De samenwerking zou beide partijen kunnen helpen; volgens de auteur van dit verhaal zullen de millennials op die manier kennismaken met de comedian en de mensen die haar kennen van tv zullen wel eens ‘een abonnement’ kunnen nemen op Spotify.
Persberichtentaal
De typische persberichtenteksten (‘unique fit’, ‘perfect team’, dat werk) over de samenwerking zeggen verder niet zoveel, maar dit zou wel eens heel groot kunnen worden. Deze (hoi Japke) ‘HUB’ speelt namelijk in op het feit dat we steeds meer ruimte in ons hoofd krijgen voor helden waar we graag een tijdje mee optrekken. Er zit een heleboel commerciële potentie in die ‘sterren’ omdat zij al een publiek hebben; daarom doet de podcast van Jensen het direct heel goed, leren we via NPO 3 graag iets over Japan van Paulien Cornelisse of over Che Guevera via Erik Dijkstra. We all have our favorite celebs. Dat hoeven trouwens helemaal geen BN’rs te zijn hoor; het zou leuk zijn als we via Spotify onbekende personal brands ontdekken die we leuk vinden (net zoals je er onbekende artiesten kunt ontdekken).
Marcel van Roosmalen op Spotify
Niet zo lang geleden had ik het bij Marcel van Roosmalen. Ik luisterde naar zijn grappige verhalen op de Krokante Leesmap en dacht: wat zou er nog meer allemaal te beluisteren zijn wat hij gemaakt heeft? Ik kwam wat interviewpodcastjes tegen via Google en natuurlijk zijn columns op NPO Radio 1. Het was wel zoeken dus het zou ideaal als alles gegroepeerd zou staan. Dat hebben jullie toch ook? Zo’n lijstje van mensen die je een tijdje volgt in je leven. Natuurlijk hebben ze hun eigen socials, maar waarom zou je alle content van die mensen niet bundelen op een plek waar je het verwacht? Het speelt in op het verwantschap dat je met hen hebt, je steekt er nog wel wat van op, kan ook met ze lachen.
Mijn lijstje van dit moment? Marcel van Roosmalen, Arjen Lubach, Johan Derksen, Eus, Gary Vaynerchuk, Sander Schimmelpenninck, Chris Brogan, Marcus Sheridan, Sjoerd Mossou, Ronald Giphart, Michel van Egmond en Ronald Goedemondt. Van deze mensen zou ik graag alles horen en zien via Spotify (liefst dan ook met de YouTube video’s erin en boekenlink naar Blendle/KoboPlus).
Iedereen een eigen kanaal
Spotify faciliteert daarmee eindelijk de moderne belofte dat iedereen een beetje uitgever is. Het levert bovendien extra werk op voor contentmakers want je moet wel aan de slag als je zo’n plek hebt op Spotify natuurlijk. Ik zie het overleg wel voor me hoor in Grollo; goedemorgen Johan; zou het niet eens tijd worden voor een wekelijkse podcast met jouw politieke visie? Of Giphart die in een podcastserie vertelt hoe zijn boeken tot stand kwamen. Niet met oppervlakkige verhalen, maar echt heel gedetailleerd. Er ontstaat immers een totaal nieuwe soort content, namelijk content die alleen is gemaakt voor de liefhebbers.
Je wilt niet weten wat de favoriete jam is van Matt Damon, maar hoe hij het acteren technisch aanpakt. Als je Dylan Haegens fan bent, zou je het toch geweldig vinden om wekelijks een ‘making of’ te krijgen van zijn video’s? Zou je zelfs bereid zijn daar voor te betalen? (ik zou het graag eens bespreken met Spotify Nederland in interviewvorm, mail ons anders, vinden we leuk).
Patreon, maar dan anders
Zo’n HUB lijkt een beetje op Patreon, de plek waar je kunstenaars, muzikanten of mensen met een mening kan ondersteunen door hun sponsor te worden. Zo zou je bijvoorbeeld geld kunnen inzamelen voor een podcast van Marcel van Roosmalen of een serie met korte verhalen. Dat element van geld verzamelen zit trouwens wat minder in Spotify en daarom lijkt het wat geschikter voor mensen die al een publiek hebben opgebouwd, weer een deukje voor de long tail-theorie.
Verdienmodel of niet?
Ik geloof enorm in dat principe; dat je bepaalde mensen hebt die je intensief gaat volgen (vraag maar eens aan je kinderen hun ‘Top 10’), maar dan moeten makers wel een beetje aardig betaald krijgen natuurlijk. Er staat nergens iets over het verdienmodel van deze HUBS, maar ik neem aan dat je als consument gewoon binnen je bestaande bundel de content kan binnenhalen van Ellen.
Spotify zal dus alleen betalen voor mensen die het vermogen hebben om nieuwe ‘leden’ te werven omdat hun content exclusief is. Als grote sterren in de categorie ‘Ed Sheeran’, DeGeneres of Ariana Grande een podcast beginnen dan zal Spotify een goede promotiedeal maken, maar het grootste deel van de makers wordt gewoon – net zoals de zangers op Spotify – per download betaalt.
En in dat geval moet je daar je bul van inkomsten niet uithalen. Kijk, voor iemand als Boef is Spotify vooral een promotiemiddel (Quote berekende dat hij minder dan een cent per stream krijgt) en uiteindelijk moet hij zijn geld verdienen met optredens (naar verluidt 10.000 euro voor een half uur). Wel handig trouwens dat advertising in de podcasts is toegestaan. De mannen van Views in de VS volgen hierin het model van Boef. Zij krijgen een klein bedrag op basis van hun downloads, een iets groter bedrag van de sponsors in hun show, maar het grote geld verdienen ze via een live Podcast Tour die ze gretig promoten in het programma.
Johan Derksen haalt straks een paar euro op doordat mensen zijn podcast beluisteren op Spotify, maar hij verdient echt geld als hij met Genee en Gijp een tour maakt door de grote theaters van Nederland die hij op de podcast promoot.